Kärlekens raseri

McEwan, Ian

| 2000

Det hela börjar som en romantisk picknick vetenskapsjournalisten Joe Rose har återförenats med sin hustru, Keatsforskaren Clarissa, efter en sex veckors skilsmässa. Då inträffar den händelse som kommer att bli startpunkten för en dramatisk historia om kärlek och besatthet: en luftballong har slitit sig och fem män förenas i sina försök att hindra den från att driva iväg med en liten pojke. Joes möte med den unge Jed Parry, en av männen på olycksplatsen, vänder upp och ner på allt. Ett par ögonkast och en flyktig kommentar sätter igång en process som kommer att kasta omkull hela Joes tillvaro och dra ner honom i en ström av skrämmande händelser. Allt det Joe trodde var stabilt och oföränderligt kärleken till Clarissa, hans starka tro på förnuft och rationalitet är plötsligt hotat. Kärlekens raseri är en av 90-talets mest omtalade engelska romaner. Den kombinerar formkänsla och utsökta...

Edwin Bywater

2013-08-19

Stark 3a/svag 4a. Svår att lägga ner men ingen stor litteratur. Till skillnad från vissa andra här bland kommentarerna tycker jag att karaktärerna är i högsta grad trovärdiga.

greger andersson

2011-12-14

Jag hade stora förväntningar på denna bok. Gripande inledning men sedan gick den lite på tomgång. Tycker att den bok han fick Bookerpriset för "Amsterdam" var ett snäpp bättre.

Elisabeth E

2011-06-29

Rätt så bra. Blev lite seg i mitten.

Christer Bergström

2010-08-30

Sigge Eklund

2010-08-20

G E N I A L

Nils Thor

2010-05-24

Första kapitlet var fruktansvärt bra. Sedan blev den lite tråkig i mitten med all självanalys. Slutet blev lite snopet.

Lotta Berling

2010-02-21

Nej, tilltalar mig inte. Karaktärerna känns inte trovärdiga och jag blir irriterad. Filmen är ännu värre.

Margot Leonore

2009-11-05

Chockerande dålig. Usel är ordet.

Tobias Wahlberg

2009-06-15

Av de jag har läst av McEwan tycker jag snarare att den hör till de bästa. Ett utomordentligt fint anslag och intressant psykologisk utveckling.

Miranda Holmqvist

2009-06-14

Den pratigaste av alla hans böcker.