Kanada

Ford, Richard

| 2013

Richard Ford tar oss med till amerikanska Montana och de kanadensiska prärietrakterna kring Saskatchewan. Året är 1956 och valkampanjen mellan presidentkandidaterna Nixon och Kennedy pågår för fullt.Ett flertal händelser leder fram till att makarna Parsons genomför ett bankrån. I centrum för boken står deras barn, tvillingarna Dell och Berner. Bankrånet är bara början på en resa som bland annat kommer att innehålla tre mord, och mystiska transporter av stulet kött inom armén. Kanada är en historia om människans mörkaste, starkaste och mest gåtfulla drivkrafter.

2023-08-07

Jag vet inte varför, men jag läste ut boken... Så många ord och meningar, bra ord och meningar i och för sig, för att skriva om ett livsöde. Det blev faktiskt lite tråkigt, men något under ytan gör att man vill läsa klart för att se vart det leder. Slutsats? Tja, gör ditt bästa, acceptera och gå vidare, det blir vad det blir.

Andreas Bartley

2018-12-24

Bedövande tråkig.

Philip Stenström

2018-07-29

Kanada (originaltitel: Canada) - Richard Ford

Våren 1960, Great Falls, Montana i USA. Tvillingarna Dell och Berners föräldrar hannar i finansiella svårigheter och i deras desperation beslutar de sig för att råna en bank. Bankrånet går inte som planerat och de femtonåriga tvillingarna liv slåss i spillror. Tryggheten och säkerheten som föräldrarna bistår med försvinner med en fällande fängelsedom för bankrånet. Livet för tvillingarna tar oanade vägar och för den ena tvillingen, Dell, bär det av norrut, till Kanada.

Det är en fascinerande och hisnande berättelse om två oansvariga föräldrar som med dåliga beslut gör livet plågsamt och osäkert för deras barn, tvillingarna Dell och Berner. Föräldrarna var, enligt tvillingarna, inte menade att ingå i en sund relation, delvis på grund av det dåliga inflytande de hade på varandra. Som senare leder till skumraskaffärer och skuld till personer man inte vill stå i skuld till. Dell, som står i centrum för berättelsen och narrationen, återberättar också om deras föräldrars bakgrund och yrkesval, men också om sitt egna intresse för biodling och sin kärlek och ömhet till tvillingsystern Berner. Det är en handling som vidrör skam, samvete och skuldkänslor. Men också en berättelse som handlar människor som överskrider gränser för aldrig återvända. I stort och smått redogör Richard Ford för mening i tröstlöshet, maktlöshet och motgångar. På djupet lyckas Richard Ford beröra känslan av att bli utlämnad och övergiven. Livet känns definitivt, efter ha läst den fantastiska romanen Kanada, mer levande än vanligt.

Mats Helgesson

2017-11-19

Inteessant och mycket läsvärd bok. Fint och välskrivet, bra beskrivningar av både personer och landsbygden i områdena runt den amerikansk-kanadensiska gränsen.

Ethel Åslund

2017-01-29

Den här boken begrep jag inte. Fint språk, men huvudpersonen, som mest försökte förstå sin omvärld (utan större framgång) och handlingen, där det trots bankrån och mord egentligen inte hände något...nej, jag vet nog inte vad jag ska tycka.

Karin Granander

2016-07-03

Trist bok som går väldigt långsamt framåt. Längtade inte till att läsa.

Josefin Hallgren

2016-01-10

Seg i början och i vissa delar av boken men annars riktigt bra. Bra språk även om det blir lite väl ingående ibland. Spännande och otroligt fängslande historia.

Anki Vincent

2015-08-14

Intressant till drygt halva boken sen tycker jag historien tog en ointressant vändning, läste dock klart och slutet knöts ihop bra så en svag trea ger jag denna bok.

Gustav Magnusson

2015-07-22

Godkänd. Inte mer. Läste den precis efter Harper Lees dödssynden, vilket kanske var ett misstag.

Lars Andersson

2015-04-21

Ödmjuk författare. Boken blev faktiskt bättre ju längre det led. Lite dålig rytm.

Karl Mogren

2015-01-14

Tråååkig.

Jimmy Kleiner

2014-12-18

Tyvärr var det slutet som var starkast.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Dötrist.

Inger Jonsson

2014-10-28

Sista delen i boken gjorde starkast intryck.
Beundrar Dell, som efter allt han upplevt, verkar må relativt bra och acceptera att hans liv blivit som det blivit. Han förefaller ha gjort det bästa han kunnat.

Björn Öijer

2014-10-15

Det här är en inkännande roman om utsatthet och svek. Två syskon i nedre tonåren berövas familj och trygghet, när föräldrarna hamnar i fängelse efter att ha begått något så oväntat som ett bankrån.
Systern rymmer sin väg, och 15-årige Dell Parsons transporteras från bostadsorten Great Falls i Montana över gränsen till Kanada för att slippa hamna på barnhem. Han följer snällt med en person han inte känner mot ett ovisst öde i ett främmande land endast för att det är mammans önskan.
I en kanadensisk präriehåla omgiven av ändlösa vetefält sätts Dell i arbete som städare och alltiallo på ett hotell, vars gäster mest består av järnvägare och jägare som betalar för att få skjuta gäss. Det visar sig att han har hamnat ur askan i elden. Hans nya ”vårdnadshavare”, hotellets ägare, är även han landsflyktig amerikan – därtill psykopat med ett brottsligt förflutet.
Unge Dell Parsons får uppleva en ensamhet och ett våld som en skolpojke inte ska behöva utsättas för. Men han uthärdar, gör som folk säger att han ska göra, förstår vilka offer som krävs av honom. Han överlever och får ett bra liv som vuxen, dock utan egna barn.
Under läsningen kom jag att tänka på två filmer, dels Roy Anderssons Sånger från andra våningen där mantrat ”en gör så gott en kan” är ett tragikomiskt ledmotiv, dels bröderna Cohens Fargo där vanligt hederligt folk dras in i kriminella handlingar med förfärliga konsekvenser, allt utspelat i ett mörkt vintrigt landskap.
Hos Richard Ford har landskapet också en viktig roll. Viddernas förändring från stekhet sommar, när banken rånas, till stora yrande snöflingor som filtrerar det plötsliga utbrottet av dödligt våld norr om Montanas gräns.
Det är en fysiskt och känslomässigt stark roman som Ford har skrivit. Det är gripande att ta del av den empati som polismän och arrestvakter visar de drabbade barnen i samband med föräldrarnas bortförande. Det är stor sorg skildrad med psykologisk insikt och ömhet. Boken är också en filosofisk betraktelse över livet, människors tillkortakommanden och drömmar. Grundtonen är klart optimistisk. Svårigheter går att övervinna, bara man inte lever ut sina destruktiva impulser.

Samuel Karlsson

2014-10-10

Igår var det så dags. Richard Fords Kanada var på tapeten i min bokklubb som består av 5 hyfsat litterata män. Omdömet var samstämmigt. Vad är det här för hopplös bok? Varför blir Richard Ford tokhyllad av kritikerna? Vad är det vi missar? Jag var så arg när jag äntligen läst ut den att jag slängde boken i väggen. Den är extremt omständligt skriven. Under historiens gång passerar flera spännande karaktärer men de förblir anonyma och griper inte tag. Vi får vara med om både bankrån och mord men det blir ändå inget drag i historien. Jag har läst många böcker som varit betydligt mer modesta med lokalfärg och dramatiska händelser men som varit betydligt mer medryckande. I ärlighetens namn var det en av deltagarna i bokklubben som tyckte den var läsvärd. Men i övrigt var det rena motorsågsmassakern.

Agneta Sköldstedt

2014-09-28

En otäck bok om både grymma och snälla människor och ett tvillingpar som skils åt när de är unga och deras olika livsöden.

Karin Löfstrand

2014-09-17

140901: Började väldigt bra men tappade fart i sista tredjedelen (eller kanske var det jag själv som tappade farten...) Välskrivet och snyggt men jag hade önskat att det hängt ihop mer och att jag inte behövt gissa mig till vad författaren ville säga. Är det A, B eller C som är det centrala i boken?

Ingrid Selnes

2014-09-10

En verkligt bra bok, ett fantastiskt romanbygge. Det tog tid att komma in i berättelsen, men det var det värt. Miljön en liten amerikansk småstad, skildrar ensamhet och främlingskänsla i en familjerelation, övergivenhet, udda syskonskap, en utlämnad tonåring med skarp iakttagelseförmåga och stor självbevarelsedrift, ruggiga miljöer.

Klinga

2014-09-10

En märklig bok. Jag har inte läst något av Ford förut men om det här är hans bästa kanske jag avvaktar. Jag tycker inte att han lyckas beskriva vare sig USA eller Kanada generellt. Romanen är märkligt klaustrofibisk i över 600 sidor. Här förekommer i princip inget annat än berättelsens personer Det kunde utspela sig var som helst i världen, där vintern blir kall. Stilen är detaljrik och grundlig men oengagerad. Det går som på räls. Helt OK men ingen höjdare.

Gunvi Lundqvist

2014-09-04

Gillade Kanada, inte bara för att jag bott där eller för att jag skulle känna igen mig, vilket jag inte gjorde. Otrolig historia, köpte boken på bokmässan och gillade Mr Ford. Den som gillar romanläsning med udda karaktärer och lite spänning får sitt . Läsvärd.

Matthias Larsson

2014-08-12

Anna Tinnberg

2014-08-11

Välskriven, bitvis underhållande och genomtänkt ? men lite väl pladdrig och lite väl professionell: som om Ford börjat skriva lite på rutin, men är oerhört skicklig på att skruva åt handlingen med lagom långa mellanrum.

Lina Zackrisson

2014-07-20

Fastande inte riktigt för karaktärerna, kanske bara sommartrött

Gunnel Lindström

2014-06-05

En oerhört tung bok. Kan inte förstå att den blivit så uppskattad.

Maria Mobiny

2014-04-10

Inte en bok som föll mig i smaken, tyckte att den var utdragen och seg i händelseförloppet

Emma Fägerlind

2014-03-25

Onekligen intressant och fascinerande skriven. Liksom smygande och väldigt sakligt, och spännande, trots att man visste vad som skulle hända. Tyckte bäst om den första delen, sen tappade den en aning.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

En otrolig historia. Njutbar läsnining

Henrik Johansson

2014-02-10

Bra berättelse som börjar intressant men den håller inte hela vägen...

Kenneth Olausson

2014-01-22

Ford skriver på ett språk, och med en sådan trovärdighet, att det till synes mest otroliga och osannolika blir både trovärdigt och sannolikt. Vi läser om den lilla familjen som drivs till upplösning då pappan - en vilsen man som inte förstår vad livet ställer för krav på en människa, som inte kan hantera sitt nu utan bara drömma om sitt sen och tar alldeles fel väg dit - driver sig själv och sin fru till att bli bankrånare. Denna händelse, dess förhistoria och efterförlopp berättas av sonen -15 år när katastrofen inträffar - 60 år senare och återgett med barnets öppna, iakttagande och förvånande blick. Tonen i romanen är återhållsam men dov och mörk. Man anar som läsare hela tiden att det värsta ännu inte har inträffat. Berättelsen flyter fram, stilla men oundvikligen framåt, som i slow motion.

Tobias Wahlberg

2014-01-14

Rafflande.
Böcker som är så här tråkiga kan jag aldrig ge mer än tre, oavsett hur välskrivna de är.

Merja A

2014-01-03

Vilken tur att jag äntligen har upptäckt Richard Ford.
När jag väl kom in i handlingen, var boken svår att släppa. Rekommenderas varmt!.

Anna Blomberg

2013-12-09

En riktigt stor roman. Mitt exemplar är proppad av understrykningar och vikta öron. Så mycket bra som jag vill ta med mig.

2013-11-07

Härom dagen såg jag en bild på Richard Ford i tidningen, han såg så väldigt glad ut. Sen läste jag intervjun som bilden hörde till, då förändrades allt plötsligt. Ford har en skarp analysförmåga. Är tydlig med vad han ser och vad han tycker.
Nu har jag läst Kanada och det har varit en njutning. Det är nog den tredje romanen som jag läst av honom. Tror att jag ibland sett sådär glad ut som Ford under läsningen. Beror nog på hans språk och hur han bygger upp historien. Han ger oss pusselbitar efterhand, som gör att vi vill läsa vidare, måste läsa vidare. Sen gör oss innehållet, själva historien, hela tiden oss medvetna om hur de olika personerna fungerar, hur de gör och är mot varandra. Här växer hela tiden olika bilder fram och bildar en väv. Det är mörkt, himlarna är vid i Kanada, gässen sträcker här och det förflutna, inte minst hos huvudpersonerna, finns hela tiden med som en barlast, en tung sådan, som gör dem så tydliga där de tar sig fram.
Gabriella Håkansson skriver, i DN, att hon sträckläst Kanada under tre dygn, jag förstår henne. Sen fortsätter hon med att säga att den här boken är en av de bästa hon någonsin läst.

Maria Eriksson

2013-10-27

Kanada är i ropet just nu, för Nobelpriset till Munro och för att Richard Fords nya bok heter Kanada. Året är 1960 och de 15-åriga tvillingarna Dell och Berner lever i en liten stad i Montana, USA. Berättelsens ram kommer redan på första sidan, först kommer ett rån och sedan mord, spänningen i historien ligger på en annan nivå. De båda tvillingarna blir plötsligt övergivna när deras helt normala föräldrar oväntat befinns vara brottslingar och sätts i fängelse. Modern har ordnat så att de ska föras över gränsen till Kanada, men Berner rymmer och Dell får klara sig på egen hand bland främmande skumma figurer i ett helt nytt land. Dell accepterar det som händer och finner sig i förlusterna som sitt sätt att hantera situationen. Spänningen ligger i hur Ford berättar, med cliffhangers som förebådar senare händelser. Det är i förstone ingen idyllisk bild av Kanada, laglösheten är stor, men kanske visar slutet i boken på att det ändå är lättare att överleva där än i USA. I de böcker som jag tidigare läst av Ford har jag stört mig över hans enorma detaljrikedom. Den här boken är mycket stramare, han beskriver Dells öde fantastiskt fint och lämnar läsaren med en stark inlevelse i pojkens öde. Romanen ställer frågor om vad som styr våra livsöden och slutar med ”Vi gör vårt bästa allesammans”.

Maria Eriksson

2013-10-27

Richard Fords bästa, otroligt bra. Se min recension.

2013-10-19

Jag håller med om att den är ett mästerverk, men romanen är låångsam och förtvivlad. Ingen humor och inget hopp. Början är bäst, sen hoppade jag i texten. Väl kommen till Kanada slutade jag läsa. Det där kan aldrig sluta väl.