Krlek : en betraktelse

de Botton, Alain

| 2007

Under en flygresa mellan Paris och London hamnar bokens huvudperson och den unga kvinnan Chloe bredvid varandra. De brjar prata och nr de landar i London har de bestmt sig fr att trffas igen. Snart har de frlskat sig och blir ett par. Krlek ? en betraktelse r en genreverskridande bok som rr sig mellan den traditionella krleksromanen och en studie ver krleken ur ett filosofiskt perspektiv. Med sin skarpa blick granskar Alain de Botton det unga parets relation in i minsta detalj. Han analyserar frhllandets alla knsloyttringar och ledsagar oss genom dess olika stadier, frn den frsta ljuva kyssen och den berusande frlskelsen, till den frtrande svartsjukan och det krossade hjrtat. Alain de Botton har hr gjort en genomgripande bearbetning av sin debutbok Essays in Love som utkom p svenska 1994 med titeln Chlo och krleken. I samband med den svenska nyutgivningen...

Raul Carlson

2012-08-21

Ls den! Alla som ngonsin lskat finner lrdomar, perspektiv, reflexioner och underhllning.

Frida W

2011-10-17

en aning seg ibland men himla fin nd p ngot vis. inte det bsta jag lst med helt klart okej!

Anna Widerberg

2011-07-12

När Chloe och Alain reser iväg för att tillbringa en weekend på spanska landsbygden blir Chloe hastigt sjuk. Hon får en sån fasansfull huvudvärk att Alain bestämmer sig för att kalla på en läkare.  Doktor Saavedra kommer och lugnar paret: ”Bara lite angschedonia i huvudet, vad annat kan man vänta.”
Chloe hade drabbats av det som Brittiska läkarsällskapet gett namnet anhedoni. Det är en åkomma som liknar bergssjuka och som kan drabba en person som plötsligt står inför insikten att jordisk lycka finns inom räckhåll.

Jag läser Alain de Bottons  Kärlek – en betraktelse och undrar varför lycka skrämmer livet ur oss. Kanske för att om vi välkomnar den och släpper in den så accepterar vi samtidigt vetskapen att vi kan förlora den.

Alain de Bottons bok är genreöverskridande och inte enkel att placera. Både roman och essä samtidigt. Men mycket läsvärd!

Det här med att närma sig en annan människa och inse att i samma takt som den andra människans inre avtäcks för mig så händer samma sak med mitt inre och jag tvingas se mig själv med den andres ögon. Underbart. Och outhärdligt.

Sofie Petersson

2011-06-15

En tnkvrd och fin betraktelse av krlek.

Teresa Edberg

2010-04-05

En av de dr bckerna som verkligen beskriver hur det r. Jag har bara lst en tredjedel och fr aha-upplevelse p aha-upplevelse...