Kärleksbarnet : en berättelse om alkohol, bingo och brutna löften

Wahl, Hillevi

| 2006

"Jag ville verkligen inte skriva den här boken. Jag ville inte minnas hur det kändes att aldrig veta om mamma var nykter när jag kom hem från skolan. Jag ville inte komma ihåg hur det smakade av skräckblandad metall i munnen varje gång hon försökte ta livet av sig. Jag ville inte gå tillbaka in i den där lägenheten och känna lukten av utslaget vin, urin och spyor." Författaren och journalisten Hillevi Wahl växte upp med två missbrukande föräldrar. Det här är en berättelse i romanform om hennes sökande efter svar, om en resa tillbaka i tiden. Rakt in i ett alkoholistbarns inferno. En uppgörelse som hon säger blev nödvändig för hennes egen skull, för hennes barns skull och för alla andra kärleksbarns skull.

W

Weronica

2022-10-27

Tungt och jobbigt ämne, men bra att läs om och få veta hur det kan se ut i ett hem med barn som växer upp med alkoholiserade föräldrar.

Vahid Shahedi

2019-05-07

Skildring av flickas uppväxt med föräldrar som är alkoholberoende. Detaljerade skildringar av vardagshändelser. Tungt att läsa om barn som växer upp i missförhållanden. En läsvärd bok och relativt lättläst bok rent språkligt.

Så himla hjärtskärande och tårdrypande. Alla borde läsa den, i synnerhet de som växt upp i en bulldoftande kärnfamilj.

Mia Dahlstrand

2010-08-25

2010-08-23
En otroligt sorglig historia. Jobbig bok...

Marie W

2010-08-03

En mycket lättläst bok som jag sträckläste i sängen innan jag klev upp idag :-) Jag läste "Hungerflickan" av samma författare för ett tag sen och jag läste de väl i fel ordning men det gjorde inget. Jag tyckte mycket om båda böckerna, men nest om den här. Ska jag vara ärlig trodde jag inte att jag skulle uppskatta ännu en uppväxtskildring med alkoholism etc. men den här är bra!

2010-07-28

Näää, inte bra alls. Läste inte klart den.

Kristina Simar

2010-05-19

Recension av Hillevi Wahls Kärleksbarnet

Hillevi Wahl är frilandsjournalist och känd krönikör fån Metro, Allas veckotidning och Kommunalarbetaren. Hennes humoristiska krönikor finns samlade i flera böcker. Kärleksbarnet kom ut år 2006 och Hungerflickan år 2007.

Kärleksbarnet

Lilla Irmelis båda föräldrar är alkoholiserade. Värst är hennes mamma som i stort sett alltid är full och aldrig snäll mot Irmeli. Hon både slår och skäller ofta på henne. Irmeli är född i Stockholm, men hon flyttar redan som liten tillsammans med sina föräldrar till Malmö, eftersom hennes pappa ska börja jobba på Sydsvenska Dagbladet.

Hela Irmelis uppväxt är full med tråkigheter. Aldrig kan hon ta hem kompisar, det är inte särskilt trevligt att komma hem till hennes fulla föräldrar. Ofta sitter det flera personer som är både fulla och stökiga. Ibland har mamma Karin kissat ner sig och det luktar illa i hela lägenheten. Det finns inte alltid mat hemma och ibland har Irmeli fått äta sig mätt på chokladbollar. Så här fortsätter det under hela Irmelis uppväxt - fylla och bråk.

När föräldrarna bestämmer sig för att skiljas, vill hon bo hos sin pappa. Han och Irmeli har i alla fall haft många roliga stunder tillsammans. Egentligen är inte Irmelis pappa intresserad av att ha henne boende hos sig. Han träffar ofta nya kvinnor efter skilsmässan och han tycker ofta att Irmeli är i vägen. Så tycker även hans nya kvinnor.

När Irmeli kommit upp i tonåren är hon tjock och hon har även skolios och för det har hon ett obehagligt stöd som går ända upp till nacken, dessutom bär hon glasögon. Kan det bli värre? Glasögonen är även större än ansiktet. Hennes kläder är fula och omoderna. Stackars Irmeli, känner sig allt annat än vacker, hon är även ett ensamt barn utan riktiga vänner.

I slutet av tonåren slutar Irmeli att besöka sin mamma. Hon har aldrig gett henne kramar eller någon trygghet utan hon har fått klara sig själv sedan femårsåldern. Oddsen är stora att Irmeli själv ska bli alkoholist, men hon lyckas att hålla sig ifrån spriten.

En otroligt mörk, tragisk och dyster berättelse om maskrosbarnet Irmeli som lyckats med sitt liv trots den jobbiga uppväxten hon haft. Jag är en stor beundrare av Hillevi Wahl och läser ofta hennes krönikor i både Metro och Kommunalarbetaren. Jag kan inte annat än förvånas över Hillevis mod att skriva denna självbiografi.

5/5 Kristina Simar