Kan du säga schibbolet?

Bakhtiari, Marjaneh

| 2008

De är fyra medlemmar. De bor i en gul villa utanför Malmö och är så framgångsrika att de kan hålla sig med städerska. Städerskan Kadefa konstaterar för sin del att den här familjen är komplett galen. Mor och dotter skriker hela tiden i munnen på varandra. Barnen visar ingen respekt för föräldrarna och framför allt har de inte någon känsla för sina rötter. Fast det senaste bråket handlar om att äldsta dottern Parisa, familjens egotrippade dramadrottning, absolut vill uppsöka sina rötter.Hon kräver att få åka till släkten i Tehran för att ta de spektakulära bilder på en uråldrig religiös ceremoni som garanterat ska höja betyget på hennes projektarbete i gymnasiet. Mamma Nouhsin tvärvägrar att skicka sitt barn till prästväldets Iran. Pappa Mehrdad håller med. Fast han håller lite med dottern också. Lillasyster Baran är helt ointresseradav såväl Iran som debatter. Hon hör inte heller vad de andra...

2020-10-11

Marjaneh Baktiari Beskriver integrationen samhället med både humor, tragik och sorg. Familjemedlemmarna har olika strategier för att integrera i det svenska samhället. Tänkvärt. Stark 3:a

Maria Jönsson

2016-03-21

Nä, för mycket om ingenting alls.

Ursula Stålhandske

2014-01-22

Positiv överraskning fylld med humor och uppläses med bravur. Uppskattas lite särskilt av dem med erfarenhet av Malmöområdets dialekter, skulle jag tro.

Amira Veletanlic

2012-12-28

En bok som på ett roligt och underhållande sätt tar upp intressanta frågor om integration, segregation och multikulturellt samhälle i dagens Sverige,. Rekommenderas!!

Gölin Forsberg

2012-03-18

Intressant ämne men rörig och förvånande ytlig.

Erika Rönngård

2012-02-29

Den vill så mycket den här boken - och tyvärr blir det lite splittrat. Debattbitarna blir lite tråkiga, och helst hade jag läst mera om döttrarnas resa till Teheran.

Merja A

2011-07-16

En lättläst, humoristisk samtidsskildring om en invandrarfamilj boende nära Malmö.
Läsaren får även inblick i hur moderna, välbeställda iranier lever i Tehran, dit systrarna Abbasi från Oxie åker för att hälsa på sina.släktingar.

Anna-Karin L

2011-01-18

Helt ok, men inte jätteimponerad.

Sandra Svensson

2010-11-16

tyckte väl egentligen den var helt okej rakt igenom. men mer än så var den inte. lite smårolig ibland, sköna karaktärer.. men ingen bladvändare för min del.

Charlotta CG

2010-10-13

Visst är det lite av ett löjets skimmer över familjen och ett lite abrupt slut (där hon dessutom rekommenderar sin första bok!) men jag kan inte annat än älska de galet humoristiska personligheterna och skildringarna av det rika Teheran. Allt från politiskt korrekta och välmenande naiva svenskar till invandrare som resonerar med varandra kring integration och hur integrerade de egentligen är finns med i boken. Den är dessutom extra rolig om man bott i Malmö och åkt buss där regelbundet...!

monica eklöf

2010-10-10

Når inte riktigt lika höga höjder som debutboken men klart läsvärd med schvung, humor och ironi!

Emma Fägerlind

2010-09-12

Jag skulle vilja stryka en hel massa ord och förklaringar som jag anser inte behövs och som bara gör texten plottrig och jobbig, men historien är rätt bra och inte likadan som allt annat som skrivs för tillfället vilket var trevligt.

Ann Simonsson

2010-08-07

Kan inte rekommendera denna bok.. Blev klart besviken med tanke på att boken fått flera priser. Slutet kom plötsligt..kommer det en fortsättning av familjen??

Anchi L

2010-02-17

Jag hade inga förväntningar på boken när jag fick den i min hand. Bläddrade och läste lite här och var och tyckte den verkade bra. Ja den verkade bra men sen var det på nåt sätt slut. Det som lyfter den är berättelsen från Iran - ett Iran jag aldrig kunnat föreställa mig.

Lars Magnusson

2009-11-24

Helt okej. Påminner om Zadie Smith på många sätt. Klart bättre än debutboken vars storhet jag aldrig förstod.

Karin D

2009-04-26

Lite besviken, faktiskt. Kanske för att jag verkligen störtgillade förra boken - Kalla det vad fan du vill - som hade flyt, fanstastisk humor, självironi. Den nya boken kändes lite pretentiös. Skildringarna från hypermoderna Iran var dock riktigt intressanta. Det var inget jag hade kunnat föreställa mig!