Kallocain

Boye, Karin

| 2007

Karin Boyes roman frn 1940 r en av de klassiska romanerna i svensk litteraturhistoria. I frlaget StorySides serie ?Mte med klassiker? r det upplsaren som vljer boken. Med Kallocain debuterar vr frre kulturminister, Leif Pagrotsky, som som inlsare. Varfr Kallocain Leif Pagrotsky? ? Kallocain r ett tidlst msterverk som ter ftt ny aktualitet. Idag har debatten om vervakningssamhllet verkligen frnyats, och frgan om intrng i den enskildes privata sfr har blivit brnnande i och med internet. Det gr att Kallocain knns s aktuell fr mig. Generationer av skolungdomar har lst Kallocain av plikt, jag skulle vilja att en ny generation upptcker den av egen nyfikenhet. Jag hoppas att min inlsning kan bidra till det, sger Leif Pagrotsky. Karin Boyes roman r en kuslig vision av ett polisstyrt och militariserat samhlle. Men den gestaltar ocks en tro p mnniskans...

Kristin Sderberg

2017-06-09

Knslan i den hr boken glmmer jag inte.

Mikaelita Bovalius

2017-05-18

Svrt att frklara, r i ntt sorts allmnt frvirrat tillstnd. Boken r helt klart en frtjnad klassiker, miljonr fre sin tid. Karin Boye skrev den 1940, om ngot som r 2017 kan liknas vid Nordkorea. Om det nu r shr dr, men det lr vi vl aldrig f veta. Lika lite som att huvudkaraktren Leo Kall fr veta om han r med och skapar en ny vrld och vad som hnder med hans uppfinning, sprutan som gr att mnniskor blottar sanning och knslor, fr att tjna Staten.

Boyes sprk bildar fantastiska meningar och ord. Vackra, episka nstan och fre sin tid. Ibland kommer vanliga frfattarmeningar och ibland kommer diktliknande beskrivningar. De sistnmnda bara kommer d och d. Ibland r boken trkig i tv sidor, men sen tar den sats igen. Jag har svrt att smlta den, svrt att veta vad jag tycker. Den raderade min hjrna p ngot vis. Slutsatsen fr bli r att jag r glad ver att jag har lst den. Jag tror jag behver smlta den.

sonja ek

2017-04-17

Karin Boye beskriver livet i en totalitr stat. Hr finns ord som ovanjordlicens, frivilliga offertjnsten, fritidsuniformen, poliskorten, polisgat och polisrat. Begreppen frklaras inte mer utan du som lsare fr helt enkelt hnga med i denna verklighet. Ungdomar skiljs frn frldrar fr tjnst i ngon avlgsen ort som skostaden eller i kemistderna. Medborgarna har underliga plikter som gr ut p att bevaka varandra. Kartor r frbjudna. Mnniskorna verkar inte veta ngonting om geografin. Den lydiga, plikttrogne strebern och familjefadern Leo Kall, kemist frn Kemistaden nr 4 fljer vi genom en bitvis thrillerartad intrig. Samtidigt som tonen r lgmld, torr till och med, sker sporadiska knsloeruptioner. Boye gestaltar mnniskans inre och yttre verklighet. Dystopin r originell och Boyes grepp att lta oss flja en huvudperson som inte r den vi sympatiserar med gr det hela intressant.
Tankevckande och originellt. Skickligt gestaltat. Ibland tappar jag dock i uppmrksamhet och ibland r det riktigt spnnande. Betyget pendlar mellan stark 3:a och 4:a.

Ulf Pettersson

2016-10-04

framsynt roman som hon skrev redan p 40-talet, skrmmande skildring av ett totalitrt ytterlighetssamhlle som passar bde till h och v

Benjamin Elfors

2015-08-16

Vlkomponerad historia, intressant tema och fint sprk. Men tnder inte riktigt till. Tycker nog att Orwells 1984 gr en ngot mer mngfacetterad skildring av liknande problematik.

Emma B

2015-02-01

Inledning
Nr vi ur det centrala innehllet skulle jobba med delen Lsa verk och frfattarskap i relation till frhllanden och idstrmningar i samhllet s riktades mina tankar direkt till Sveriges kndaste dystopiska verk, nmligen Karin Boyes Kallocain (1940). I novellen dras vi in i ett mrkt samhlle prglat av hjrntvtt, verdriven bevakning frn myndigheten och en vrld bortom mnskliga rttigheter. Vi fr skildra kemisten Leo Kalls liv under Kemistaden n:r 4 i Vrldsstaten dr han som till frmn av staten har skapat ett sanningsserum, Kallocainet, fr att frebygga uppror samt upproriska tankar mot dem. Nr Leo senare kommer in i sina frskpersoners sjlar och innersta tankar som visar deras drmmar om kenstaden (en plats som kretsar kring annat n staten utan om krlek, frtroende och frihet) s brjar han tvivla p Statens system och fundera ver sin lojalitet och roll som medsoldat. Och, vad hnder egentligen nr vra sikter inte lngre r vra egna?

Frsta anblicken av vrldsstaten kan bilda uppfattningen att novellen bara medfr en allt extrem fantasi, men vid eftertankarna s kommer Boye skrmmande nra verkligheten. Boye inspirerades av den nazistiska utvecklingen i tyskland och lget i Sovjetunionen innan andra vrldskriget. Hon sg med egna gon nazismens uppgng under sitt boende i Berlin mellan 1932 och 1933. Men dremot r den inte skriven fr en specifik hndelse eller konflikt utan r aktuell inom hela vr moderna samtid, vi kan dra paralleller med dagens konflikter som exempelvis den i Nordkorea, och kanske var det s Boye ocks hade tolkningsppenhet i tanke nr hon skrev den. Nr boken gavs ut fick Boye dtidens litteraturkritiker att reflektera ver sin egen samtid och samhllets framtid, bde t nazityskland medan andra drog parallellen med Sovjet, vilket nog var hennes syfte bakom det fiktiva innehllet. Kallocain fick majoritetsmssigt bra kritik, men i grund tror jag var en farlig bok att publicera. Att kritisera kriget var en fara i sig, och under samtidens kvinnosyn kanske hon inte hade tagits under samma allvar som en man. Ngra r efter Kallocains publicering kom ett annat dystopisk verk,som senare kom att bli den mest uppmrksammade under kategorin, nmligen 1984 (1949) skriven av George Orwell. ven om Kallocain r hyllad och skriven nio r tidigare s r 1984 mer omtalad bland dagens generation. Nr det vl diskuteras dystopiska verk s nmns 1984 frst, sedan Kallocain. Mina genusglasgon frklarar det med att i dess samtid var mn mer uppmrksammade och drav glmdes liksom Karin Boyes Kallocain bakom den brittiske frfattaren.

Boyes sprk r lttlst och intensivt men krver mycket uppmrksamhet hos lsaren, allts r detta en bok att skrcklsa och inte ta ett kapitel p bussen d och d. Hon anvnder jag- och berttarform, vilket gr att man kommer nra huvudpersonen. Sprket r delvis lite platt och inte strre berikat p bildbeskrivningar, men det ppnar snarare tolkningsmjligheter n gr boken ointressant.

Kallocains frmsta huvudtema r nog enligt mnga framtidsvisioner eller framtidstro, men i min tolkning s r krlek den frmsta gldtrden. Vad hnder nr krleken frbjuds? En viktig karaktr i temat r Leos fru Linda. Under bokens gng utstts Leos krlek fr henne fr svartsjuka. Hans desperata behov att f veta om han kan fortstta ha tillit till henne och bekrftelsen efter hennes krlek driver honom till vansinne och blir novellens huvudpunkt. Ocks drmmen om en krleksfull vrld bortom Vrldsstaten r det som gmmer sig hos de som blir utsatta fr Kallocainet. Jag kan inte frbig att tnka att Karin Boye sjlv troligtvis speglade sitt krleksliv i novellen. Hon levde under en tid dr det var tabubelagt att vara homo-/bisexuell och fll i en romans med en annan kvinna, och speglade kanske den inre kampen med rdslan av andras reaktioner om ngon tvingade fram henne sanningen. nnu starkare tror jag att det speglar hennes dd 1941, och den krlek hon hyste till Anita Nathorst. Skrcken att aldrig f den besvarad om hon skulle sga sanningen, bde till Anita och sin dvarande lskare Margot.

I r fyller Kallocain 75 r och lever upp sin undertitel Roman frn 2000-talet eftersom den r lika aktuell idag ssom 1940 och kan diskuteras i ondlighet. Jag tycker drfr att detta r en lsvrd bok nu under lov och semestertider som inte ska sluta uppmrksammas. Idag kan vi dra bde kopplingar till dagens samhlle och Vrldsstaten, men ocks anvnda Kallocain fr att fundera p vr framtid och vart teknologin leder oss.
Vad hnder egentligen nr vra sikter inte lngre r vra egna?

Ida

2014-11-03

Lsvrd!

Tessy .

2014-10-23

''Trollbunden'', ''Stjrnorna'' och ''Ja visst gr det ont'', s oerhrt vackra dikter av en mycket inspirerande kvinna.

SteffySivA .

2014-09-25

Jag gillar dystopier och tyckte denna boken var sdr. Kanske fel tillflle i livet som jag lste denna bok fr den har inte lmnat ngot strre intryck p mig.

Pernilla Lindholm

2014-04-22

Boye kan det dr med att hitta rtt ord nr hon behver det, man skulle kunna sga att det r lite av hennes grej. Enormt bra bok som knns fre sin tid.

Lo Lindstrm

2013-08-12

Vldigt ojmn. Gr mellan att vara fantastiskt till att vara intetsgande, som en berg-och dalbana.

Per Nilsson

2013-05-11

Skrevs nr frfattarinnan var strax ver 30 r.
Skrevs i en era nr kvinnor inte frvntades frvrsarbeta och gra "vsen" av sig.
Skrevs i Sci-fi anda som gr att hrleda till dagens framtid - fr 70 r sedan.

Fantastiskt sprk. Fantastisk inlevelse. Karin, jag nskar att tiden varit sdan att du kunnat hrda ut.

Susanne Larsson

2012-12-26

Lsvrd och tnkvrd, lite seg i mitten men fantastiskt sprk och uttryck

Lngesen jag lste den, men minns att jag tyckte mycket om stmningen och sprket. Dags att lsa om den snart, tror jag...

Joel Sjstrand

2012-09-07

Om mnniskan som vxer inifrn vs mnniskan som vxer av yttre stimuli, och givetvis grzonerna emellan. ven om du lever efter de socialt eller verstatligt styrda dogmerna, kan du inte acceptera dem till fullo. Fullkomligheten r varje individs ide, men ingen kan gra sig sjlv fullkomlig. Allts blir det en jvla ngest p varenda sida. Fr elakt att Kall hade ihjl Rissen. Det hade aldrig passerat i ett Hollywood-manus.

Hem Ligt

2012-07-20

Vilket sprk! Riktigt bra bok.

Thomas Sievert

2012-07-01

Boye skriver ju helt fantastiskt fint. S man tappar andan emellant.

Lina Josefsson

2012-06-29

Tung bok, emn fin. Var nog lite fr ung nr jag lste den och blev deprimerad. Ska lsas om inom en snar framtid!

2012-04-27

En stark"framtidsskildring" som finns kring oss idag och som speglas i nyheterna regelbundet. En klassiker som hller mttet.

Claes Nilsson

2012-03-12

Intressant bild av polisstaten men r bara fr trkig

En klassiker vrd namnet.

Anna Johansson

2011-11-27

Tycker mkt om stmningen i boken, man sugs in i handlingen frn frsta meningen. Dock tappar boken i den senare delen, men knyts "fint" ihop i slutet. Bra bok som "alltid" kommer vara aktuell lsning.

Lars Sederlin

2011-11-25

Hllern i frhllande till Kostler,Huxley och Orwell den bok som biter tag i en mest.

eva arkelid

2011-10-20

vilken skrckmilj nd hemskare nr man vet vad som kan gmma sig bakom diktaturstaters fasader. Bra skrivet med tanke p vilken romantik som byggdes upp runt bde Tyskland och Sovjet vid den tiden.

Maude Schyffert

2011-08-17

Jag r med i en bokklubb och vi ska diskutera Kallocain i brjan p September. Den r intressant som ett tidsdokument men jag fastnar inte och har svrt att lsa klart.

Elisabeth E

2011-04-26

Nja, inte min favoritdystopi. Givetvis r den ju bra men den knns nd lite trlig att lsa, iaf fr mig.

Liza Bolin

2011-03-03

ljudbok, till min frvning lst av leif pagrotsky! gav en rolig twist till styckena om att man ska gra "allt fr staten". men vldigt bra upplst, VLDIGT bra bok! leo kall r inte s kall som det lter, utan jag lever mig in i hans situation. dock tappas detta lite p slutet, jag vet inte om det var fr att jag lyssnade lite slarvigt. och hr har jag gtt runt och tnkt: "jaha, boye, det r hon med 'visst gr det ont nr knoppar brister', det var vl kul fr henne" och s visar det sig att hon r en msterlig dystopist!

david palmqvist

2011-02-20

Tror att jag lste Kallocain i ett dligt lge. Hade precis lst 1984 och Du skna nya vrld, vilket gjorde att historierna flt ihop och blev "samma". En ltt dystopimttnad hade nog infunnit sig ocks...

Natasha Illys

2011-02-16

Stark historia dr du kommer obehagligt nra huvudpersonen.

Jasmine S

2011-01-08

Jasmine S

2011-01-08

Jenny Stenberg

2010-10-06

S spnnande och jag kunde verkligen inte sluta lsa den. Jag ser fram emot att plocka upp den om ngra r igen och dra med i handlingen igen.

2010-07-31

Nej, jag frstr inte storheten i den hr.

Erik Kjellstenius

2010-07-27

Karin Boye lyckas mycket bra med sin gestaltning av den liksom alla andra i denna vrld galne forskaren. Trovrdig knns hans tro p sina vridna ideal och totalitra ideologi. Idag kanske inte en klockren teori om hur ett framtida samhlle skulle kunna se ut men dock en riktigt bra varning om mnniskans funderingar kring utlilism

lysol *

2010-06-15

Fr mig r denna roman den bsta bland Boyes och troligen den mest knda. Kallocain r ett sanningsserum framstllt att kontrollera statens invnare i ett totalitrt och fascistiskt samhlle.

Bengt Mnsson

2010-03-26

Karin Boye r ju inte i frsta hand knd som SF-frfattare men den hr klassikern fr vl nd rknas till genren. Kallocain r ett kemiskt medel som gr att man inte kan ljuga...

S mycket tnkvrt

Den kanske vackraste och mest hrresande scenen ger hon oss d kemist Kall besker det hemliga mtet fr omoralens folk. Drarnas sekt. De som ingen vet vad de gr. De utan ledare och syfte. De bara r och ler. Ngon slags musik. I protest mot vrldsstaten och de stulna kulturerna ltsas de sova i grupp, i varandras vrme.
Att hon skriver i brjan av andra vrldskriget ger en sklart otaliga assiciationer. Man tnker enkelt som ett skolbarn och det med rtta. Skulle tredje rikets vinst te sig s hr? Eller Soviets kalla blockad. Men nej, ett hopkok av tendener, lika mycket nu som d, det vrsta av alla ideologier. Vi r inte p vg dit.

Jonas Zejlon

2009-09-21

Riktigt bra bok. Enda problemet,och detta har boken tydligen ftt stndig kritik fr, r att den har blivit verskuggad av 1984 (som enligt Wiki kom efter Kallocain...).

Hursomhelst, denna lilla prla knns sknt osvensk i sitt sprk, kanske fr att den r skriven fr s lnge sedan att det knns som ett brev frn gammelmormor. Detta menar jag i helt positiv mening! Vidare r storyn ocks sknt befriad frn alla schabloner. Det enda som man fr sga r bibehllet r vl den s.k Svenska ngesten, om det nu finns en sdan.

Historien kretsar allts kring forskaren Leo Kallo som skapat ett medel som fr folk att sga sanningen. Ett sdant medel i en totalitr, postapokalyptisk polisstat som bygger p angiveri r katastrof. Dock r allt berttat ur Leos perspektiv och istllet fr att bli en ytlig sci-fi thriller blir det en resa genom Leos psyke och man fr steg fr steg flja honom nr han gr frn att vara en "god medsoldat" tills han brjar inse vad det r han har skapat...

Inte en femma, och det r endast fr att 1984 har tagit tronen redan, tyvrr, och man r alltfr bekant med temat. Det, och ibland att boken vart lite seg med meningar som aldrig tog slut vilket fick den att tappa tempo, enligt mig.

Johanna Falkered

2009-07-01

En cynisk och fr sin tid modern framtidsskildring.

Maj-Lis S Nordling

2009-06-29

Lste boken fr lnge sedan i pocket och skulle troligen ge den 5 i betyg i dag.Kommer frmodligen att plocka fram och lsa den igen. En viktig bok.

Jack Russel

2009-05-23

En srdeles dyster framtidsskildring. Dock kan man frst att pralleller dras till FRA-lagen i dessa dagar. Vore intressant att ha ftt lite bakgrund till hur detta samhlle vuxit fram, om n inte i lnga beskrivningar sida upp och sida ner, s nd i historiskt terberttande ordalag.