Kallmyren

Marklund, Liza

| 2022

??välskriven och fängslande kriminalroman.? BTJ. Helhetsbetyg: 4.  "Hög spänning och mystik med Liza Marklund i högform!" Femina I augusti 1990 gick Wiking Stormbergs fru Helena ner sig i Kallmyren och drunknade. Kvar vid myrkanten låg deras baby, halvdöd av insektsbett. Helenas kropp återfanns aldrig. Hon hördes aldrig mera av. Wiking kom aldrig över förlusten av hustrun. Åren gick, decennierna. Han kom att leva för sina barn och sitt arbete som polischef i Stenträsk. Men så en fredagseftermiddag landar ett brev i brevlådan hemma hos Markus, Wikings och Helenas numera vuxne son. Ett hot, eller kanske en varning, skrivet med Helenas handstil och undertecknat med hennes signatur: stjärnan som ser ut som ärret på hennes mage. Wiking måste ställa sig frågan om han börjar bli galen, om han ser spöken eller om någon utomstående kraft hotar...

Del två i en trilogi. Eftersom jag läst del 1 "Polcirkeln" så var denna del betydligt mer lättläst och gick snabbare att komma in i. I denna bok ökar dessutom spänningen och blir mer intressant. De karga miljöerna i norra Sverige tillför en viss stämning helt klart.

Jan Svensson

2023-10-31

Börjar bra men på slutet känns det nästan som en rip off på John le Carre. Eller är det rent av en hommages ? Inte så realistiskt lösning kanske, mera lite abstrakt. Men en hel del intressanta personer som säker gör nästa (avslutande?) del läsvärd. Men inväntar bokrean på den.

Monica Bäckelin

2023-06-04

Spännande, engagerande, berörande och intressant. Väntar på nästa.

2023-03-08

Precis som Polcirkeln tycker jag att den är lite konstigt skriven, jag kan inte sätta fingret på vad det exakt är. Men den var helt okej om man ser till själva berättelsen.

Anna Blomgren

2023-02-05

Spännande läsning

2023-02-03

Riktigt bra och välskriven! Ingen blodisande spänning, men ett gastkramande, obehagligt skeende som engagerar. Mycket läsvärd!

Katarina Strid

2023-01-29

Riktigt bra, vilken berättelse! Jag kunde inte ana vilken vändning den skulle ta!
Jag gillade denna bättre än Polcirkeln men jag gick tillbaka och bläddrade lite även i den efteråt för att repetera. Ser fram emot fortsättningen.

Ulla Englund

2022-12-16

2022-10-03

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Kallmyren, är den andra boken i en planerad trilogi, Stenträsktrilogin, av författaren Liza Marklund. Den är en fristående fortsättning på den första boken, Polcirkeln. Jag har läst Polcirkeln, och jag tyckte väldigt mycket om den, och det gjorde jag även med den här nya boken. Tycker att Liza Marklund skriver väldigt bra, och storyn är intressant och inte alls förutsägbar. Spännande och gripande är den också. Jag kan absolut rekommendera både den här boken, och den föregående. Och jag ser mycket fram emot nästa bok i serien. (Lyssnade på stora delar av boken, och den var mycket bra inläst av en av mina favoritinläsare, Lo Kauppi).

Emelie

2022-09-17

Nja, inte alls lika bra som Polcirkeln tyvärr. Den kändes orealistisk och inte alls samma oväntade moment som i den första boken. Läsvärd ändå!

Emelie

2022-09-17

2022-08-21

Inte alls vad jag väntade mig! Bra på så många olika sätt.
Oförutsägbar, berörande och spännande. Rekommenderas!