Kampen om Tusenvärld - Dunkelstjärnan

Davis, Joseph A

Tolvåriga Julia märker direkt att någonting med hennes nya klasskamrat, flyktingpojken Kasir, inte stämmer. Men hon anar inte helt hur annorlunda han är förrän den ödesdigra natten de blir jagade av fruktansvärda levande skuggor. Tillsammans med hennes lillebror Edvin och en mystisk gubbe som kallas för Trubaduren blir de tvungna att fly genom en magisk portal till Kasirs hemland. Det är en värld av gränslös skönhet där konst blir levande men där allt det vackra håller på att förstöras av skuggorna. Medan Julia och Edvin brottas med ett nytt språk, en ny kultur och okända faror upptäcker de att de har en hemlig koppling till Kasirs värld ? och att de kanske har makten att rädda den.?En bra och välskriven berättelse som kan fånga en stor publik i olika åldrar.? (Christina, kulturskribent) ?Jag kunde jag inte släppa boken förrän den var slut. Helt underbar och mycket välskriven. Jag...

Idas Recensioner

2021-09-12

Dunkelstjärnan är en fantasy för barn mellan 9-12 år och innehåller karaktärsutveckling, målande magi och ett spännande äventyr. Läsaren får snabbt möta karaktärerna och från början hade jag svårt för Julias spydiga kommentarer och taskiga tankar, men under bokens gång blev hennes karaktärsutveckling enorm och hon blev tillslut en modig och mogen ung tjej.

Handlingen är välskriven och läsaren möter många spännande händelser under bokens gång, men jag hade dock problem med världsbygget då jag gärna hade velat se lite mer beskrivande miljöer och unika detaljer. Författaren har också skrivit vissa detaljer, såsom när det oförståeliga språket för Julia blev visslande och jollrande, på ett lite annorlunda sätt och detta kan jag tänka mig beror på att boken är skriven för barn.

Generellt är Dunkelstjärnan en bra fantasybok med ett välgjort magisystem. Men enligt mig är den inte lika passande för vuxna läsare som den är för barn mellan 9-12 år, men samtidigt är detta en tänkvärd bok då handlingen tar upp viktiga ämnen som är anpassade efter vad barn går igenom i skolan. Ämnen som att passa in och hitta sig själv är en viktig del av boken och skapar igenkänning hos läsaren, vilket är väl genomtänkt och välskrivet.

Själva handlingen och språket i Dunkelstjärnan är fint anpassat för målgruppen och en spännande nyfikenhet byggs upp när läsaren möter magisystemet och fienderna. Vilket gör det svårt att sluta läsa när man väl har börjat. En läsvärd och spännande fantasy med hög igenkänningsfaktor för den anpassade målgruppen!

idasrecensioner.se

Alba Bjellebeck

2021-05-21

Dunkelstjärnan är en bok jag rent spontant vill trycka i näven på varenda unge. Inte bara för att det är en bladvändare till fantasy, utan också för att det är en medryckande berättelse fylld till bredden med lärdomar, insikter och medmänsklighet. Med träffsäkerhet avhandlar Davis tunga och brännande ämnen såsom alkoholism, syskonrivalitet, avundsjuka, fördomar och främlingsfientlighet, och väver på ett naturligt sätt in det i historien.

Även om Julia är en karaktär jag till en början ogillar starkt, kom jag att uppskatta den karaktärsutveckling hon genomgår. Hon besitter en del oattraktiva karaktärsdrag som stundtals får mig att gnissla tänderna av irritation, men dessa brister gör henne också mänsklig. Samtidigt är igenkänningsfaktorn hög när Julia desperat försöker passa in i sin omgivning och inte vill något annat än att bli sedd och hörd. Det är både roande, frustrerande och befriande att få följa Julias resa från hur hon först stör sig på allt som är annorlunda med Kasir, till hur hon sedan förstår honom mer och mer när hon själv slungas in i hans värld, där hon varken förstår språk, seder eller sociala koder. Tyvärr förblir resten av karaktärerna mest ytliga bekantskaper och jag kan bara hoppas på att jag får chansen att lära känna dem på ett djupare plan i nästkommande del av serien.

Med fina penseldrag målar Davis upp en färgsprakande och trollbindande värld där kreativitet och skapande står i fokus. Magisystemet är något alldeles unikt och jag älskar att författaren lyfter att våra olikheter, som skiljer oss åt från varandra, många gånger kan vara vår största styrka samt att alla är bra på något. Språket är enkelt och välanpassat för den tilltänkta målgruppen, men berikat med fina miljöbeskrivningar som gör berättelsen och dess omgivningar mer levande och det är lätt att hänga med på vad som händer.

Dunkelstjärnan är ett fartfyllt äventyr med en allvarlig underton, om tillhörighet och vänskap, om styrkan i uppmuntrande ord, om att tro på sig själv och om att känna ödmjukhet inför våra olikheter. Den perfekta boken för att läsas och diskuteras i mellanstadieklasser, men jag tror absolut att det finns något för alla att hämta i den här berättelsen, ung som gammal.

Bookishlyfalling -

2021-05-07

Dunkelstjärnan är fantastisk fantasy. Boken är för läsåldern 10-13 men alla över 13 kan självklart också läsa boken. Dunkelstjärnan är lättläst och lärorik. Bra budskap, intressanta kulturkrockar och spännande miljöer.

Extrapoäng för de stiliga illustrationerna som förekommer i boken. Boken tar slut allt för snabbt, jag vill läsa en uppföljare på en gång!

En självklar 5:a i betyg!

Gullis lästips

2021-03-24

Dunkelstjärnan är en händelserik och modern portalfantasi med en allvarlig underton!

Det är en bok som öppnar upp till intressanta diskussioner om utanförskap, förutfattade meningar, kulturkrockar och vänskap, samtidigt som det är en fantasifull och spännande berättelse som är fylld av magi och kreativitet.

Det här är första boken i den blivande serien ”Kampen om Tusenvärld” som kommer innehålla fem böcker i serien.

Med en lockande framsida av Therése Larsson är boken skriven med ett målande språk som är uppdelad i korta kapitel tillsammans med en del svartvita illustrationer av Yulia Ryabtseva som har skapat otroligt välgjorda bilder som får mig att tänka på färgläggningsbilder. Bilder som förstärker bokens fartfyllda handlingen. Här har författaren Joseph Davis verkligen lyckats med konststycket att skriva en välskriven bok som både är underhållande och som undervisar utan att tappa fokus på den fängslade handlingen och de underliggande budskapen.

”Här går vi läsa om tolvåriga Julia som märker direkt att någonting med hennes nya klasskamrat, flyktingpojken Kasir, inte stämmer. Men hon anar inte helt hur annorlunda han är förrän den ödesdigra natten de blir jagade av fruktansvärda levande skuggor och blir tvungna att fly till Tusenvärld, en magisk värld där konst blir levande och kreativitet fungerar som en magisk kraft. Där upptäcker Julia att Kasir är mer än bara en flykting. Tusenvärld är hans hem, och hans förmåga att måla gör honom till en mäktig trollkarl där. Snart är det Kasir som måste hjälpa Julia navigera en ny kultur och ett nytt språk, och hon får en liten glimt av hur det var för honom i Sverige.”

Det är en bok som riktar sig till en bred målgrupp från 9 år och uppåt och som även passar att använda som klassuppsättning då det är ett spännande fantasy äventyr som tar upp flykt, medmänsklighet och kreativitet. Till boken finns även en tillhörande lärarhandledning samt läsutmaning med tillhörande läsäventyr. Boken går även att beställa gratis som PDF på författarens @Trolyrien hemsida, om du som lärare vill arbeta med boken som klassuppsättning.

Min son på 10 år älskade boken och vill att den ska bli film, och jag som vuxen hade också god behållning av den. En riktigt bra bok!
När kommer bok nr 2?!

Jenny Holmström

2020-12-04

Det är en spännande bladvändare från början till slut.

Huvudpersonen Julia tillsammans med sin bror Edvin och en av stadens alkoholister, kallad Trubaduren, tar sig till en annan värld där mycket är annorlunda, men en hel del också känns igen. Davis skriver trovärdigt om deras liv som flyktingar och de språkbarriärerna de stöter på i det nya landet.

Det är lätt att känna igen sig i och sympatisera med Julia. Hon brottas med känslor som svartsjuka och avundsjuka som många kan känna igen sig i.

Detta är portalfantasy som känns modern och medryckande. Kreativitet är bokstavligen nyckeln till kunskap och lärande. Davis har skrivit fantasifullt och annorlunda, med många egna idéer även om kampen mellan det onda och det goda är skriven om förut.

Handlingen skedde snabbt mot slutet men var också en del i den stegrande spänningen.

Cliffhanger-slutet gör klart att det är första delen i en serie. En serie som jag gärna vill läsa mer av.

Tack till Joseph A. Davis för recensionsexemplaret!

Författaren har återigen skapat en unik, vacker och intressant värld. Jag älskar att konst och skapande i Tusenvärld blir levande. Med pensel och färg målas maten fram, skyddsnät mot faror skjuter fram ur en pensel och instrument spelar fram tystnad. Språket utgörs av visslingar och jollrande. Jag gillar hur relationerna utvecklas mellan karaktärerna, hur de förstår varandra bättre när de tar del av varandras kulturer och språk. Förutfattade meningar får här helt kastas om och ifrågasätts när karaktärerna visar sina sanna jag för varandra.

Jenny Jönsson

2020-10-10

En bok för alla som gillar äventyr, magi och fantasi. Längtar efter uppföljaren.
Passar alla från 6 åringar och uppåt antingen som högläsning eller läsa själv, även vuxna.