Kang, Han/Vegetarianen po

Kang, Han

| 2017

"Vegetarianen" belönades 2016 med det internationella Man Booker-priset och blev Han Kangs genombrott utanför hemlandet Sydkorea. Det är en lyrisk berättelse i tre akter, som rör sig mellan realism, surrealism och allegori. Yeong-hye är en tystlåten kvinna i ett traditionellt äktenskap i Sydkorea. Hon har aldrig gjort uppror, men så börjar hon drömma om blod och brutalitet, om kroppar och kött. En dag bestämmer hon sig: hon måste bli vegetarian. Människorna i hennes liv, hennes make, svåger och syster, vägrar att acceptera beslutet, och hennes envishet sätter igång en spiral av tvång och våld. Kampen står inte bara kring hennes kropp och vad hon väljer att äta, utan handlar om hennes sexuella och intellektuella frihet. Vad händer med den som ständigt måste föra en kamp mot tillvaron? Vilka medel står till buds och när når en människa bristningsgränsen? Våldet som Yeong-hyes protest släpper...

Bokslukerskan

2018-02-28

Betyg: 3/5

Mina förväntningar var skyhöga.
Så många som har prisat denna lilla roman.
Ord som livsomvälvande har förekommit.
Sorgset måste jag meddela att den var medioker.
I min värld.
Visst slås jag av det vackra,
men jag hittar inte djupet.
Min förståelse kanske inte sträcker sig tillräckligt långt, för jag ställer mig hela tiden frågan;
"Varför?"
Varför huvudkaraktären, Yeong-hye, i sitt plötsliga uppror beter sig på ett så märkligt vis.
Hon möts inte av någon respekt,
men inte heller respekterar hon sin omgivning.
Jag mår stundtals illa och tycker alltsammans är obehagligt knepigt.
Jag sympatiserar med hennes grundtanke, men inte hennes okonventionella metoder att förändra sitt liv.
Kommunikation är a & o i livet och samspelet människor emellan, Yeong-hye kommunicerar inte.
"Varför?"
Det här hade kunnat vara en riktigt vass skildring av en Sydkoreansk kvinnas kamp mot förtrycket.
Den är stundtals mycket vacker.
Smart skriven ur 3 olika perspektiv.
Ett slipat språk.
Men mitt betyg når inte högre höjder.
En obehagligt olustig känsla och ett otillfredsställande slut spelar för stor roll här.