Krlek, vnskap, hat

Munro, Alice

| 2013

i Alice Munros noveller r detkvinnorna som str i centrum. Berttelsernai Krlek Vnskap Hat handlar om drmmaroch ambitioner, om krlek och otrohet, ochom det pris kvinnor fr betala fr att levalivet p sina egna villkor.Alice Munro (1931) vxte upp i Wingham iden kanadensiska provinsen Ontario. Hennesbcker lskas av lsare och kritiker ver helavrlden. Hon har belnats med flera litterrautmrkelser, sommaren 2009 fick honMan Booker International Prize, den finasteutmrkelse en frfattare kan f vid sidan avNobelpriset.Alice Munro tilldelades Nobelpriset i litteratur2013. Hon r den frsta kanadensiska frfattarensom ftt priset, och den trettonde kvinnan.Krlek, vnskap, hat r liksom Brinnande livetoch Tiggarflickan en omtyckt Munroljudbokutgiven av A Nice Noise.Alice Munro (1931) vxte upp i Wingham iden kanadensiska provinsen Ontario. Hennesbcker lskas av lsare och kritiker ver...

Fritz Bhl

2024-05-01

Anna Hedenstedt

2015-10-29

Nstan ett r senare plockade jag upp denna bok frn nattduksbordet, dr den legat sedan november 2014. Till en brjan frstod jag inte varfr jag hade lagt boken t sidan, eftersom texten flt p ltt och jag kom in i historierna. Men sen blev det trist. Frstr mig inte riktigt p den hr typen av noveller som knns mer som frkortade romaner. Lste inte ut den denna gng heller och nu blir det inga fler frsk.

Lena L

2015-01-30

Noveller r ett perfekt resesllskap. P planet till Stockholm hinner man med ett par stycken samtidigt som man fr s mycket tillbaka. Alice Munro r en fantastisk berttare och en mstare p att skildra livsden.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag kpte ett par av Alices bcker d hon fick nobelpriset.
Visst r det "fina" berttelser, men fr mig inget mrkvrdigt. Det r berttelser ur livet och personligen s tycker jag hon skriver rtt sltt. Hon liksom bara berttar en berttelse. Och s en till och en till och en till...

2014-02-22

Men hall? vad hadnlar dessa noveller om egentligen?? Frst mste jag vl beknna, noveller r inte min grej, jag gillar inte att lsa s korta texter, vill lra knna personerna hndelserna p ett djupare plan... men jag frskte dock vara ppen infr lsandet d det var en bok som valts i vr bokcirkel... Nvl... jag frskte och jag frskte, men det blev inget sammanhang... det var bara ord utan ml, mening eller innebrd... Den frsta novellen var helt irriterande, mer som ngot man kunde funnit i en Cartland novell - snt fr man nobellpris fr, jo ja tackar... sedan kommer ett antal noveller som jag inte ens kan minnas frn en sida till en annan... som ett tcken rr sig gonen ver dessa ord... namn, kvinnor och mn som mts och skiljs, tror jag... sista novellen som jag faktiskt gillade, tnkte jag wow ntligen, nu kommer ngot som jag faktiskt kan sga mig tycka om en del... ja d kom det fabulst dliga slutet - men serist - vad r hypen???

Marica Kllner

2014-02-19

Tusen olika knslor spred sig inuti mig under lsningen. Jag fastnade direkt och kunde inte sluta lsa. Sprket, upplgget, berttelserna- allt fngar mig och jag lngtar redan efter att lsa om den hr boken, och att f lsa annat av Alice Munro!

Evert Nilsson

2014-01-07

Nja, hade nog lite fr stora frvntningar och jag ser att fler n mig tycker sammalunda och det r ju alltid kul:)

Maria Myrberg

2014-01-01

Nja, Nobelpriset visst, men noveller r ingen hjdare fr mig

Sara Frimodig

2013-12-28

Jag har inte varit ngot stort fan av noveller tidigare, men blev verkligen positivt verraskad av denna bok! Berttelserna r inte s pass korta att man inte hinner komma in i dem, utan det r tvrt om s att man slungas in i historien redan p frsta sidan och sedan blir man lika besviken varje gng en novell tar slut. Beskrivningarna r fantastiska, hela boken r otroligt vackert skriven och jag frstr verkligen varfr hon tilldelades Nobelpriset! Nu vill jag bara lsa mer av Alice Munro.

Min frsta lsning av Alice Munro.
Vldigt fint sprk. Subtilt och nyansrikt. Ganska deppigt innehll, vilket jag brukar gilla, men det hr gav mig inte s mycket.

Ulla Englund

2013-06-25

Andra lsningen av dessa noveller, jag ser mer och mer i novellerna. S vardagligt, s unikt, helt underbart. Fortfarande hgsta betyg.

Nanna Naumann

2011-10-28

Underbara noveller, som var och en beskriver en del av ett liv. Lsaren kastas in i mitten, och handlingen vxer fram allt eftersom. Jag nskar att varje novell var en roman, de knns i efterhand mycket strre n formatet.

Malin H

2011-02-26

Lgmld, ansprksls och finstmd r verkligen nyckelorden! Mycket sjukdom och ldrande, och tr. gillade den sista novellen s mycket fr att den slutade s fint.

Klinga

2011-01-13

Jag fll helt och fullstndigt. Ngon novell hller inte samma mtt som de vriga men det r starkt och personerna r mnskliga i all vardaglighet.

Thony Glans

2010-09-12

Ls den! Det r ett msterverk!

Petra Norstedt

2010-07-15

Jag lnade av misstag en novellsamling som visade sig vara helt underbar!

Maria Eriksson

2010-07-15

En ganska bra novellsamling om man lser den sakta och inte lser mer n en, hgst tv berttelser efter varandra.

Christian Rydberg

2010-05-08

Knn p titeln; Krlek, vnskap, hat. Lagom ltta fenomen. Ansprkslst och mjkigt eller ett vghalsigt tagande att stta ord p hela mnsklighetens grundstenar? Osker till en brjan, men allteftersom helt enkelt vgvisare till bokens teman krlek, vnskap och hat och en potpurri av alla tnkbara kombinationer dem emellan.

Det r inte problemfritt att nrma sig ett s prisat frfattarskap som Munros. Det str p stt och vis skrivet p nsan vad jag ska tycka. En frgivet tagen hnfrelse. Det r drfr med en obekvm tyngd av frvntan som jag trevar mig fram. Och visst frstr jag sprkets finess, jag ser frgen i miljerna, jag njuter stundtals av hur hon stter ord p relationen; individerna som tillsammans skapar handling utan tydliga protagonister. Lite som en 11-bitas sushi smakrikt, konstnrligt, stundtals delicist, men inte tillrckligt. Tyvrr, fr visst finns dr hjdpunkter.

Se Jinny och Neal som efter 21rs ktenskap fortfarande kan lmna varandra p grund av osmja kring en uppten bakelse, fr att sedan tervnda innan skymningen. Eller kanske allra frmst Nsslor dr vnskapens ges ett rysligt vackert ansikte. Tron om att barns vnskap till varandra r grunt frankrad, att de kan flyttas hur som helt fr att de nd hittar nya kamrater p nolltid och frlorade band glms snabbt. Mike och den berttande kvinnan skildrar barndomens snabba vndningar, en sommars ventyr och ett uppbrott som vlter tysta berg. Minnet av lastbilsdrr som sls igen, motorljud som frsvinner ut ur staden. Som vuxna mts de igen av en slump och tvingas frhlla sig till ngot i tiden s avlgset men som egentligen aldrig lmnats. Berring, tystnad, ovder. I dessa stycken lever vemodet och humorn i en skr symbios. Dessvrre r transportstrckorna dremellan allt fr utdragna.

En bonus som jmnar ut svackorna, r alla sm lrdomar som tilldelas lsaren om hur egyptierna lrde sig mumifiera sina dda i tron att de 3000 r efter dden skulle tervnda till livet. Besprutad av en skunk ska du bada i tomatss och bsta lindring d du brnnsslat dig finns i vxten Arum Maculatum. Fr att inte tala om den resa som ges den som jag geografilskande. Kanada, s likt Sverige, men nd s oknt och avlgset. Munro tar dig frn Vancover Island i vst, via Klippiga bergen och sjarna till Ontario landsbygd, smstad, Toronto.

Jag ser kvaliteter, jag njuter stundvis, men gspar till mer n en gng och r helt enkelt inte vertygad.

Text Christian Rydberg kesson christian.rydberg@osqledaren.se

Lotta Berling

2010-04-07

Det r bra och vlskrivna berttelser, men riktigt tagen blir jag inte av dem. 3,5 fr det bli. Jag har egentligen en frkrlek fr kortare noveller och lser ofta minst en novellsamling parallellt med andra bcker. De hr novellerna r ganska lnga det r nog drfr jag bara hunnit lsa sex av nio nr det nu blev dags att lmna tillbaka boken till biblioteket (fr inte lna om den mer n tv gnger).

Merja A

2010-01-27

Det r litet svrt att betygstta en novellsamling, s var det i allafall fr mig. I brjan av boken gick lsandet trgt d hade jag kanske gett 3 eller hgst 4 i betyg.
Nstan alla novellerna r lnga, 30-40 s. Den sista :
"Bjrnen sover" r helt underbar, den rrde mig till trar.
Den och ngra till skulle jag ge 5 i betyg.

Louise A

2010-01-15

Ja, jag vet inte riktigt. Det gr oerhrt lngsamt men ibland s glimtar det till ordentligt.

harriet karlsson

2010-01-11

Besviken , ftt s bra recentioener verallt, att det skulle vara ovntade slut. Ja visst men knslan blev " jaha var det allt?"