Kallbrand

Författarna bakom tv-serien Springfloden är tillbaka! I ett villaområde utanför Stockholm sprängs en familj ihjäl i sin bil. Olivia Rönning på Rikskrim får uppdraget att utreda fallet. Utredningen drar ner henne i en värld av sexuella övergrepp och ett nät av män som gör vad som helst för att behålla sin makt. På andra sidan jorden tar sig fd polisen Tom Stilton fram i en kanot. I fickan har han ett foto på en okänd man och namnet på en försvunnen flodbåt. I Cilla och Rolf Börjlinds femte roman utgörs den röda tråden av ondskan som ruttenheten framkallar vid övergrepp, terrordåd, #metoo och pedofili. ”Person- och miljöbeskrivningen är utmärkt, spänningsfaktorn är mycket hög och intrigflätningen imponerar rakt igenom. Upplösningen överraskar och kvar dröjer sig den sorgliga insikten om mänskliga tillkortakommanden” - Lilian Fredriksson, Bibliotekstjänst om Kallbrand Skrivet...

Anita H

5d

Bra och läsvärd.

👏👏👏👏

👏👏👏👏

Alltsedan första boken av Cilla och Rolf Börjlind har jag fängslats av berättelserna. Nu har jag läst den femte boken i serien, Kallbrand. Jag känner alla inblandade och vet vad som har hänt dem, men jag undrar om den som inte är insatt i vad som har hänt tidigare kanske har svårare att följa med i händelserna. Det skulle vara roligt att få höra någon som bara har läst den här boken.

Det börjar med en bilbomb, som Oliva Rönning får i uppdrag att lösa. Sedan förflyttas vi till Thailand där Tom Stilton, f.d. polis och uteliggaren, just nu håller hus. Av en kvinna får han i uppdrag att leta upp en man. Det enda han har är ett foto och en text på baksidan av det. Kvinnan berättar inte varför hon vill hitta honom. Men hon betalar oerhört bra och Tom tackar ja till uppdraget.

Berättelsen hoppar mellan Oliva och Tom och i början är det svårt att förstå sammanhanget, men till slut inser jag hur det hänger ihop. Då blir berättelsen ännu mer fängslande.

Rekommenderar dig varmt att läsa boken, men jag tror nog att du vinner på att läsa de andra böckerna i serien först!

Rafflande, fascinerande och välskriven!

Lite spretigt och splittrat. Parallella historier i Sverige och Thailand, som förstås till slut knyts ihop. Stiltons karaktär känns inte rätt, han förvandlas emellanåt till en korsning av Harrison Ford och James Bond. Det är inte riktigt så han framställts tidigare. Författarna lyckas spränga in ett flertal samhällsproblem som är på tapeten för närvarande; me too, Svenska akademien, rohingyer och en våldtäktshistoria inom polisen. Allt för svepande skildrat.

Betyg: 4,5 av 5.

Kallbrand av Cilla & Rolf Börjlind är den femte boken i serien om Tom Stilton och Oliva Rönning. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna, och här är länkar till mina recensioner av dom: Springfloden, Den tredje rösten, Svart gryning, och Sov du lilla videung.

Och den här femte boken gjorde mig absolut inte besviken. Den här texten från presentationen av boken på bokförlagets hemsida tycker jag beskriver boken bra: ”I Cilla och Rolf Börjlinds femte roman utgörs den röda tråden av ondskan som ruttenheten framkallar vid övergrepp, terrordåd, #metoo och pedofili.”

Boken är välskriven, spännande, otäck, och dramatisk. Och jag rekommenderar boken varmt. Men jag tycker absolut att man ska läsa serien från början.

Serien om Olivia Rönning och Tom Stilton tillhör en av mina absoluta favoriter och jag har alla böcker i serien ståendes hemma i bokhyllan. Kallbrand börjar med en otäckt sprängdåd där en hel familj förolyckas. Olivia kastas in i fallet samtidigt som hon privat försöker komma över missfallet. Det är bra tempo direkt från start och författarna skriver på ett sätt så sidorna flyger förbi. Det märks att de har vana av skrivande för tv, med snabba klipp i mellan de olika händelserna. De olika trådarna vi får följa, vävs skickligt ihop på slutet! Det är inte konstigt att serien tillhör en av mina favoriter, de skriver förbaskat bra! Personerna i boken känns som gamla vänner jag äntligen får återse igen. Jag hoppas att få följa dem i många fler böcker framöver! Har ni missat denna serie, har ni verkligen missat något! Kallbrand är liksom de övriga i serien, medryckande och spännande läsning och har ett intressant persongalleri som fängslar.

Som vanligt en spännande och välskriven bok av författarna.