Kärleken

Den snart fyrtioårige filosofiläraren Laki Sarris är gift med Lena och tillsammans har de har en fyraårig son. Men så möter Laki den unga Li som han förälskar sig i och så har dramat tagit sin början. Men för Laki är kärleken inte lätt. Han rannsakar sin själ, sitt liv och kärleken. Hela hans värld skakas i sina grunder. Kallifatides kom till Sverige från Grekland 1964 och debuterade här 1968.

2013-09-28

En mycket bra bok om kärleken. Lite för filosofisk i vissa stycken samt ett antal stavfel men som helhet en mycket bra bok som verkligen berör.

Carina Karlsson

2010-11-08

En mänsklig hyllning till kärleken. Få kan som Kallifatides vackert och filosofiskt behandla språket och temat kärleken. De få stavfelen och det fruktansvärt fula omslaget på den inbundna boken (en blekblå fult målad kvinna) är det enda som drar ner betyget på denna själfulla bok.

Fredrik S

2009-11-29

En modern klassiker.

Emma Utter

2009-09-15

Har aldrig tidigare läst en bok som på ett så ärligt och vackert sätt beskriver kärleken och vilken makt den har över oss. Stundom blir den dock lite för filosofisk och svulstig för min smak, men ärlig är den! Och kanske är det just ärligheten som gör att den efterlämnar en lite bitterljuv klump i magen när jag läst sista sidan. Var inte riktigt berdd på det...