Kärlek i Europa

Stenberg, Birgitta

| 1983

Låt dig förtrollas av Birgitta Stenbergs självutlämnande berättelser från ett Europa på 50-talet då allt tycktes nytt och oupptäckt. Bokens huvudperson Birgitta flyttar från Stockholm till Paris, till Cannes till Stockholm, till Rom till Capri i jakten på nya upplevelser. Hon träffar Louis Armstrong i Stockholm, Jean-Paul Sartre i Paris och Lucky Luciano på Rivieran. Birgitta flyr från medeklassens sexuella dubbelmoral och kastar sig in i livets alla faror, hon konfronteras med våld, övergrepp och svek. Ändå lyser humorn och den varma sensualismen igenom i berättandet. Birgitta Stenberg (född 1932) tillhörde Metamorfosgänget och kretsen kring Paul Andersson och har en rad romaner bakom sig. 1981 inledde hon sin svit självbiografiska romaner med Kärlek i Europa, följd av Apelsinmannen 1983 och Spanska trappan 1987. Hösten 2004 kom den länge efterlängtade fortsättning Alla vilda. ...

Magdalena Jensen

2022-12-28

Nja. Välskriven ja, men lite väl mycket våldsnormaliserande/romantiserande och rasistiska nidbilder.

2021-07-01

Självbiografisk bok av Birgitta Stenberg. Ärlig och självutlämnande. Ger en intressant inblick i en livsstil som jag bara hört talas om. Betyg 3,5

Danje Förlag

2017-01-10

Birgitta Stenberg borde vara lika känd och läst som Astrid Lindgren eller Karin Boye, tycker jag. Hon är modig, otroligt självutlämnande och går längre i livets utkanter än de allra flesta människor kommer i närheten av.

Men mycket i den här boken är hemskt. Vill krama henne och säga: "Var lite snällare mot dig själv."

Pontus Liedberg

2013-02-25

50-talsskildring om Birgitta som är på olika ställen i Europa. Bäst tyckte jag det var när hon var i Stockholm dock, även om det är exotiskt att höra hur det såg ut i Paris m.fl. ställen på den tiden.
Allvarlig, men jätterolig bok som jag tyckte mycket om.

Jasmine S

2011-01-08

Annelie S

2010-02-24

Oj! Denna kvinna har verkligen varit med om mycket i sitt liv. Men någon kärlek, som titeln antyder, verkar det inte finnas så mycket av. Möjligen kärleken till skrivandet då. Oerhört ärlig (?) och utlämnande berättelse. Jag tyckte den var jobbig, själva storyn alltså, fick nästan en olustkänsla när jag läste. Tvingade mig igenom den sista tredjedelen av boken. Och jag tror inte att jag vill läsa fortsättningen.