Kajsa Kavat

Lindgren, Astrid

| 1982

I mer än ett halvt sekel har Astrid Lindgrens böcker ingått i vårt svenska kulturarv. Nu när hon är borta kan vi inte längre hoppas på fler böcker, men de som finns lever. Och de ska fortsätta att leva länge, länge. Rabén & Sjögren ger med början av våren 2003 ut 29 av Astrid Lindgrens mest älskade klassiker i ett fint samlingsbibliotek. Böckerna kommer att ha originalomslag och linnerygg med Astrid Lindgrens namnteckning i guld.

Lilla Peggy

2023-12-12

En söt och trevlig liten julberättelse med Madicken och hennes lillasyster Lisabet. Det har blivit is på ån och Madicken föreslår att de ska åka till Apelkullen på den. Men vägen dit är längre än vad de själva trott.

W

Weronica

2023-03-12

Astrid Lindgrens böcker är värda att läsa. Oavsätt om man är barn, vuxen eller ungdom.

2021-12-15

Spännande och rolig.

den va bra och rolig

Barnen i Bullerbyn vill ha en barnens dag för Kerstin. De gör massor av roliga saker men Kerstin säger bara nä,nä hela tiden. Kerstins mamma säger att Kerstin gillar mer lugna saker och gissa vad som händer då. Det är frågan.
⭐️⭐️⭐️⭐️
Noomi
Linn hade ett glas vatten över Björns skulptur när de hade bild. Efter bilden ville fröken ha hjälp med att bära ner skräpet till förrådet, men Sam såg inte när fröken gick in och låste in hon. Vad hände med fröken? Och vad hände med Björns skulptur? Det är frågan.
⭐️⭐️
Noomi

Madicken har fått jullov! En morgon när Madicken och lisabet vaknar så är det is på sjön. De tar snabbt på sina kläder och springer ut och leker. Det är snart frukost säger mamma. Madicken och lisabet går så långt så att de kommer till familjen Karlsson som på på apelkullen. De får frukost där och efter en stund så ringer Karlsson till Madickens och lisabet pappa. Hur kommer de hem?
⭐️⭐️⭐️

Per Olsskolan/fyror

2021-11-16

jag ger den här boken får 2 stjärnor för den var ganska tråkig men lätt för barn och rolig,Med han och hans bössa.

2021-11-16

Lisabet försvinner i stan.

Det är en barnbok. Väldigt lättläst. Bilder på varje sida. Dom stavade fel på mig dom stavade det mej.

Enkel att förstå. Ganska rolig.Och mycket bilder

boken var bra och rolig

Rolig bok, grisen fick en drake.

Rolig och lättläst.

Den har boken handlar om att Lotta forsoker lara sig att cykla ,for att Jonas hennes bror har retat henne att hon inte kan cykla.Jag tycker att denna bok far 4 av 5 poang,jag har last den flera ganger sen jag var liten.Hilda

4A, IES Östersund

2021-10-05

Okej.

4A, IES Östersund

2021-10-05

Okej.

Nytorpsskolan 4

2021-10-04

Den är kul, rolig och spännade.

2021-10-04

Många korta Emil-berättelser.

2021-10-01

Det finns en cd-skiva till boken, det är bra.

rolig

Balltorpsskolan 4A

den var rolig och cool.

den här boken var rolig och bra. Men den var lite svår att föstå

den här boken var rolig och bra. Men den var lite svår att föstå

2021-09-22

En gammal bok.

Jag tyckte att boken var bra för att jag gillar hur allting beskrivs i boken.

2021-09-20

Att Lotta vågade sno cykeln.

Vilken tur hon har

Hon var väldigt duktig.

Boken var bra och rolig. Ganska mycket text.

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

En väldigt bra bok men är någ för 6-9 åringar väldigt lätt att läsa./Lykke 10 år

Forsenskolan 4B

2021-09-16

En klassisk bok. bra

Om en flicka som tar hand om mycket själv. Ger dig en inblick i hur det var förr i tiden.

Tokige Karlsson får Lillebror med på knasigheter. En rolig barnbok där man kan få egna idéer till äventyr.

Safwan kousa

2021-07-07

Bra

Astrid Lindgrens älskade klassiker om Emil i ny fyrfärgsutgåva. Björn Bergs illustrationer är restaurerade och färglagda. En klassiker som gör en glad! Mysig och rolig läsning. Perfekta presenten.

Boken är för 6-9 år men jag skulle säga att de klassiska sagorna passar de flesta.

Läsning när den är som bäst!

Berättelserna om Emil är som de brukar men nu snyggare förpackat.

My.loved.books

2020-12-05

En Riktig julklassiker alá Astrid Lindgren! Illustrationerna av Ilon Wikland är som vanligt Magiska!

Vi får i den här berättelsen träffa Kajsa och hennes mormor. Kajsa kallas av mormor för ”Kajsa Kavat”. Anledningen? För att det är det Kajsa är!

Det är bara en vecka kvar till julafton när det otäcka händer; mormor halkar och bryter sitt ben. Hur ska det nu gå med försäljningen av deras polkagrisar, städningen inför julen och julklappsinköpen. Det är tur att mormor har sin Kajsa; för med hennes hjälp borde det väl gå; eller?

En mysig vänskap om kärleken mellan en mormor och hennes barnbarn.

AC (mamma):
I denna boken har det snöat och Madicken är sjuk. Lisbet och Alva åker därför själva för att titta på julklappar. Lisbet få inspiration och efter infall tjuvåker hon iväg på ett par medar till en droska när hon måste vänta utanför butiken på hemhjälpen Alva. Detta medför att Lisabet blir släppt mitt ute i ingenstans i skogen. Hon får pulsa i den djupa snön och efter många om och men får hon skjuts hem. Det blir stor uppståndelse när Lisabet kommer hem då familjen varit så orolig för sin lilla flicka. Det är fint att se relationen Madicken och Lisabet emellan. Detta är en bilderbok där både text och illustrationerna hade kunnat klara sig utan varandra och levt ett fint och aktivt liv vid sidan av men jag är så glad över att dessa jobbat tillsammans och skapat detta underverk. En bilderbok med mycket text och tavellika illustrationer. Jag njuter när jag läser. För mig är detta en fullpoängare.

Gustav 10 år:
Mamma älskar Astrid Lindgren och läser gärna hennes böcker. Hon säger att man ska läsa hennes böcker. Jag tycker att denna bok är fin.

Philip 8 år:
Jag tycker om Madicken och denna bok är fin. Bilderna är fina och det är lite synd om Lisabet att hon kommer bort. Fast det är hennes fel. Hon gör ibland tokiga saker. Jag tycker om att det är mycket snö i boken och jag tycker om bilderna. Det är jättemycket text i boken.

Gullis lästips

2019-04-06

”Bullerbyn är det tre gårdarna Norrgården, Mellangården och Sörgården som ligger på den småländska landsbygden.
Där bor det sex barn, Lisa och Lasse och Bosse och Britta och Anna och Olle.

Våren har äntligen kommit till Bullerbyn och överallt växer det snödroppar och tulpaner, och i hagarna blommar tusen miljoner vitsippor och blåsippor. Alla barnen har mycket spring i benen och hoppar från vedbodtaket, rider på tjuren, leker kurragömma, seglar med barkbåtar, plockar blommor och hälsar på alla nyfödda djurungar.
En dag får Lisa en alldeles egen lammunge att mata med varm mjölk, något som visar sig vara lite mer krävande än hon trott.”

~ Vår i Bullerbyn är en riktig sagoskatt och jag gillar att bokförlaget satsar på att publicera denna klassiska barnbok i en ny utgåva som förtrollat barn i generationer och än en gång lär boken kunna locka den nya generationen att vilja sova på höskullen, plocka blommor och drömma om sin käraste och fiska kräftor och många fler andra vardagsäventyr.

Vår i Bullerbyn är en älskad klassiker i en ny vacker utgåva som kommer bli ett kärt återseende för de äldre vid högläsning och för en ny generation att uppleva. Det är en härligt stor bok med enkel och tydligt språk uppdelade i korta stycken där varje uppslag har fantastiskt vackra och detaljrika illustrationer i färg som skapar en perfekt harmoni mellan bild och språk.

Sofia Andersson

2018-05-30

En riktig klassiker som håller generation efter generation.

Tilde Johnsson

2018-04-05

Så vacker. Min favoritbok som barn.

Liza Stöllman

2018-03-20