Kartan och landskapet

Konstnären Jed Martin är en typisk Houellebecq-gestalt i yngre medelåldern: alienerad och tämligen ointresserad av sitt eget liv. Han når stora framgångar, först med en utställning där han har fotograferat Michelin-kartor och sedan med en serie porträtt av kända och okända människor i deras arbetsmiljö. Bland dem finns den uppburne författaren Michel Houllebecq, som också kommer att skriva en lång text till utställningskatalogen. Efter halva romanen kommer en oväntad vändning; ett brutalt mord. Poliskommissarien Jasselin, som leder undersökningen, får anledning att rannsaka sitt eget liv. En oväntat stillsam och melankolisk roman av den franska litteraturens enfant terrible.

Zack Simone

2017-03-20

Mer än halvvägs in är det hans allra bästa bok. Sen spårar han ur lite och mördar sig själv. Den konstnärligt fria handlingen i sammanhanget känns svår att undvika för en sån som H. Sammantaget inte lika bra som Underkastelse, men ändå totalt sett en emellanåt svindlande läsupplevelse. Jag älskar denne man.

Björn Öijer

2016-12-30

Melankolisk roman om fyra ensamma män: konstnären Jed Martin och dennes far, författaren Houellebecq själv och en pensionsmässig kriminalare som utreder mordet på Houellebecq!!! Mycket mera läsvärd än hans dystopi Underkastelse. Tyvärr har kvinnorna en underordnad roll även här. Under läsningen associerade jag ibland till Lars Gustafssons filosofiska berättelser och Torgny Lindgrens skrönor.

Lars Andersson

2013-12-24

Den är hyggligt intressant, gedigen och även spännande.

Maria Eriksson

2013-07-15

Intressant, men med varningstriangel för trist kvinnosyn

Johannes Soldal

2012-06-29

Förr i tiden blev jag deprimerad av att läsa Houllebecq. Numera lätt road. Är det jag eller Houllebecq som har förändrats? Kartan och landskapet är bra, men inte en av författarens bästa. Boken blir klart sämre efter mordet.

Tove Skarstedt

2012-05-04

Här blev man förvånad! Jag trodde Olle Bäck var en hopplös författare, jag vet inte vad som fick mig att läsa den här egentligen - tror det var titeln och omslaget som i alla fall gjorde att jag blev intresserad. Alla mina farhågor kom på skam - den här gillar jag skarpt!

En av årets bästa.

Den Där

2011-12-25

Rättar dig gärna för att du har fel. En förvånansvärt vital och underfundig roman. En generell röst i tillvaron vars eko studsar fram genom gränderna. Klart mycket starkare än t.ex. Refug. Har styrkorna från Plattform och Elementarpartiklarna, men utan att falla ner i dessas periodvisa hål av klichéer.

Tobias Wahlberg

2011-12-20

Det var väl sådana här böcker man gjorde "sensation" med 1993, rätta mig om jag har fel. Hade gått att rädda med det ofta återkommande iakttagande av "detaljer i samtiden" - om inte dessa hade varit så fruktansvärt enkla. Snudd på etta.