Karolus Karlssons liv och verk

Johansson, Kjell

| 2009

Karolus Karlsson måste vara en av de vemodigaste hjältarna i den svenska litteraturen, någonsin. Han föds i ett torp i Stockholms utkanter där så småningom Midsommarkransen ska växa fram, Kjell Johanssons eget litterära universum. Han och hans bror blir barnhemsbarn, fostrade med god hjälp av Tegnérs dikt Det eviga. De rymmer tillsammans med ickan Maria, som hellre buktalar än samtalar, och så tar en uppsluppen berättelse vid, om Karolus cirkusartisten, bondkomikern, revymakaren och dårhuspatienten. Hans liv: en konstnärs? Hans verk: ett stilla leende? I Karolus Karlssons liv och verk skildras det svenska 1900-talet som den tragikomedi det kanske var.

Anchi L

2014-04-09

För 29 kr fick jag mycket läsglädje. Till att börja med gillade egentligen inte boken men allt eftersom jag vände blad vändes min ovilja till läsglädje. Det är inte den bästa bok jag läst men helt klart läsvärd. Och jag tror den skulle kunna bli en riktigt bra film.

Elisabeth Karlberg

2010-05-02

Karolus får "godkänt". En småtrevlig bok men inte en bok som drog mig till sig hela tiden.