Kapten Nemos bibliotek

Enquist, Per Olov

| 1991

Två pojkar blandas ihop på BB och åker hem med fel familj, 6 år senare uppdagas misstaget och pojkarna återförs till sina ?riktiga? föräldrar. Kapten Nemos bibliotek är berättelsen om ett familjedrama på 40-talet i Västerbottens kustland. Den är en mörk fabel som söker efter svaret på en gåta, som kanske är en kriminalgåta, i det gränsland där fantasin ger skydd mot verkligheten men speglar sanningen.

Björn Belfrage

2023-09-12

Ett hemskt drama om två pojkar som blir förväxlande på sjukhemmet vid födseln. Några år senare uppdagas misstaget. En blandning av fantasi och verklighet, som gör boken svår att hitta tråden i.

Torbjörn Nilsson

2022-04-20

Drygt fyra år sedan jag läste den senast och jag inser att jag förträngt den dramatiska, fasansfulla, trösterika handlingen i den andra halvan av boken, när jag nu lyssnar till POE:s egen fantastiska inläsning.

Ulla Englund

2022-03-05

Magnus Johansson

2016-07-21

Vackert skriven, liksom alla Enquists böcker. Men jag skulle nog säga att den stundvis är lika flummig som givande. Dock inte mer utdragen än att den kan klassas som klart läsvärd.

Ingeborg Amnéus

2013-07-04

En historia som utmanar läsaren: vad är sanning, vad är nästan sanning, vad är fantasi? Knapphändiga men på pricken beskrivningar av norrländskt inland.

Eva Töllner

2013-02-09

Fantastiskt att höra PO Enquist läsa boken själv.

Jimmy Kleiner

2012-08-01

Jag älskar språket.

Marina Kajgård

2012-03-20

Detta var inte en bok i min smak. En typisk bok som kritikerna rosar medan en annan inte riktig förstår vari tjusningen ligger.

Carin Klintberg

2012-03-05

Min favoritbok alla kategorier-har läst den flera gånger, hängde inte med alltid i de olika förflyttningarna i tid och rum första gången men boken är värd att anstränga sig för!

D

Dan Tilert

2011-05-17

Jag störde mig på en del saker och uppskattade... ibland samma saker. Bitvis gripande skildring av ett kargt samhälle. I slutändan lyfter det inte för mig, men jag kan tänka mig att prova annat av samme författare.

Mina Böcker

2009-06-22

Gillar PO Enquist. Gillar honom mycket så det svider lite att ge honom en ynka trea, men jag ser inte något alternativ. Kapten Nemos Bibliotek må vara skriven i författarens vanliga, härliga rytm av upprepningar, men den hinner dessvärre bli långrandig på slutet. När jag fått alla svaren vill jag inte läsa fler sidor och fler sidor och fler av samma, samma, samma.