Kärlek i kolerans tid

Ferminas och Florentinos fantastiska kärlessaga börjar i slutet av förra århundradet. De möts när båda är mycket unga. Florentino bli omedelbart förälskad och Fermina besvarar så småningom hans kärlek, per brev och telegram. Hon säger t o m ja till hans frieri, för att ångra sig då de åter möts. Fermina gifter sig med en läkare, Juvenal, och paret får två barn. Då maken dör upprepar Florentino sitt frieri - på begravningsdagens eftermiddag. Han får åter nej, efter mer än femtio års väntan. I sexton månader skriver han nu dagliga brev till henne. En dag fattar han mod och uppsöker henne. Hon har läst alla hans brev, och de börjar umgås, först sparsamt, senare dagligen.

Kristina Carlsson

2022-09-02

En underbar roman och vilken fantastisk kärlekshistoria! Vilken berättare Garcia Márquez är och vilket fint språk! En njutning från pärm till pärm.

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Har inte riktigt samma berättarstuk och känsla som många andra av Marquézs verk dock fortfarande en engagerande historia och protagonist. Inte min favorit men läsvärd.

Josefine Ejebjörk

2013-05-02

Poetiskt vackert om kärlek.

Marcus Sohl

2012-04-13

Lite av en besvikelse efterhundra år... Den saknar energin och den myllriga historien.

Sofia Möller

2012-03-24

Boring, snoring och smothering

Malin Tillmar

2010-08-02

Läste den för länge sedan och blev uppslukad. Frågan är om jag ska läsa om den eller njuta av minnet...

Bissous .

2010-06-28

Historien är lite halvtam, men språket, SPRÅKET! Jag älskar det, detta sinne för detaljer. Det är det som gör boken läsvärd. Boken är dock avsevärt mycket bättre än filmen.

Conny J

2010-06-22

Inte samma läsupplevelse som Hundra år av ensamhet tyvärr. Bra bok, men bara en trea..

Boklisa NN

2009-12-13

Lånade den av en tillfällighet och kunde inte släppa den. Blev förbryllad och involverad i en värld som kändes fullkomligt främmande men full av trovärdighet. Jag kände nästan dofterna. Vilken berättare detta är!

My Zetterman

2009-09-18

Det var länge sedan jag brottades med en bok så här mycket. Vet verkligen inte vad jag tycker. Hade jag kunnat sätta 3,5 så hade det blivit det. Å ena sidan mustigt, kärlek och allt fint. Å andra sidan extremt gubbsjukt, framförallt kärlekshistorian mellan en 14-åring och en 76-åring som definitivt är ren pedofilivarning och alldeles för mycket prat om avföring.

Johanna Falkered

2009-07-01

Så vackert, så svårt, en sån klassiker.