Kajas resa

Hjulström, Carin

| 2016

Det ringer på dörren hemma hos frilansjournalisten Helena Åkerström och ett bud levererar en låda från en anonym avsändare. Lådan är fylld med gamla tidningsartiklar, foton, rättegångshandlingar och dagböcker. Överst ligger ett osignerat brev. Avsändaren förklarar att hon är svårt sjuk och vädjar till Helena att i egenskap av journalist gå igenom materialet och se om hon kan göra något av det. Det handlar om de mest brutala politiska mord som ägt rum i Sverige i modern tid ? en grupp tsartrogna ryssar som 1919 torterade och mördade ett flertal bolsjeviker i exil och sänkte dem i en sjö norr om Stockholm.Genom brevet får Helena också veta att hon inte är släktens första journalist. Det var Kaja Asklund, på 1910-talet en välkänd signatur i Stockholms-Tidningen. Enligt den anonyme brevskrivaren var Kaja väl insatt i historien om de tsartrogna ryssarnas brott och hon kände flera av förövarna.Helena...

Sofie Åberg

2016-12-19

spännande men ändå ingen bok som jag läsa ut direkt. bitvis blev det segt i läsningen men väl värd att läsas

Johan Bengtsson

2015-08-14

Roman från 2012. Berättelsen skildrar den s.k. "Ryssligans" mordserie 1910:talets Stockholm.
Detta är ingen faktabok och innehåller bl.a. en ramberättelse i nutid. Jag gillar inte alltid romaner som pendlar mellan nutid och dåtid, men här tycker jag det fungerar bra, p.g.a. att
Hjulström klipper snabbt och smidigt mellan tidsperioderna och får berättelser att smälta samman på ett bra sätt. Boken är spännande och säkert lite av historielektion för många
läsare. Jag kan tipsa om att Ryssligan också skildras i JOLO:s bok "...och deras
fall blev stort" från 1961, en samling "true-crime" berättelser.

Ellinor Karlberg

2014-09-05

Vill gärna tycka att den är värd mer! Vilken historia. Men bara en 3a för mig ändå, ngt saknas

Pernilla Engström

2014-07-13

Första hälften var trög blev bättre på slutet.

Therese Östman

2014-07-02

Mycket bra bok, bra skrivet då man hängde med när hon bytte tidsperiod. Rekommenderas! Betyg: 4,5

Carin Lundberg Papp

2013-06-07

Åh så bra!

2013-05-12

Jag har läst Carin Hjulströms två tidigare romaner.

Här är en länk till ”Finns inte på kartan” som kom 2009.

Och här är en länk till ”Hitta vilse” som kom 2010.

Carin Hjulströms tredje bok ”Kajas resa” var lite annorlunda än dom två tidigare, eftersom den baseras på verkliga händelser.

Här är en länk till ”Kajas resa” på bokförlaget Forums hemsida, där det finns en hel del information om händelserna under det tidiga nittonhundratalet.

Jag tyckte att boken var rätt så bra, men inte lika bra som Carins två tidigare böcker. Bäst var att följa förhållandet mellan Helena och Henrik i nutid, och förhållandet mellan Kaja och Arvid i dåtid. Inte lika intressant var själva berättelsen om ryssarna, tycker jag.

Maria Jönsson

2013-05-09

Den är bra. En fascinerande berättelse. Vilka livsöden. Mycket bra skrivet dessutom. Skönt när en författare inte fastnar i ett fack utan visar sig behärska skrivandet och gör något bra av det. Tack för denna givande läsning.

Gudrun Wendel

2013-02-24

En riktigt bra bok! Jag kände inte till den autentiska historien om ryssligan, men tack vare ramberättelsen i två parallella tidsåldrar, om en nutida skribent och en journalist från tiden, blev historien mycket levande. Boken var spännande också.

Eva Jacobson

2013-01-26

Svag trea. Boken lyfte och blev bättre ju mer jag läste. Gillade Kaja väldigt mycket. Henne vill man läsa mer om. Historien hade jag inte hört talas om. Intressant att få läsa om den. Lättläst.

Gunilla E

2013-01-05

Hur intressant händelsen än är rent historisk så griper den inte tag i mig. Däremot gillar jag det som berättas om Kaja - journalisten och hennes man Arvid - kanske skulle detta fått ta en större plats i boken. Blir endast en tvåa.

Å

Åsa Sjögren

2012-11-09

Har läst Carins böcker tidigare och haft nöje av dom. Denna är inte alls liknande tidigare romaner av henne, tyvärr enligt min mening. Engagerar mej inte och känns på gränsen till trist.