Kärleken till livet

Fredriksson, Marie

| 2015

Helena von Zweigbergk har tillsammans med Marie Fredriksson skrivit Kärleken till livet, om Maries dramatiska och händelserika liv, från världsturneér och succé tillsammans med Per Gessle i bandet Roxette till hennes sjukdomstid i samband med hennes hjärntumör. "En dos svensk musikhistoria sammanvävt med ett fascinerande livsöde gör denna bok till den perfekta biografin." Icakuriren "En historia som är så drabbande, att det gör ont att läsa ... Det är mycket elände men Kärleken till livet är ingen klagoskrift, snarare en hyllning till ... ja, just livet ... Det handlade lika mycket om popmusik som överlevnad." Hallandsposten "Hon berättar naket och känslofyllt. Boken är också berättelsen om en enastående klassresa." Skaraborgs Allehanda Jag vill bara säga som det är. Inget tjafs. Bara enkelt rakt på som det har varit. Med de orden presenterade Marie...

Anna Granström

2017-07-14

Helt klart läsvärd och intressant, på ett lagom personligt sätt. Inte så känslosam men förmedlar ändå det Marie Fredriksson verkar vilja förmedla.

Engelska Väninnan

2016-12-27

Inledningen som handlar om sjukdomstiden är starkt gripande. Men annars är boken inte särskilt läsvärd för någon som inte är ett fan. Fredriksson bor numera i Djursholm så hennes vänstersympatier var nog ganska grunda.

Åsa Andersson

2015-11-11

Jag är ledsen, imponerad, sorgsen, hänförd och så mycket mer. Säger bara en sak: Vilken kvinna hon är! All kärlek till Marie.

Den här boken var precis som jag förväntade mig faktiskt, en riktigt bra skriven biografi. Marie kanske inte lämnar ut sig helt och hållet men man får ändå en klar bild av vad hon gått igenom. För visst handlar denna bok till stor del om hennes sjukdom men även om hennes karriär och hur hon slog igenom. Den är riktigt bra skriven och det finns gott om bilder, precis så som en biografi ska vara. Man måste ändå tillstå att Marie är en fruktansvärd fighter.

Det är med stor smärta jag tar mig igenom den här boken. Jag får läsa lite i taget då jag blir så berörd att tårarna rinner ner för mina kinder. Marie Fredriksson berättar öppenhjärtigt och med stor värme om sin barndom, sin uppväxt, sina hemska år märkta av sjukdom men också om åren som artist.
När det kommer till artistlivet är det lätt att läsa, och man hör hennes och Roxettes låtar i huvudet medan man läser. Hennes uppväxt kan jag identifiera mig delvis med och finner mycket nöje i att läsa. Men även där ligger det mycket sorg. Vad det gäller hennes sjukdom kan man inte föreställa sig hur det är, men en sak som jag förstår när jag läser boken är att Marie Fredriksson är en mycket stark person med ett stort hjärta. För genom hela boken strömmar en tråd av värme. Boken är också rikt illustrerad av många foton från hennes barndom, familj, och artistliv.
Tack Marie Fredriksson för att vi får ta del av dina erfarenheter och din kärlek till livet.

Betyg 5 av 5

2015-10-14

Mycket bra och gripande biografi om Marie Fredriksson, av henne själv och författaren Helena von Zweigbergk.

Väldigt intressant att läsa både om Maries uppväxt, hennes musikkarriär, och om hennes sjukdom.

Eftersom boken är skriven av en mycket duktig författare, så är den ju då också mycket välskriven.

Rekommenderas varmt.