Kärleken i Julia Anderssons liv

Moberg, Åsa

| 2011

Medan jag skrev kände jag mig som buren av en flödande tidsanda, så beskriver Åsa Moberg tillkomsten av Kärleken i Julia Anderssons liv. En bok hon skrev på sjuttiotalet och sedan låtit ligga i byrålådan. Fram tills nu. Vi befinner oss i sent sextiotal och i början av sjuttiotalet det är den sexuella frigjordhetens tid. De revolutionära stämningarna från -68 kan fortfarande kännas, men samtidigt håller samhället på att förändras. Julia Andersson är en ung, engagerad textilkonstnär och brinnande feminist. Hon har redan hunnit utmana många fördomar om hur en kvinna ska vara. Julia lever tillsammans med den betydligt äldre Rune i ett förhållande som omvärlden ser med avund på här är paret som ger varandra frihet och som pratar sig igenom alla vardagens problem ... Av en slump träffar hon Hubert Meyer, karismatisk, förmögen och inflytelserik. En underlig kärlekshistoria tar sin början....

Johanna Engström

2012-04-15

Helt fantastisk! Vilken bok, och skrivsätt!

Annimoure Nilsson

2011-12-14

Jag gillar att den är skriven tidigare, men ges ut nu. Det är lättare att få ta del av värderingar i "realtid", än när de är efterkonstruerade - påverkade av vår nutid.

inga olsson

2011-11-11

Jag har svårt att förstå vad som gör henne så besatt av den reaktionäre egocentrikern Henry Meyer (Harry Schein)

Lovisa S

2011-08-12

Jag läste bara 50 sidor, den här boken passade mig inte helt enkelt. Den känns oredigerad och ytlig, tunn i språket. Tyvärr, eftersom jag hade sett fram emot att läsa denna.

Katarina Wiberg

2011-05-22

Skönt med ngn som klart uttalar "problemet" med lust till ngn annan, fast man verkligen älskar den man är med. Är det inte så i livet, dvs man har fantasier, men inser att det är bäst att de blir just det, fantasier. Gräser är sällan grönar, bra skrivet Åsa Moberg!

Elin Möllerstedt

2011-05-08

Lättläst och jag behåller lusten att fortsätta genom hela den självbiografiska romanen. Förundras och instämmer om vart annat med huvudpersonens värderingar och syn på saker. Roligt att läsa om en annan tid i Sverige.

Fiona *

2011-03-29

1972-73 utspelar sig handligen. På något vis känns det som att det borde ha varit bättre att låta manuset ligga kvar i sin låda. Nu känns den mer som ett tidsdokument, en bra sådan iofs, kring kärleken och sexualiteten då om än begränsad till Stockholms kulturella och politiska miljöer. På något vis blir det för mycket av allt.