Kaktus

Haywood, Sarah

| 2021

Susan Green påminner ganska mycket om kaktusarna hon samlar på ? det är helt enkelt bäst att inte komma för nära.Fyrtiofemåriga Susan tycker om när saker är förutsägbara och oklanderligt ordnade, och överraskningar är det värsta hon vet. Så när hennes mor oväntat går bort, samtidigt som Susan inser att hon är gravid, ställs hon inför det hon fruktar mest av allt: hon håller på att förlora kontrollen.Medan förlossningen närmar sig rasar Susans värld samman alltmer. Överraskande nog är det hos Rob, den smått suspekte men godhjärtade vännen till hennes bror, som hon finner stöd. Kanske är detta hennes chans att finna kärleken och lära sig att älska sig själv ? om hon bara vågar släppa taget.

2023-04-23

Susan Green lever ett bra liv, om du frågar henne. Hon är 45 år, bor i en fin lägenhet och gillar att ha kontroll på allt i sitt liv. Överraskningar är bland det värsta hon vet, saker ska vara förutsägbara och ordnade.

Men så inträffar två händelser, hennes mamma dör hastigt och hon inser att hon är gravid. Det gör att hon ställs inför det hon fruktar mest - att tappa kontrollen.

Varierad bok måste jag erkänna. Dels väldigt underhållande men samtidigt en huvudkaraktär som jag retar ihjäl mig på under läsningen. Susan Green är otroligt irriterande och bryr sig till en början bara om sig själv. Men någonting händer under bokens gång och Susan lär sig tappa kontrollen. Hon bryter sig loss från sitt liv i ensamhet, gör en stor personlig resa och börjar skapa den familj som hon vill och är värd att ha.

”Kaktus” är både rolig, underfundig och rörande med rapp dialog och lite udda karaktärer. Det är mycket starka känslor och tankar i boken. Jag växelvis lyssnade och läste om vartannat och boken är bra inläst av Rakel Molin.

2022-04-25

Som även en annan läsare/lyssnare skrev, kom jag direkt att tänka på Gail Honeymans helt fantastiska ”Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt” (5 av 5).
Denna bok når inte upp till en 5:a, men den är förvånansvärt bra med en suverän uppläsning!

Annette Stolt

2022-01-08

Susan, gillar ordning, effektivitet och när saker är förutsägbara. Så inträffar två oväntade händelser, hennes mamma dör hastigt och hon upptäcker att hon är gravid vid 45-årsålder. Hon som inte skulle ha barn. Susan tycker modern alltid favoriserat brodern Ed och så även i testamentet. Och så har Ed låtit sin vän Rob bo i mammans hus. Nu har hon ingen kontroll alls.

Det här är Susan Haywoods debut och den har hyllats av bland annat av Reese Whiterspoons.

På framsidan står ”även en taggig kaktus blommar till slut”. Jag håller inte med om att Susan är en taggig kaktus, även om hon gillar dem. Jag gillar henne. En modern kvinna som tagit kontroll över sitt liv och inte hänger upp sitt liv på en man. Hon kanske går lite väl långt i sina effektivitetsförslag, men vad är det för fel med att vilja vara effektiv? Hennes bror är det svårare att gilla, en riktigt bortskämd typ.

Susan bor i London och det är fullt av härliga Londonskildringar.

Kul och härlig feelgood! Ser framemot filmen som lär vara på gång.

Blev så sugen på Sarah Haywoods ”Kaktus” när jag såg den i flödet att jag mailade @harpercollins_nordic och bad om ett recensionsexemplar, och två dagar senare damp det ned i min brevlåda. Tack! Boken ska påminna om Eleanor Oliphant (älskade den boken) och @reesesbookclub har även läst den. Ni förstår peppen! Så vad tyckte jag om boken om 45-åriga Susan Green, som samlar på kaktusar och blir gravid samtidigt som hennes mor dör? Jag älskade den! Och ja, den påminner om Oliphant, den där härliga smått fyrkantiga bokstavstolkande perfektionisten som går sin egen väg. Boken är underhållande, rolig, fin, sorglig och smart. Det är en bladvändare utan att vara en feelgood. Mycket bra. Fler som läst? Annars bara gör’t!

Idas Recensioner

2021-12-20

Kaktus är en välskriven feelgoodroman fylld av rappa dialoger och intressanta karaktärer. Jag blev först chockad av huvudkaraktären Susans hårda och okänsliga personlighet, men efter några kapitel njöt jag verkligen av hennes skarpa, men underhållande tankar.

Sarah Haywood har skrivit en nytänkande och charmig roman om hur livet ibland överraskar och utmanar en. Jag fastnade för alla trovärdiga karaktärer, och jag tyckte om det snabba tempot i berättelsen. Jag blev aldrig uttråkad, utan ville hela tiden läsa mer.

Handlingen är underhållande, och innehåller samtidigt en fin svärta vilket ökar trovärdigheten i berättelsen och nyfikenheten hos läsaren. Jag blev positivt överraskad av bokens spännande konflikter mellan Susan och hennes bror, samt att berättelsen dessutom tar upp Susans sökande efter sanningen om testamentet. Dock hade jag önskat fler miljö -och karaktärsbeskrivningar då jag inte riktigt kunde se dem framför mig.

Generellt är Kaktus en härlig och skarpsinnig feelgood om livets upp -och nergångar, och jag kan starkt rekommendera den till er som vill läsa en bok fylld av humor, unika karaktärer och taggiga personligheter. Jag kommer absolut läsa mer av Sarah Haywood i framtiden!

idasrecensioner.se

Lysande, charmig och rolig!

Bettan_bokprataren

2021-12-13

Hej å hå vilken bok!!!
Jag har skrattat och jag har förundrats. Denna människa Susan Green hon är bara för mycket hela tiden. Hon är ett kontrollfreak av guds nåde och hon är lika taggig som hela hennes kaktussamling tillsammans, men ändå så har hon något som man bara inte kan låta bli att tycka om.

Kaktus är en charmig och skarpsinnig roman som hyllats av många världen över och som nu även ska bli Netflix-film.

Den här berättelsen är allt från gripande och underfundig till underhållande och tänkvärd och dessutom inte helt förutsägbar.
Jag säger bara LÄS