Kameleonten

Moström, Jonas

Advokaten Sophie Ceder blir strypt till döds under en massage på Sturebadet i Stockholm. Allt tyder allt på det är seriemördaren Kameleonten som slagit till igen efter sju års uppehåll. Förklädd till allt från präst, lokalvårdare till receptionist och läkare stryper mannen med de tusen ansiktena sina offer och lämnar efter sig en tärning som souvenir. Nathalie Svensson, Johan Axberg och de andra medlemmarna i Nationella gärningsmannaprofilgruppen blir inkallade. I jakten på landets mest utstuderade seriemördare tvingas de in i ett rollspel där både deras privata som yrkesmässiga identiteter hotas. Samtidigt som profileringsgruppen sätter allt på spel för att gripa Kameleonten är relationen mellan Nathalie och Johan frostig. Johan har bestämt sig för att stanna hos familjen i Sundsvall, men nu berättar han något som än en gång vänder upp och ner på deras relation. Kameleonten är den sjunde...

2022-02-14

Standard och åter standard. Ibland blir beteendet hos personerna lite löjeväckande motsägelsefullt vilket jag retar mig på och då tappar jag koncentrationen på storyn blir lite full i skratt

🌹Riktigt Spännand & Fängslande Nagelbitsbladvändare på hög nivå.
Jag gillade hur profileringsgruppen sakta men säkert nystade upp bland mördarens små spår
& de höll ett härligt Tempo efter seriemördaren Kameleonten hela boken igenom.
Jag ger denna Nagelbitare
💜💜💜💜💜 av 5st🌹

2021-03-28

Ojojoj.. Den här boken förstörde min nattsömn. Var tvungen att fortsätta läsa! Galet spännande och svår att släppa. En mördare, även kallad Kameleonten slår till igen efter sju års uppehåll. Nathalie och Johan och de andra medlemmarna i Nationella gärningsmannaprofilgruppen blir inkallade och i jakten tvingas de in i en farlig katt- och råtta lek.

Boken är den sjunde fristående delen i Jonas deckarserie och nu måste jag läsa de andra delarna. Hur kan jag ha missat dem?

Boken är spännande, oförutsägbar och väldigt, väldigt bra! Kapitlen är korta och det är ett bra driv i boken. Bra person- och miljöbeskrivningar gör historien väldigt levande. Spänningen håller i sig ända till slutet på boken, vilket jag gillar.

Angie J

2020-11-07

Spännande bok där man får klura och försöka gissa vem gärningsmannen är, bara för att ett par sidor fram inse att man hade helt fel.

Jennifer Johansson

2020-10-28

Tack Norstedt förlag för överraskningen!

Kameleonten handlar om psykiatrikern Nathalie Svensson och kriminalkommissarien Johan Axberg som tar sig an fallet om en person som mördar och maskerar sig inför varje mord - och får då namnet Kameleonten. Advokaten Sophie Ceder blir strypt och det är början på en rapp katt-och-råtta-lek där allting kan hända.

Jag har ofta väldigt svårt för polisdeckare där man följer poliser i deras utredning till att fälla en person, men jag tycker ändå att Moströms skrivsätt och rappa berättarteknik med korta kapitel och mycket dialog gjorde det roligt att läsa. Sedan också att kameleonten förklädde sig till olika typer av yrken gjorde det ju bara ännu roligare att försöka gissa vem som var mördaren.

Det som gör att den här deckaren lyfts för mig är just den rappa berättartekniken. Det är lätt att hänga med bland alla personer och relationer. Jag har inte läst någon bok av Moström tidigare, vilket underlättade avsevärt att ha ett litet persongalleri i början som förklarade relationerna också. Däremot tycker jag att han väver in det bra i historien och man skulle även förstått utan persongallerit. Också roligt att en av karaktärerna är från Kiruna, vilket jag inte tycker man ser ofta inom litteraturen. Jag hade däremot önskat att blivit helt chockad över vem det var som var kameleonten, för mig var det rätt självklart. Men vägen dit var ändå rolig att följa!

Rekommenderar till dig som gillar: rappa och dialogbaserade berättelser, snabba vändningar, pulshöjande och deckare med polisperspektiv.

Bettan_bokprataren

2020-10-22

Nu så känner jag igen Jonas sätt att hålla den nervkittlande tråden levande ända in i mål.
Himmel och pannkaka vad jag tyckte den här boken var bra. Bra intrig bra spänning och totalt oförutsägbar, Det här en riktig bladvändare som erbjuder dig psykologisk spänning, en väldig massa mord och jakten på en mördare, eller?

Det jag kanske har emot och som gör att mitt omdöme inte hamnar på högsta betyget är orimligheten i en del saker. (kan inte nämnas för då blir det spoilers.)
Även i den här boken kan jag känna vissa svackor i drivet då en del saker blir för omständliga och lite väl detaljerade beskrivningar här och där vilket jag tror bidrar till att boken tappar farten.
Slutet, ja det ska vi inte tala om...det måste komma en till, eller hur Jonas?
Men som sagt, jag gillar hela serien och rekommenderar den varmt.

2020-10-12

En av de bättre i serien även om den kändes lite lik senaste boken om Fabian Risk, ganska snarlik story måste jag säga.