Kärlekens bok

McGowan, Kathleen

| 2009

I Den väntade, första delen i trilogin om författaren och journalisten Maureen Paschal, hittades Maria Magdalenas sedan länge försvunna texter. Nu fortsätter Maureen jakten på andra gömda bibliska dokument, den här gången är det Jesu egna ord, även kallade Kärlekens bok, hon letar efter. Många legender talar om att det finns ett evangelium skrivet av Jesus själv. Katarerna i Frankrike, som sade sig vara Jesu ättlingar, kallade detta evangelium för Kärlekens bok. Men lärorna var alltför radikala och motsatte sig den kristna kyrkan. Mellan 1100 och 1300 utrotades katarerna av påvedömet i flera blodiga korståg. Kärlekens bok hittades aldrig och föll så småningom i glömska. Men Maureen Paschal, som hittade Maria Magdalenas efterlämnade skrifter, är nu Kärlekens bok på spåret. Hon fortsätter resan genom Europa som inleddes i Den väntade och tar hjälp av de gotiska katedralernas stenformationer,...

2020-07-16

Lite samma tankar som i ettan. Älskade den historiska delen om Matilda men den nutida berättelsen kändes lite för mycket som en religiös Harlequinbok. Läser ju inte boken som troende och kan tänka mig att det påverkar upplevelsen på gott och ont.

Tina Lantz

2011-11-10

Del två i trilogin lever inte upp till ettan. Bäst är de historiska delarna. Det är först mot slutet som även nutidsdelarna kommer i kapp och boken tar fart igen.

Maiken Karlsson

2009-12-22

Mycket bra! Dock var hennes debut "Den väntade", första boken om Maria Magdalenas ättelinje, ännu bättre. Ser fram mot trean! Jag gillar böcker som hoppar i historien, denna mellan 1000-talet och nutid.