Kampen om Tusenvärld - Skuggpenseln

Davis, Joseph A

| 2021

Pallantors vita murar håller på att tappa sin kraft, och därmed riskerar staden att förlora sitt skydd mot fördunklarna som ödelagt otaliga domäner. Pallantors akademi, där Julia, Edvin och Kasir tränar sina skaparkrafter, gör sig redo för en strid vars like Tusenvärld aldrig sett.Samtidigt ägnar sig Julia åt egna förberedelser. Med hjälp av sin pappas återfunna dagbok söker hon bortglömda vapen som kan bli stadens räddning. Men i dagboken hittar hon fler hemligheter än hon räknat med hemligheter som kan vara ännu farligare än den kommande striden.Kampen om Tusenvärld Skuggpenseln är den tredje boken i serien, en fängslande fortsättning som utforskar nya sidor av de magiska världar och färgstarka karaktärer som tusentals läsare har lärt känna och älska. SAGT OM SKUGGPENSELN:Berättelsen är väldigt bra skriven med oväntade vändningar. Världsbygget är välgjort och det är lätt...

Rebecka Nyman

2022-09-25

Joseph A. Davis fortsätter att imponera. Även denna gång är jag inte besviken. Fantasin och kreativiteten flödar – jag fullkomligt älskar att befinna mig i Tusenvärld. Den är full av spänning och har mängder av oväntade vändningar som gör att jag inte förrän på slutet vet hur allt kommer att sluta. Jag sugs in i berättelsen då allt är så trovärdigt trots att mycket egentligen är knasigt. Tusenvärld är bra uppbyggd och alla karaktärer har ett djup vilket gör att det känns som om jag känner alla. Det är en gemenskap jag gärna flyr till där jag på ett spännande sätt får möjligheten att låta min fantasi spränga alla gränser.

Nathalie Persson

2022-06-28

Bokrecension:
Julia och Edvin får födelsedags presenter av sin mamma, det är presenter med innehåll som deras pappa den stora skaparen Henrik Andersson haft. Julia får en gammal dagbok med ett unikt lås och Edvin får manschettknappar. De båda syskonen ska tillbringa sommarlovet i Tusenvärld, de vet inte om att deras mamma ska följa med denna gång då Lars-Petter hämtar dem. Det blir med lite blandade känslor som de kommer till Pallantor, syskonen märker att deras mamma har en mycket bra och nära relation till Pallantu.
Kraften i muren runt Pallantor tappar sin kraft och fördunklarna riskerar att även ta över denna domän. På Akademin så gör flera duktiga elever sig redo för att kämpa och strida för Pallantor och Tusenvärld.
Med hjälp av sin pappas dagbok hoppas Julia att hon kan hjälpa Pallantor, kanske finns något vapen de kan använda. Till sin hjälp att lösa de mystiska språket som dagboken är skriven på har hon både Prins Kasir och Tempeltjänaren Malvus.
Men vad är det egentligen för hemligheter Henrik Andersson försöker undanhålla?

Skuggpenseln är tredje boken i serien om Tusenvärld. En fantastisk berättelse om resan till magiska länder med hemska skuggvarelser som vill ta över. Det här är verkligen en fantasyberättelse med härliga äventyr som överraskar läsaren hela tiden. Det är mycket bra story som håller hög kvalitet och fart.
Missa inte de tidigare böckerna i serien Dunkelstjärnan och Spegelbilden.

Bokdaling

2022-05-27

Precis som dom tidigare böckerna i serien så är även den tredje boken, skuggpenseln, en välskriven och spännande bok med verklighetstrogna karaktärer och ett världsbygge som är unikt och väl genomtänkt.

Vi fortsätter att följa Julia och hennes lillebror, samt många av deras vänner (och fiender) i tusenvärld.
Böckerna riktar sig till barn 9-12 år, men jag är bra många år över den åldern så jag skulle säga att den passar alla åldrar. Barn som vuxen.
Ett riktigt stort plus är alla illustrationer i boken, så fina och detaljrika!

Jag älskar alla böcker i kampen om tusenvärld, men den här är nog den bästa hittills!

Bokbimbon

2022-05-09

Bok tre i serien ’Kampen om Tusenvärld’.

Julia och Edvin är tillbaka på akademin i Pallantor för att träna på sina skaparkrafter men staden står under ett stort hot. Pallantors skyddande murar försvagas och fördunklarna riskerar att ta sig in och förgöra allt i sin väg.
Samtidigt har både Julia och Edvin fått gamla föremål som har tillhört deras far. Föremål med magiska krafter. Julia har fått pappans gamla dagbok som visar sig innehålla många hemligheter som kan vara avgörande inför kampen som de snart kommer stå inför.

Enligt mig den starkaste boken i serien så här långt. Tyckte den var klurig och spännande! Gillade att pappan hade en så framträdande roll och var så närvarande genom hela boken fastän han inte är med som en levande karaktär. Boken innehåller en underliggande mystik och många gåtor som man bara vill ha svar på genast. Gillar också att böckerna handlar mycket om kreativitet, mod och godhet!