Känslomässigt udda

Atkinson, Kate

| 2000

På en ö med torv och ljung utanför Skottlands västkust tar Effie och hennes mor Nora sin tillflykt till sina förfäders stora söndervittrande hus.    De fördriver tiden med att berätta historier för varandra. Till en början berättar inte Nora något som Effie verkligen vill veta, till exempel vem hennes far är.     Effie berättar om sitt liv på universitetet i Dundee, där hon lever i ett struligt förhållande med Bob, som aldrig går på några föreläsningar och sällan kliver ur sängen.     Men underliga saker händer på ön. Varför är Effie förföljd? Är det någon som dödar gamlingarna? Och var är den mystiska gula hunden? Kate Atkinsons debutroman I museets dolda vrår...

2019-01-13

Läst på svenska: Rättare sagt försökt läsa, slutade efter 50-talet sidor. Känns som ord, ord, ord staplade på varandra.

Lotta Berling

2012-12-08

Nej, jag tror att jag stannar läsningen på s.70. Boken är inte dålig, men den fångar mig inte, i alla fall inte just nu. Den ena beskrivningen efter den andra av olika karaktärer - i sjuttio sidor hittills!

2010-01-30

Jag tycker verkligen om Kate Atkinsons sätt att skriva!

Jessica Johansson

2009-11-15

Klockren bok, jag känner igen mig och den fick mig att skratta. Man får till och med veta meningen med livet, vad mer kan man begära av en bok?