Karhun keitto

Niemi, Mikael

Flag from fi

Puhumaton pikkupoika ja Laestadius salapoliiseina On vuosi 1852. Yhdeksänvuotias Jussi pakenee juoppoa äitiään ja päätyy pastori Lars Levi Laestadiuksen hoteisiin Tornionlaakson Kengiksen kylään. Pian kylän naisia alkaa kuolla, ja pastori ja pikkupoika ryhtyvät selvittämään kuolemantapauksia. Onko asialla karhu vai paljon pahempi peto? Huimasta mysteeristä syntyy jännitysnäytelmä, jonka käänteistä ei puutu huumoria, lämpöä, kielellistä ilotulitusta eikä vauhtia.

Ulla Englund

2023-01-07

D

Daniel Lehto

2022-04-17

Mikael Niemis magnum opus. Berättelsen är gripande, välskriven, driven och bitvis fyndig. Miljöerna är levande och tonläget träffsäkert. En spännande deckarhistoria i ett dåtida Tornedalen.

2021-09-23

Det gick lite upp och ner, från början intressant och lite spännande men mot slutet var det en rejäl dipp. För att sen till sist ändå avslutas på ett bättre sätt. Så en trea blir det och jag tror den blev bättre av att höra författaren själv läsa den.

2020-10-12

Som alltid med Niemi så är det ett speciellt språk och en udda handling. Det är utbildande och ganska spännande.Stark 3:a

Jan Banan

2019-12-07

En ganska seg men ändå en fascinerande berättelse med pondus. Ett storstilat språk som också underhåller. Får dock brottas lite med inläsaren inledningsvis innan jag har vant mig vid rösten.

Lars Härmä

2019-07-06

Ingen vidars bok

Tommy -

2019-06-17

En semispännande deckare som både kittlar och utbildar. Som vanligt i Niemis böcker får tankar kring identitet och språk stor plats.

Nerdy Books

2019-04-17

Jag var inte så jätteimponerad av denna bok som många andra verkar vara, men den var för den delen inte dålig. Niemi har ett speciellt sätt att uttrycka sig på, som säker faller vissa i smaken och andra inte. Jag tyckte berättelsen i sig var intressant och miljöbeskrivningen från Norrland var både mysig och vacker. Dock tyckte jag väl att vissa liknelser var lite överdrivna eller konstiga, de var inte logiska i mina ögon. Sedan var vissa beskrivningar oerhört långa, så man nästan hann glömma av vad det var man läste om.
Men då är jag väldigt petig.

En helt ok bok som varken var i topp- eller bottenklass.

Emma Jonsson

2018-12-19

Vackert språk och en spännande berättelse som många gånger tar ny vändning.

Anna Hedenstedt

2018-12-05

En intelligent sidvändare som täckte in massor! Mord, religion, psykologi, spänning, fördomar, exotism, vetenskap, humanism - skildrat med både distans och ömhet samt med roliga blinkningar till vår tid (incels, #metoo m.m). Sherlock Holmes och dr Watson goes laestadianer! Stor underhållning.
Nära en femma i betyg. (Jag är sparsam med högsta betyget och kräver nån form av "episk" känsla för det.)

Nina Gustafsson

2018-11-04

Koka björn är en mordhistoria som samtidigt berättar om väckelsen och livet i norr i mitten av 1800-talet. Prosten tar hand om samepojken Jussi när han hittar honom på vägkanten. Jussi blir sedan hans följeslagare och betraktare som ser och lär. Tillsammans använder de sedan sig av nya metoder för att sätta fast en mördare som först antas vara en björn. På deras väg till lösningen möter vi den karga kalla vardagen och dess människor, men också en vacker natur. Niemi beskriver med kärlek den norrländska floran och hans språk är rakt igenom en fröjd att läsa.

Abra Kadabra

2018-10-23

Seg och platt, mycket ältande, många upprepningar, papperstunna karaktärer och så på tok för många liknelser. Inget nytt under den här solen.

Björn Öijer

2018-09-17

Som titeln antyder är det här ett riktigt hopkok. Viltkött kryddat med skröna a la Torgny Lindgren, svavelos från helvetet, mord, fylleri och misshandel i tornedalska myrar.

Mikael Niemi tar sig stora friheter när han porträtterar den mytomspunne väckelsepredikanten Lars Levi Laestadius som en praktiserande kriminaltekniker i 1850-talets lappmarker. Vid sin sida har denne Sherlock Holmes i prästrock en vinddriven samepojke som får axla Watsons roll.

Sprängfylld av berättarglädje eldar Niemi på under sin deckargryta, tillsätter sagans örter och rör om med Jesus på korset. Han ersätter historisk faktakoll med bisarr fiktion. Vi slevar i oss av anrättningen. Blir mätta och belåtna. I bihålorna lagras aromen av nya kunskaper.

janne lindh

2018-08-28

Ibland förstår jag inte riktigt vad Niemi vill ha sagt, men han är en fantastisk berättare.

Nääää INGET för mig

Detta är en otroligt gripande bok. Men också väldigt spännande. Jag lider när jag läser och tårarna stiger i ögonen. Ibland fnittrar jag lite eftersom det samtidigt finns en del komik i det hela. Ett antal gånger får jag kväljningar då det förekommer en del, för mig lite läbbiga situationer. Men allt slinker in med stort välbehag ändå, för den här författaren kan verkligen konsten att trollbinda sin läsare.
Boken väcker många tankar hos mig.
Jag lider verkligen med bokens Jussi och jag beundrar prosten (Lars Levi Laestadius) och hans fantastiska sätt att hjälpa alla som behöver honom. Dessutom kämpar han hårt i motvind i tidens väckelse.
Jag rekommenderar varmt denna boken till alla. Det är en fin läsupplevelse.

Här har jag skrivit om författarens bok Fallvatten.

Betyg 5 av 5