Kalle och glashissen

Dahl, Roald

| 2000

Kalle Spann har vunnit Willy Wonkas fantastiska chokladfabrik. Tillsammans med hela sin familj, och herr Wonka, åker han omkring på rundtur i chokladfabriken i den stora glashissen. Men någonting går plötsligt fel, alldeles oerhört fel... glashissen är på väg ut i rymden!Roald Dahls halsbrytande berättelse om Kalle Spanns vidare äventyr är full av dramatik och humor, det blir bara tokigare och tokigare, och roligare och roligare.Roald Dahl och Quentin Blake är ett av barnlitteraturens mest säregna radarpar - en oslagbar kombination.Översättare Viveka Tunek.

Med hjälp av sitt magiska finger kan den lilla flickan ändra på saker som hon är arg på. Den här gången handlar det om hennes egen familj. De jagar djur och skjuter dem - och det tycker hon inte om. Helt plötsligt är hennes föräldrar och syskon små änder, medan änderna som de hade tänkt skjuta är stora som människor. Det är faktiskt kul när det blir så här tokigt.

janne lindh

2018-10-20

En riktigt trevlig historia, men Quentin Blakes teckningar är bäst.

Miriam T

2011-08-17

[...] "Tror att detta kan vara Roalds sämsta ”verk”. Så läs den INTE ni blir bara besvikna." [...]

Läs recensionen på min blogg:

Miriam T

2011-08-17

Läs recensionen på min blogg:

Annaclara Johansson

2011-02-17

Ite lika bra som första boken i serien lite sår att komma in i

Karin Löfstrand

2010-06-22

100620: Inte alls samma roliga berättelse som Kalle och Chokladfabriken utan ger mer en känsla av att vara en dålig uppföljare.

Maria Nordström

2010-03-02

Nästan lika bra som Kalle och chokladfabriken. En helt skruvad handling. Roald Dahl är min idol.