Kalle och chokladfabriken

Dahl, Roald

| 1985

Den fattige pojken Kalle Spanns lycka är gjord den dagen han hittar en Gyllene Biljett och får sitt livs chans - att få besöka det oöverträffade godisgeniet Willy Wonkas mystiska chokladfabrik, den största och mest fantastiska chokladfabriken i hela världen! Kalle tar med sig farfar Johan på ett svindlande äventyr bland glass som aldrig smälter, tuggummi som inte tappar smaken, slickbara tapeter och andra godsaker man aldrig ens skulle kunna drömma om... Roald Dahls klassiska, vilda berättelse om den fattige Kalle Spanns fantastiska dag i chokladfabriken är full av drastisk humor och hejdlös fantasiflykt.

2016-09-20

En charmig skrna p sina hll, absolut! nd hade jag nstan frvntat mig ngot mer av denna klassiker. Medelbetyg allts!

Inger Jonsson

2014-08-31

Hrlig fantasi!!!

jenny pettersson

2013-12-04

Denna boken har vi haft som boksamtal p hgskolan. Jag brottas med mina egna tankar om vad budskapet egentligen r. Gr man in under ytan s r kanske Willy Wonka nd en ond mnniska. r det ngon som knner det samma?

Moa Nilsson

2012-11-14

Det r en utav mina favorit bcker och det se den alltid varit och det kommer den alltid att vara!

jessica hardiman

2012-09-04

Glmmer aldrig nr den gick p tv. men lskar att lsa boken och drmma om choklad

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Underbar

Liv Danjoux

2012-03-22

Har lst den bde p franska & svenska, gillade faktiskt mer den franska eftersom de behll Charlie's (Kalle) riktiga namn dr.

Maria Gustavsson

2011-11-18

Filmatiseringen gjord av Tim Burton av denna bok frndrade mycket av mig och det r en av mina absoluta favoritfilmer. Boken... tja, den r skriven fr de som r lite yngre n mig, nd s uppskattar jag den. Det r en vldigt originell berttelse och jag tycker om den. En vldigt stark trea fr den.

Anna Andersson

2011-03-17

Filmen var bttre.

Elin Stenblom

2011-02-20

Den bsta!

Elisabeth J

2011-02-15

Jag lskar Roald Dahls berttelser. Fantastisk fantasi.

Honey =)

2010-10-17

En vldigt bra bok skriven av Roald Dahl. Men filmen r bttre.

Vera .

2010-10-17

Hrlig bok fr alla chokladlskare och alla andra. Jag har sett filmen som ocks r hrlig.

Elisabeth Andersson

2010-08-31

Har den upplst av Ernst Hugo Jregrd, underbart lst.

Annica Bark

2010-05-17

Barnen lskade den och jag gillade verkligen att lsa denna bok fr dom! Toppbetyg!

Maria Palm

2010-02-05

Jag tycker om filmen men boken r inte lika bra.

Cornelia

2009-09-04

en bok vi lste tillsamans i en grupp i skolan, en super bra bok rekomderas till alla chokladlskare.

Rosalie Hale

Moy .

2009-09-04

Ganska rolig att lsa

Ted Doe

2009-04-26

En bok som har fljt med mig i livet (och srskilt barndomen d) och jag tycker om den vldigt mycket!