Kallbaderskan bland fjällen

Varm och känslostark feelgood om kallbad, våfflor och sorg i fjällvärlden. När Helena förbereder sin man Martins födelsedagsmiddag, får hon reda på att han under lång tid svikit och lurat henne. Världen rämnar och Helena flyr stan för Härjedalens fjäll, där hon får låna en liten röd timmerstuga av den egensinniga, pensionerade lärarinnan Sonja. I ensamheten i stugan blir livet till en början ännu mörkare, trots sommarens ljusa nätter. En dag lyckas hon till slut ta sig ut på vandring, och då möter hon den unga och livsstarka Louise, som driver ett våffelbruk på fjället. De blir snabbt vänner, och Louise lyckas övertala Helena att bada kallt i fjällsjöar och långsamt hitta ny livsglädje. Helena börjar arbeta i våffelstugan, och trivs oväntat bra. I hela sitt liv har hon drömt om att få arbeta med mat, och hoppet börjar spira i henne igen. Men Helena bär på ett mörker från barndomen, som...

Den här boken blev jag helt uppslukad av, men den tog slut alldeles för fort. ”Kallbaderskan bland fjällen” är en finstämd, sorgsen och känslostark berättelse om kärlek och sorg. Om att vara på botten, men att ta sig upp och bli starkare av det man varit med om. Om våfflor, att hitta nya vänner och om kalla bad. Det är en berättelse där handlingen får ta tid, där vi får lära känna karaktärerna ordentligt.

Kärlek är inte alltid svart eller vit och det tycker jag att Karin visar och berättar väldigt bra i sin berättelse. Hon får med sina ord mig även att längta till fjällvärlden, till luften och lugnet som finns där.

Det här är en bok jag sträckläste, som jag njöt varje sekund av att läsa. En bok som berättar att om även inte livet blev som det var tänk, så kan det bli bra ändå. Det kanske till och med kan bli bättre?

2022-04-25

Inte vad jag hoppats på.

❤Denna 🎧📚 var riktigt bra skriven
Full av kärleks intriger & gnabb & en del sorg
En riktigt perfekt Bladvändare
Jag brukar väldigt sällan läsa Feelgood böcker men
Denna grep tag i mig & kramade om mitt hjärta
❤💚❤💚❤ av 5st💚