Kampen om Tusenvärld - Dunkelstjärnan

Davis, Joseph A

| 2020

Tolvåriga Julia märker direkt att någonting med hennes nya klasskamrat, flyktingpojken Kasir, inte stämmer. Men hon anar inte helt hur annorlunda han är förrän den ödesdigra natten de blir jagade av fruktansvärda levande skuggor. Tillsammans med hennes lillebror Edvin och en mystisk gubbe som kallas för Trubaduren blir de tvungna att fly genom en magisk portal till Kasirs hemland. Det är en värld av gränslös skönhet där konst blir levande men där allt det vackra håller på att förstöras av skuggorna. Medan Julia och Edvin brottas med ett nytt språk, en ny kultur och okända faror upptäcker de att de har en hemlig koppling till Kasirs värld ? och att de kanske har makten att rädda den.?En bra och välskriven berättelse som kan fånga en stor publik i olika åldrar.? (Christina, kulturskribent) ?Jag kunde jag inte släppa boken förrän den var slut. Helt underbar och mycket välskriven. Jag...

Författaren har återigen skapat en unik, vacker och intressant värld. Jag älskar att konst och skapande i Tusenvärld blir levande. Med pensel och färg målas maten fram, skyddsnät mot faror skjuter fram ur en pensel och instrument spelar fram tystnad. Språket utgörs av visslingar och jollrande. Jag gillar hur relationerna utvecklas mellan karaktärerna, hur de förstår varandra bättre när de tar del av varandras kulturer och språk. Förutfattade meningar får här helt kastas om och ifrågasätts när karaktärerna visar sina sanna jag för varandra.

En bok för alla som gillar äventyr, magi och fantasi. Längtar efter uppföljaren.
Passar alla från 6 åringar och uppåt antingen som högläsning eller läsa själv, även vuxna.