Känn pulsen slå

Pålsson, Berny

| 2008

I sin uppmärksammade debut Vingklippt ängel skildrade Berny Pålsson sitt liv som psykotisk och självdestruktiv tonåring, jagad av demonernas röster och av en djup ångest som bara rakbladen kunde dämpa. Vi följde henne mellan olika ungdomsvårdsanstalter, sjukhus och behandlingshem.  I sin nya självbiografiska roman Känn pulsen slå skildrar hon livet som väntade efter barnpsykiatrin. Livet som vuxen psykiskt sjuk missbrukare. Här hamnar hon mellan stolarna på en resursfattig missbruksvård som inte tar emot psykiskt sjuka, och behandlingshem för psykiskt sjuka som inte tar emot drogberoende. Ju längre hjälpen dröjer, desto mer panikslagen blir flykten från demonernas röster. I sina desperata försök att överleva sjunker hon allt djupare ner i en värld av droger, tabletter, alkohol, självförnedring och sexmissbruk.  Minnen från det förflutna jagar henne och bilder ur...

Bokslukerskan 93

2019-01-26

Tony

2014-08-12

annika åberg

2012-01-24

Lika bra skriven som hennes första bok.

Erica Graaberg

2010-02-22

Efter att ha läst Vingklippt ängel väntade jag mig något "mer" än den boken då jag började läsa Känn pulsen slå. Men jag fann inte mer än samma historia, igen. Ärligt tyckte jag att boken var krystad, som att Berny ville ha en fortsättning av boken men inte riktigt hade orken att skriva den.

Mel Stor

2010-01-30

Känn Pulsen Slå var mycket, mycket lättare att läsa än Vingklippt Ängel, eftersom den inte innehåller lika mycket blodig självdestruktivitet - något jag alltid har haft svårt för. Den är inte lika dramatisk, och det känns inte som att den är ute efter att chockera (vilket Vingklippt Ängel kändes som att den var, hur bra jag än tycker att den är). Den ger hopp, och man slår ihop den med ett litet leende.

Ett bra tips om man tycker om hennes böcker är att gå in på youtube och söka på just "Berny Pålsson". Upp kommer en dokumentärserie om henne, inspelad under tiden hon skrev Känn Pulsen Slå, som är väldigt intressant att se på.

Camilla H

2009-07-23

Tyvärr inte lika bra som den första men hon skriver ärligt. Det känns äkta.

kristina johansson

2009-07-12

Jag tyckte mer om den här än föregångaren. Anledningen var att Berny inte romantisrar sina problen och istället beskriver sin problematik på ett naket och ärligt sätt. De inledande orden var ett stort plus!

Kristina Sund

2009-07-09

Mörk och destruktiv. Svag trea.