Kärleken gömmer minnet

Nilsson, Ola

| 2012

En kär vän begravs, en konstutställning ska öppnas och ett träd ska fällas. I en kista ligger kvarlåtenskapen från en svensk SS-soldat gömd och en författare har drabbats av skrivkramp. Barndomsvännerna Arvid, Mirjam och Stefan har lämnat byn för staden, men arvet från skogen lever kvar i dem vare sig de vill det eller inte. Är viljan att dra ut i krig densamma som viljan att skapa eller är de i själva verket varandras motsatser? Kärleken gömmer minnet är en roman om vänskap, sorg och skapande. Romanen utgör den avslutande delen i Ola Nilssons romantrilogi om en norrländsk by och dess invånares skilda livsöden. "Magiskt slut på trilogi ... En stilistiskt fantastisk roman. Det är en värld Ola Nilsson har skapat; en Jämtlandsvärld med en särskild doft, en egen ton. Omisskännlig. Den är måhända alltid brutal i någon mening, men aldrig hopplös. Få har lyckats skildra ljuset i...

Lotta Berling

2013-10-17

Den avslutande boken i Ola Nilssons trilogi innehåller den berättelse han egentligen först ville berätta, men för att karaktärerna skulle bli begripliga måste han först skriva Hundarna och Änglarna. Som en röd tråd genom böckerna löper alkoholen, som om alkoholism är det naturliga tillståndet för de flesta av karaktärerna i böckerna, som om det aldrig funnits något alternativ.
Böckerna kan läsas fristående, men jag rekommenderar varmt alla tre, i synnerhet Hundarna och Änglarna.

Maria Eriksson

2013-07-09

Den sista boken i triologin av Ola Nilsson. Berör mig inte lika mycket som de övriga. Det är för mycket alkoholdimmor i vägen.

Merja A

2013-04-08

Ola Nilsson gjorde mig inte besviken den här gången heller. Han skriver med vackert och enkelt språk utan "onödiga" ord. Vill läsa mer!

Ulla Englund

2012-09-16

Avslutande delen i trilogi om norrländsk uppväxt, alkoholmissbruk, konstnärskap. Jag ska hålla ögonen på Ola Nissons författarskap. Sveriges Woodrell?

Anna-Lotta Jadinge

2012-08-16

Lika stilsäker som de tidigare delarna i trilogin, men ändå inte lika berörande, tyvärr. Detta är åtminstone för mig en roman om missbruk, det känns lite tunt och berättelsen bär inte riktigt hela vägen. Men boken är ändå läsvärd och jag kommer att hålla ögonen öppna för Ola Nilssons texter i framtiden.