Karthago

Oates, Joyce Carol

| 2014

Unga Cressida Mayfield försvinner i vildmarken utanför det lilla samhället Karthago, New York. Traktens invånare hjälper till i sökandet, men dagarna går utan något resultat. Den siste som tycks ha sett Cressida är systern Juliets före detta pojkvän, en ung Irakveteran som är svårt traumatiserad av sina krigserfarenheter. Misstankarna mot honom stärks, samtidigt som familjen Mayfield slås i spillror av sorgen efter en dotter som de kanske redan förlorade innan hon försvann. Karthago är en roman om våld, kärlek och förlåtelse. Ett mörkt och fängslande familjedrama, i vilket Joyce Carol Oates återvänder till de trakter i nordöstra USA, där hon själv är uppvuxen och där några av hennes mest omskakande romaner...

2023-07-26

Många gånger har jag läst/sett/hört lovord om Joyce Carol Oates böcker och för drygt sju år sedan köpte jag Karthago på bokrean. Sedan har den bara stått där och samlat damm. Av någon anledning så har det tagit emot att läsa den. Jag tyckte att det var en bra idé att ta tag i den under en flytt, så att den skulle räcka länge. Det gjorde den.

Man kan nog kort säga att den här boken har precis allt jag inte gillar i en text. Boken är otroligt ordrik och ja, jag skulle kalla det för ordbajseri. Faktum är att jag får känslan att detta är ett första utkast, skrivet direkt ur huvudet och utan att ha editerats överhuvudtaget. Tankar, prat, tillbakablickar och allt möjligt blandas lite hur som helst och det gör det väldigt, väldigt rörigt. Jag kan se behovet att göra det rörigt i en av trådarna. Förmodligen så är det precis lika förvirrat i den karaktärens huvud.

Temat i Karthago borde göra historien berörande, men det känns mer som att karaktärernas känslor skyfflas ner i halsen på mig. De påtvingas mig så in i minsta detalj att jag bara tappar intresset. Jag måste få lov att känna och uppleva själv. Den känns pretentiös och onödigt lång. Väldigt förutsägbar är den också. Det positiva med boken är att den är mycket samhällskritisk och det gör den i alla fall bra. Om det blir någon mer bok av Joyce Carol Oates? Det är tveksamt. Just nu känns det inte så, men jag vet ju att jag tycker att alla borde få en andra chans.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/07/bok-karthago-av-joyce-carol-oates.html

2019-06-22

Oerhört fascinerande och välskrivet, men ack, så många ord! Det blir jobbigt att läsa sig igenom alla dessa sidor. Jag fuskade lite ibland...

Anna Hedenstedt

2016-11-06

Tog typ aldrig slut... Väldigt amerikansk. En svag trea får den. (Hade nog inte orkat igenom om det inte vore för bokcirkeln.)

maria görts

2016-05-22

Läste ej ut. Förutsägbart språk o intetsägande.

Solveig Andersson

2016-01-02

Bladvändare. Men Joyce Carol Oates är också alltid ett säkert kort för mig.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Det här är en bok om Cressida Mayfild som spårlöst försvinner i vildmarken utanför det lilla samhället Karthago. Alla hjälper till med sökandet. Cressidas syster Juliet är förlovad med en ung Irakveteran som är svårt traumatiserad av upplevelserna i Irak. Han verkar vara den sista som har sett systern i livet.

Boken gör mig lätt omtumlad ibland, eftersom den ofta byter huvudperson. Jag lyssnar på boken och inser att det plötsligt är någon annan det handlar om. Så fort jag har förstått vilken personen är, är jag däremot tillbaka i det fängslande grepp som Joyce Carol Oates håller mig i genom hela romanen.

Det är lite som en deckargåta, en thriller och en spännande roman. Allt i ett. Boken var över 18 timmar lång att lyssna på. Bitvis, när jag var lite förvirrad över vilken person som förde talan, tyckte jag boken var för lång, men när jag var fångad i handlingen ville jag bara att den skulle pågå för evigt.

Det är en bok där man måste tänka till och vara fokuserad, lite som en pysseldeckare. Ledtrådarna finns där, det gäller bara att samla ihop dem och se den röda tråden.

En härlig bok jag varmt rekommenderar för många timmars läsning.

Thommy Stenström

2015-01-30

Jag har länge drömt om att läsa något som Oates skrivit. Nu har jag gjort det.
Levde den upp till mina förväntningar då?
Jo då det tror jag nog.
Detta är en spännande och intressant skildring av vad som kan hända när det mest oväntade och hemska skulle inträffa.
Dessutom tar bokenen oväntad vändning. Som gör det hela mer intressant.
Läsvärd bok om än dock lite jobbig.
Lite långa kapitel dock för min smak.
Men läsvärt?? Ja självklart!
Skulle jag läsa mer av hennes böcker??
Ja självklart. Om bara innehållet tilltalar mig så.

2015-01-16

Romanen började ganska tråkigt. Det här har jag läst förr, tänkte jag. Men jag gav inte upp och blev rikligt belönad. Oates har en enastånde förmåga att skapa berättelser. Jag överraskas rejält av romanens vändningar. Mycket samhällskritik hinner hon också med. Det blev en riktig sträckläsare. Oates är åter mästare efter många bottennapp.