Kall som graven

Robinson, Peter

| 2008

En liten pojke hittar av en slump sin försvunna syster på en porrsida på internet. Familjen vänder sig till Alan Banks och ber om hjälp. Omständigheterna är minst sagt speciella och Banks måste lova att vara diskret. Flickan är dotter till polismästare Jimmy Riddle. En framgångsrik polis som dessutom har politiska ambitioner.   Det är med ambivalenta känslor Banks låter sig övertalas. Han har själv en ung dotter, men samtidigt är Jimmy Riddle hans fiende och den man som en gång sagt sig vara fast besluten att sätta punkt för hans karriär inom polisen.  Spåren leder till London, in i en värld av droger, sex och kriminalitet, en värld där allt kan köpas för pengar, även mord. Två män tystas för gott i samband med en stöld, där en förmögen playboy med förkärlek för mycket unga kvinnor, kokain och svarta pengar spelar huvudrollen.   Men när ytterligare ett bestialiskt...

2022-01-19

Jag blir aldrig besviken på Peter Robinson. Härligt lugnt brittiskt tempo. Välskrivet och nästan alltid bra intriger. Helt klart en av de bättre brittiska deckarförfattarna.

Karin Åkeson

2020-04-13

En av mina Banks favoriter, har läst alla.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Peter Robinson har hittills aldrig gjort mig besviken. I den här boken får Alan Banks i uppdrag av polismästare Jimmy Riddle att hitta hans dotter. Detta efter att polismästarens yngre son har sett en porrbild av sin syster på nätet. Banks får inte gå de vanliga vägarna, eftersom polismästaren är rädd att det ska komma ut vad hans dotter håller på med.

Banks har själv en ung dotter och vet vad polismästaren går igenom. Men samtidigt är Jimmy Riddle hans fiende och den man som en gång sagt sig vara fast besluten att sätta punkt för Banks karriär inom polisen.

För flickans skull åtar sig Banks uppdraget, något som han snart kommer att ångra, eftersom spåren leder honom till London, till knarkkarteller, prostitution och kriminalitet. Den ena hemligheten efter den andra i polismästare Riddles liv nystas upp och katastrofen är nära.

Mycket fängslande bok med många vändningar innan allt får en upplösning på ett oväntat sätt. Rekommenderas varmt!

Christina

2015-01-15

Lite spännande tvister här och där..
Men annars lite för högmodigt språk för min smak, störde mig ibland.
Finns bättre deckare

Katarina Nord

2013-10-16

Bra målande engelsk deckare, svår att lägga ifrån sig. Kommer definitvt läsa fler i serien om Banks

2013-08-24

En bra Alan Banks-deckare som vanligt! Kanske något lång med väl många sidospår, men den väger upp för ett par böcker i serien som annars har varit för korta.

Carina Svensson

2013-04-29

Spännande in i det sista. Jag börjar gilla Alan Banks mer och mer! :)

Carolina E

2012-07-26

Polismästare Jimmy Riddles son
hittar bilder på sin syster på en porrsida på internet,
samma syster som för några månader sedan
rymde hemifrån och förmodligen drog till London.

Jimmy Riddle börjar oroa sig för sin dotter,
även om hon brukar kunna ta hand om sig själv
och anställer Alan Banks som lite av en privatdetektiv
för att finna henne och förhoppningsvis
få henne att återvända hem igen.

Spåren leder in till en värld av droger, sex och kriminalitet
och det visar sig att även familjen Riddle har mörka hemligheter.

Det här är inte den bästa jag har läst av Peter Robinson,
den är faktiskt ganska seg på sina ställen
och, som deckare tenderar att vara, lite onödigt lång.

Men jag är glad att Alan Banks inte är
den stereotypiska kriminalaren
med sociala svårigheter och alkoholproblem.
Och visst duger den som en vanlig sommardeckare,
dock med nöd och näppe.

2012-01-28

Välskriven deckare med en komplex bakomliggande historia. Det handlar om detaljer som skickligt vävs in och leder till ett ganska oväntat slut. Det var svårt att ligga alltför långt fram i gissningar, något som är ovanligt när det gäller deckare. Kommer definitivt att läsa fler böcker av Robinson, för jag blev positivt överraskad av denna täta berättelse.

Lars Hindgren

2011-11-21

Han skriver riktigt bra. Jag hade inte haft något emot att ta en whisky med Banks

Tarja Ahlgrén

2011-07-23

Gediget hantverk men inget som riktigt väcker tankar och fantasin. Utdraget, många många upprepningar av karaktärernas tankar, halva sidantalet hade räckt.

Lite seg,,men annars klart godkänd

Louise A

2010-08-24

Obegripligt varför förlaget ger ut bok 2 i serien som bok 8...förvirrande. Men den var helt ok!

Elisabeth E

2010-01-28

Trots en mängd grammatikfel så är historien väldigt spännande. En svag fyra.

Mia Dahlstrand

2009-12-21

2009-12-19
Bra bok, spännande, men betyget dras ner något eftersom den kom helt fel i ordningen för min del.

Anna Hallqvist

2009-10-13

Ännu en brittisk pärla. Synd bara att förlagen envisas med att ge ut böckerna i fel ordning...
Det som stör mig är att jag nu läst böckerna i den ordning som förlaget Minotaur släppt dem, vilket funkat okej hitills. Men när man nu kommer till Kall som graven spricker det mesta tyvärr. För den utspelar sig flera år före de senaste böckerna man läst?!?!

Maria Larsson

2009-08-16

Rent förskräcklig översättning och den verkar inte vara korrekturläst heller. "...de granska menyn". Möjligtvis "granskade".

gustaf j

2009-08-01

vad har hänt? Jag som en gång i tiden älskade Peter Robinson, men nu blir det bara sämre och sämre...