Kapten Kidds skattkarta

Melin, Mårten

Saltstänk, pirater och äventyr!Föräldralösa Jolly Anne jobbar på värdshuset Svarta Galten. Efter ett slagsmål på krogen om en skattkarta, får hon jobb som skeppsflicka hos piraten Mary Sweet. De ger sig ut med hennes piratskepp för att leta efter skatten. Men det är fler pirater som är på jakt efter den åtråvärda förmögenheten. Äventyret kan börja!Ny serie med spänning, humor och fart.Rikligt illustrerad.Lättläst text.

Annes föräldrar dog när hon var liten och hon växte upp på ett barnhem. När hon blev utslängd därifrån började hon att jobba som servitris på Svarta galten.
Där finns piraten Mary. En dag spelade de kort om en skattkarta och Mary vinner kartan. Hon tar då hjälp av Anne att hitta skatten.

Gullis lästips

2019-04-18

Kapten Kidds skattkarta är ett underhållande äventyr fyllt med saltstänk i ansiktet, vind i seglet och fiskmåsarnas skriande i jakten efter kapten Kidds skattkarta.

Det här är en välskriven bok med spännande handling och härlig humor tillsammans med detaljrika och humoristiska illustrationer i svartvit som förstärker berättelsen och dess karaktärer. Dock hade jag önskat att illustrationerna i boken var illustrerade i färg som den färgstarka och lockade framsidan.

Det är en lättläst bok som är skriven med luftig och stor text. Det är den första perfekta kapitelboken att sätta i händerna hos 6 - 9 åringar som vill läsa om fartfyllda och spännande piratäventyr i den blivande bokserien Jolly Anne.

Detta fängslande piratäventyret med en spännande skattjakt är värd fyra av fem möjliga stjärnor.