Kameleonten

Mostrm, Jonas

| 2020

Advokaten Sophie Ceder blir strypt till dds under en massage p Sturebadet i Stockholm. Allt tyder allt p det r seriemrdaren Kameleonten som slagit till igen efter sju rs uppehll. Frkldd till allt frn prst, lokalvrdare till receptionist och lkare stryper mannen med de tusen ansiktena sina offer och lmnar efter sig en trning som souvenir. Nathalie Svensson, Johan Axberg och de andra medlemmarna i Nationella grningsmannaprofilgruppen blir inkallade. I jakten p landets mest utstuderade seriemrdare tvingas de in i ett rollspel dr bde deras privata som yrkesmssiga identiteter hotas. Samtidigt som profileringsgruppen stter allt p spel fr att gripa Kameleonten r relationen mellan Nathalie och Johan frostig. Johan har bestmt sig fr att stanna hos familjen i Sundsvall, men nu berttar han ngot som n en gng vnder upp och ner p deras relation. Kameleonten...

2022-02-14

Standard och ter standard. Ibland blir beteendet hos personerna lite ljevckande motsgelsefullt vilket jag retar mig p och d tappar jag koncentrationen p storyn blir lite full i skratt

🌹Riktigt Spnnand & Fngslande Nagelbitsbladvndare p hg niv.
Jag gillade hur profileringsgruppen sakta men skert nystade upp bland mrdarens sm spr
& de hll ett hrligt Tempo efter seriemrdaren Kameleonten hela boken igenom.
Jag ger denna Nagelbitare
💜💜💜💜💜 av 5st🌹

Lollos bokhrna

2021-03-28

Ojojoj.. Den hr boken frstrde min nattsmn. Var tvungen att fortstta lsa! Galet spnnande och svr att slppa. En mrdare, ven kallad Kameleonten slr till igen efter sju rs uppehll. Nathalie och Johan och de andra medlemmarna i Nationella grningsmannaprofilgruppen blir inkallade och i jakten tvingas de in i en farlig katt- och rtta lek.

Boken r den sjunde fristende delen i Jonas deckarserie och nu mste jag lsa de andra delarna. Hur kan jag ha missat dem?

Boken r spnnande, ofrutsgbar och vldigt, vldigt bra! Kapitlen r korta och det r ett bra driv i boken. Bra person- och miljbeskrivningar gr historien vldigt levande. Spnningen hller i sig nda till slutet p boken, vilket jag gillar.

Angie J

2020-11-07

Spnnande bok dr man fr klura och frska gissa vem grningsmannen r, bara fr att ett par sidor fram inse att man hade helt fel.

Jennifer Johansson

2020-10-28

Tack Norstedt frlag fr verraskningen!

Kameleonten handlar om psykiatrikern Nathalie Svensson och kriminalkommissarien Johan Axberg som tar sig an fallet om en person som mrdar och maskerar sig infr varje mord - och fr d namnet Kameleonten. Advokaten Sophie Ceder blir strypt och det r brjan p en rapp katt-och-rtta-lek dr allting kan hnda.

Jag har ofta vldigt svrt fr polisdeckare dr man fljer poliser i deras utredning till att flla en person, men jag tycker nd att Mostrms skrivstt och rappa berttarteknik med korta kapitel och mycket dialog gjorde det roligt att lsa. Sedan ocks att kameleonten frkldde sig till olika typer av yrken gjorde det ju bara nnu roligare att frska gissa vem som var mrdaren.

Det som gr att den hr deckaren lyfts fr mig r just den rappa berttartekniken. Det r ltt att hnga med bland alla personer och relationer. Jag har inte lst ngon bok av Mostrm tidigare, vilket underlttade avsevrt att ha ett litet persongalleri i brjan som frklarade relationerna ocks. Dremot tycker jag att han vver in det bra i historien och man skulle ven frsttt utan persongallerit. Ocks roligt att en av karaktrerna r frn Kiruna, vilket jag inte tycker man ser ofta inom litteraturen. Jag hade dremot nskat att blivit helt chockad ver vem det var som var kameleonten, fr mig var det rtt sjlvklart. Men vgen dit var nd rolig att flja!

Rekommenderar till dig som gillar: rappa och dialogbaserade berttelser, snabba vndningar, pulshjande och deckare med polisperspektiv.

Bettan_bokprataren

2020-10-22

Nu s knner jag igen Jonas stt att hlla den nervkittlande trden levande nda in i ml.
Himmel och pannkaka vad jag tyckte den hr boken var bra. Bra intrig bra spnning och totalt ofrutsgbar, Det hr en riktig bladvndare som erbjuder dig psykologisk spnning, en vldig massa mord och jakten p en mrdare, eller?

Det jag kanske har emot och som gr att mitt omdme inte hamnar p hgsta betyget r orimligheten i en del saker. (kan inte nmnas fr d blir det spoilers.)
ven i den hr boken kan jag knna vissa svackor i drivet d en del saker blir fr omstndliga och lite vl detaljerade beskrivningar hr och dr vilket jag tror bidrar till att boken tappar farten.
Slutet, ja det ska vi inte tala om...det mste komma en till, eller hur Jonas?
Men som sagt, jag gillar hela serien och rekommenderar den varmt.

emmakicki

2020-10-12

En av de bttre i serien ven om den kndes lite lik senaste boken om Fabian Risk, ganska snarlik story mste jag sga.