Kamrat .357

Wennesund, Henrik

| 2016

En medelålders man är ute och joggar längs med Sveavägen en kylig dag i mars 2014. Han viker av upp på Tunnelgatan och springer hastigt uppför trapporna till Malmskillnadsgatan. Väl uppe på toppen av trappan måste han stanna och hämta andan. Åldern börjar göra sig påmind och det stör honom. Han tänker tillbaka på den kalla februarinatt för 28 år sedan då han sköt statsminister Olof Palme. Nu har han bara ett mål: att skjuta Fredrik Reinfeldt innan han hinner bli omvald. Det är sex månader kvar till valdagen... Långt innan detta: 1966 när mannen är en liten pojke försvinner hans far till havs. Fadern, som är en estnisk krigsflykting, arbetar på en fiskebåt som heter Spejaren. Fiskebåten seglas ned i en dramatisk kollision med en ubåt som plötsligt dyker upp från havets djup och fadern fryser ihjäl i det kalla vattnet. Varken besättningen på tre man eller Spejaren återfinns och ingen vet vad...

My.loved.books

2020-08-18

Spännande, omskakande och otroligt Välskriven!

Är man född 1986 så blir man ständigt påmind om vad som skedde det året; mordet på Sveriges dåvarande statsminister Olof Palme.

I den här boken får vi träffa tre män samtliga arbetandes inom det militära. Och samtliga är inte speciellt positivt inställda till Palme och hans ideal. Till slut så får de nog och bestämmer sig för att åtgärda problemet…

Vi får också träffa Anneli Emilsson som arbetar med Socialdemokraternas valkampanj under åren 1982 och 1985. Det visar sig att hon vet mer en vad hon tror om händelsen 1986 som skakade om hennes och många andra svenskars liv.

Detta är verkligen en bladvändare av rang! Kommer definitivt lyssna på de två följande böckerna; ”Operation Liepaja” och ”Vit tiger”.

Michael

2020-07-05

Väldigt spännande och välskriven fiktiv bok om hur palme mordet skulle ha kunnat gå till.

3,5/5

Det här är en väldigt trovärdig skildring av hur mordet på Olof Palme skulle kunna ha gått till, i skönlitterär form. Jag tycker att Wennesund ska ha en eloge för att ha vågat använda sig av verkliga personer i sin skönlitterära skildring, men det är också som författaren skriver i efterordet; hade han använt sig av liknande namn hade vi som läsare ändå förstått vilka han tänkt på, och då hade det känts lite löjligt och mer krystat. Istället stärker Wennesund upp den verkliga historien med skönlitterära karaktärer och bakgrunden till en väldigt trovärdig skildring av Olof Palmes mord.

Vi får följa några olika personer. Annelie Emilsson som arbetar nära Olof Palme innan mordet och sedan inte kan sluta tänka på upplevelser hon hade under mordnatten, vi möter Annelies dotter Camilla, som går från barn till vuxen och vi möter gärningsmannen utan namn, som förlorat sin far som ung och som ända från barnsben haft en tagg i sidan till kommunister.

Jag är inte särskilt insatt i mordet på Olof Palme, men för mig känns det här väldigt trovärdigt som skildring i både det som är taget från verkligheten (såsom olika tal och miljöer) och de skönlitterära delarna, karaktärerna och bakgrunden. Jag kan tänka mig att någon som är mer insatt eller väldigt intresserad av den här typen av bok kommer att älska den. För mig är det en väldigt läsvärd bok och något jag kommer att minnas länge, och tipsa om när det kommer någon som letar efter den här typen av litteratur.

Gärningsmannen är en bra, komplex karaktär. Det är svårt att inte tycka synd om honom och samtidigt är det väldigt svårt att inte tycka illa om de värderingar och tankegångar han har kring att utföra det hela. Det visar tydligt på hur det kan gå för någon som redan har ett frö hos sig när hen träffar någon som när fel känslor och matar på hatet. Jag gillar också Annelie, och Palmegruppen, för de känns som verkliga människor. Det kan ju också vara så att allt känns mer verkligt i och med att det finns riktiga människor man känner igen, men jag tycker att det bara ökar bokens styrkor.

Språket flyter på bra, jag saknar tydlig uppdelning mellan när det är olika karaktärer som är i fokus, men i övrigt ingen svårighet att hålla koll på vem som är huvudperson. Det är inga svårigheter att hänga med i tidbytena heller och det är tydligt utmärkt med fotnoter när det är taget från verkligheten och varifrån det är taget.

2019-10-03

Det här är en spekulativ kriminalroman om hur mordet på Olof Palme kan ha gått till.
Det är en spännande roman, en intressant roman. Vi möter i boken Olof Palmes mördare under olika tidsperioder i livet. Sakta, men säkert växer en motivbild fram. Boken skildrar ett Sverige under bland annat kalla krigets tid när hotet från ryssen var påtagligt i vårt samhälle.

Det är en välskriven bok, den blir riktigt bra just för att författaren blandar verkliga händelser med fiktiva. Berättelsen känns väldigt trovärdig och beskrivningarna av personer och miljöer är bra!

En mycket välskriven, bra och intressant bok. Mordet på Olof Palme är intressant att läsa om och jag undrar om vi någonsin kommer få reda på vem som gjorde det.

ACS Bokhylla

2019-02-15

Boken var spännande och välskriven och det var lätt att se sig själv i omgivningarna och situationerna.
Teorin om hur Olof Palme blir mördad av en Marin soldat är inte helt otrolig och hos mig skapade det en hel del tankar. De flesta vet vart de befann sig dagen då de fick nyheten om att Palme blivit mördad och hela Sverige påverkades av nyheten.

Boken är ganska tunn för allt som är med i den men författaren lyckas binda ihop det på ett bra sätt så man inte känner att de sista kapitlen bara hafsades ihop. Kan varmt rekommendera läsningen!