Kallbrand

På Mekongfloden i Thailand glider den förre polisen och uteliggaren Tom Stilton fram i en primitiv kanot. I fickan har han ett foto på en okänd man och namnet på en försvunnen flodbåt. Han är på väg in i Gyllene triangeln, på jakt efter en mörk hemlighet - en resa som får honom att rannsaka sig själv och försöka försonas med ett brott han nyligen begått. Samtidigt får Olivia Rönning ett specialuppdrag. En familj har sprängts ihjäl i sin bil, dådet har skakat om Sverige. En gärningsman grips och fälls. Men en dag kontaktas Olivia av den pensionerade kriminalkommissarien Mette Olsäter, som tror att det har begåtts ett skandalöst justitiemord och vill att Olivia ska ta upp utredningen igen. En utredning som leder henne in en värld av sexuella övergrepp och män som är beredda att göra allt för att bevara sin makt. Kallbrand är den femte boken om Tom Stilton och Olivia Rönning.

2021-11-08

Välskrivet, spännande och sköna karaktärer. Stark 3:a

2020-12-09

Jag hade lyckats köpa på mig fyra delar i den här serien innan jag läste första boken. Väldigt ofta så slutar den här typen av hamstring med att jag plågar mig igenom böckerna jag har köpt (jag kan bara inte göra mig av med en bok som jag inte har läst). Så har det inte varit med de här böckerna. De har varit väldigt bra, ibland funkar det alltså. Femte delen, Kallbrand, dök upp i ett nyhetsbrev från förlaget där de bjöd på den som e-bok. Jag var snabb med att ladda ner den och nu är den läst.

När boken börjar så befinner vi oss i norra Thailand. Där blir vi också, större delen av boken känns det som. Tråkigt nog, för mig som vill läsa om både Stilton och Rönning, så är det bara Stilton som befinner sig där och bedriver privatspaning med ganska många likheter med James Bond alternativt Indiana Jones. Jag känner nog lite att den här stilen inte alls känns som Stilton, men jag kan köpa det eftersom han befinner sig där han befinner sig. Både kroppsligt och mentalt.

Om man bortser från det osannolika så är det en otroligt snygg intrig i Kallbrand och riktigt snygg ihopknutet. Det är så bra utfört att jag känner mig beredd att förlåta alla löjliga sammanträffanden, men jag måste efterlysa lite trovärdighet. Nu har jag inga fler böcker i den här serien stående, men det har kommit en ny del i år. Det känns som att jag måste skaffa mig Fruset guld. Snart.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/12/kallbrand-av-cilla-borjlind-rolf.html

J LJ

2019-08-29

Jag tyckte detta var den minst intressanta och spännande i serien tyvärr. Rätt meningslösa skildringar emellanåt och en fullkomligt (SPOILER) orealistisk "slump" att offret bara råkade befinna sig på exakt samma hotell som boven på andra sidan jordklotet. Alldeles för långsökt för att kunna tas på allvar.

Helena Rasmusson

2019-07-20

Blir inte besvikna på dessa två! Mycket bra, som vanligt! Bra historia, spännande personer & miljöer!

Birgitta Petersson

2019-05-19

Börjlinds levererar alltid en spännande bok.

Karin Johansson

2018-12-06

Har läst och tyck om de andra böckerna om Tom Stilton mm men måste säga att detta är den sämsta. Först efter halva boken blir det ihållande handling. Köp den i pocket.

A H

Ann Simonsson

👏👏👏👏

Kim M. Kimselius

2018-10-28

Alltsedan första boken av Cilla och Rolf Börjlind har jag fängslats av berättelserna. Nu har jag läst den femte boken i serien, Kallbrand. Jag känner alla inblandade och vet vad som har hänt dem, men jag undrar om den som inte är insatt i vad som har hänt tidigare kanske har svårare att följa med i händelserna. Det skulle vara roligt att få höra någon som bara har läst den här boken.

Det börjar med en bilbomb, som Oliva Rönning får i uppdrag att lösa. Sedan förflyttas vi till Thailand där Tom Stilton, f.d. polis och uteliggaren, just nu håller hus. Av en kvinna får han i uppdrag att leta upp en man. Det enda han har är ett foto och en text på baksidan av det. Kvinnan berättar inte varför hon vill hitta honom. Men hon betalar oerhört bra och Tom tackar ja till uppdraget.

Berättelsen hoppar mellan Oliva och Tom och i början är det svårt att förstå sammanhanget, men till slut inser jag hur det hänger ihop. Då blir berättelsen ännu mer fängslande.

Rekommenderar dig varmt att läsa boken, men jag tror nog att du vinner på att läsa de andra böckerna i serien först!

Rafflande, fascinerande och välskriven!

2018-10-17

Lite spretigt och splittrat. Parallella historier i Sverige och Thailand, som förstås till slut knyts ihop. Stiltons karaktär känns inte rätt, han förvandlas emellanåt till en korsning av Harrison Ford och James Bond. Det är inte riktigt så han framställts tidigare. Författarna lyckas spränga in ett flertal samhällsproblem som är på tapeten för närvarande; me too, Svenska akademien, rohingyer och en våldtäktshistoria inom polisen. Allt för svepande skildrat.

2018-10-16

Betyg: 4,5 av 5.

Kallbrand av Cilla & Rolf Börjlind är den femte boken i serien om Tom Stilton och Oliva Rönning. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna, och här är länkar till mina recensioner av dom: Springfloden, Den tredje rösten, Svart gryning, och Sov du lilla videung.

Och den här femte boken gjorde mig absolut inte besviken. Den här texten från presentationen av boken på bokförlagets hemsida tycker jag beskriver boken bra: ”I Cilla och Rolf Börjlinds femte roman utgörs den röda tråden av ondskan som ruttenheten framkallar vid övergrepp, terrordåd, #metoo och pedofili.”

Boken är välskriven, spännande, otäck, och dramatisk. Och jag rekommenderar boken varmt. Men jag tycker absolut att man ska läsa serien från början.

Evasbokhylla

2018-10-04

Som vanligt en spännande och välskriven bok av författarna.