Kalla, vita vinternätter

Holst, Christoffer

Det är december och snöslasket i Stockholm är avgasgrått. Cilla Storm trivs som kriminalreporter men lider av skrivkramp. När vännerna Zacke och Jonathan bjuder med henne till deras nyköpta sportstuga i idylliska Idre ser hon chansen att fly storstaden och komma i julstämning. Ännu trevligare blir det när väninnan Rosie följer med. Men redan första dagen hittas en ung man död i den populära fjällanläggningen. Snart börjar Cilla och Rosie nysta i fallet, och spåren leder dem till ett lyxhus där en välbärgad och mytomspunnen familj huserar ...

2023-01-04

Egentligen ända sedan jag läste min första bok av Christoffer Holst, för över fem år sedan, så har jag nog förstått att det här är en författare som jag vill läsa allt av. Trots det så har jag varit väldigt sen på bollen när det gäller serien om Cilla Storm. Det var i somras som jag bestämde att jag minsann skulle läsa dem under rätt årstid och nu var det då dags för vinterboken, Kalla, vita vinternätter.

Varje jul tänker jag att jag vill läsa åtminstone någon julbok, men så brukar det inte bli. Därför blev jag så glad när jag upptäckte att denna utspelar sig precis i jultid och dessutom uppe i de svenska fjällen. Här är det mängder av snö, skidåkning, julkänsla, god mat och goda vänner. Vad mer kan man egentligen önska sig? Jo, kanske ett litet mord också.

Kalla, vita vinternätter håller jag nog som den bästa hittills i serien. Kanske är det en otippad kombination, med feelgood och mordgåta, men Holst hanterar den perfekt. Och så får man dessutom lite tragedier och fin vänskap, över alla socialt konstruerade gränser, på köpet.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/01/bok-kalla-vita-vinternatter-av.html

Beas bokhylla

2022-12-20

Roligt att läsa en bok som är en blandning av lite feelgood med ett mordmysterium. Det händer inte så ofta faktiskt. ⁣

Kalla vita vinternätter är från Cilla Storm-serien men har du, precis som jag, inte läst de tidigare böckerna i serien så spelar det ingen roll. Man behöver inte ha läst dem - däremot vill jag det nu efter den här julromanen. ⁣

Gillar verkligen Christoffer Holsts sätt att skriva, det tyckte jag även när jag läste Solsken och parmesan förra året. Det blir ett bra flow och man kommer snabbt in i berättelsen. ⁣

Det var spännande att hänga med upp i vackra Idre för att följa Cilla och hennes vänner men att även samtidigt hänga med hemma hos familjen Niemi där man direkt fick känslan av att nåt⁣
Inte stod rätt till… ⁣

Boken är skriven ur olika karaktärs- samt tidsperspektiv och det gjorde sig väldigt bra i den här typen av bok. Söker du efter en spännande men ändå lättsam bok inför julledigheten så kanske Kalla vita vinternätter är nåt för dig.

Eva Pettersson

2022-08-11

Lika bra som de tidigare två delarna i serien om Cilla Storm! Varm, mysig och ryslig på samma gång! Vill genast läsa fortsättningen…

Elin Peiser

2021-07-30

Trevlig, underhållande. Treje boken om Cilla Storm.

Anne Hansson

2021-04-20

Tredje boken om Cilla Storm, kapitlen var uppdelade och handlade om personerna i berättelsen vad dom gjorde vid olika tillfällen innan mordet hände, som det hela går ut på. I början tyckte jag det var lite tråkigt, det hände inte så mycket, men ju mer man läste så blev det intressant. Författaren skriver rakt på sak inga utsvävningar och det gör att man tycker om boken. Ändå lätt läst och bra skrevet ändå.

AC:
Tredje boken i serien om kriminalreportern Cilla Storm. Böckerna är fristående även om det alltid är trevligt att börja med första boken.

Cilla och hennes vännina har rest till Idre för att fira jul med Cillas vänner Jonathan och Zacke som köpt en stuga där. Rosie springer på en död man och det är igång. Hon nystar i fallet med Cilla.

Boken handlar också om 21-åriga Sebbe som ska jobba som personlig assistent åt en rik 17-åriging som sitter i rullstol. Allt är inte som det ser ut och det ruvar hemligheter under den fina ytan…

Trevlig, underhållande och snabbläst bok.

Pia Gummesson

2020-11-23

En mysig feelgood med mycket spänning.Gillar den här boken mycket.

Bettan_bokprataren

2020-11-01

Jag gillar Christoffers sätt att skriva feelgood som inte blir så förutsägbar och söt. Berättelsen andas vardagsrealism, vänskap men har även personlig problem som är av sorten, det kan hända i verkligheten.
Den här boken har ett bra driv från början och den gör mig hela tiden nyfiken och jag vill veta mer vad som är på gång. Karaktärerna är allt från trevliga och lättsamma att hänga med till beräknande och lismande. KUL!

Jag har inte läst böckerna som är före men jag hade inga problem att hänga med och det går utmärkt att läsa den som fristående. Det kan till och med bli så att jag tar tag i dem nu efteråt.

Du får en charmig, småspännande och inte allt för förutsägbar bok. En riktig bok att bara njuta av.

Eva Möller

2020-10-09

Tredje delen i bokserien om kriminalreportern Cilla Storm och hennes vänner. Vilka brukar husera runt på ön Bullholmen tillsammans med sin vän Rosie som funnit varandra eftersom de är Kolonilottsgrannar där. De finner det ena mysteriet efter det andra eller om det är mysterierna som söker upp dem. I denna tredje bok så blir de inbjudna till Zacke och Jonathans nyinköpta stuga i Idre för att fira jul och visst dyker det upp nya mysterier. CH skriver på ett behagligt och avkopplande vis med många fyndiga repliker som får en skratta. Fina personbeskrivningar och man känner med karaktärerna. Personlig är jag smått kär i Rosie och hennes bravader, tillkortakommanden och snärtiga kommentarer. En bok att mysa med. Betyg 5 av 5