Kajas resa

Hjulstrm, Carin

| 2012

Det ringer på dörren hemma hos frilansjournalisten Helena Åkerström och ett bud levererar en låda från en anonym avsändare. Lådan är fylld med gamla tidningsartiklar, foton, rättegångshandlingar och dagböcker. Överst ligger ett osignerat brev. Avsändaren förklarar att hon är svårt sjuk och vädjar till Helena att i egenskap av journalist gå igenom materialet och se om hon kan göra något av det. Det handlar om de mest brutala politiska mord som ägt rum i Sverige i modern tid - en grupp tsartrogna ryssar som 1919 torterade och mördade ett flertal bolsjeviker i exil och sänkte dem i en sjö norr om Stockholm. Genom brevet får Helena också veta att hon inte är släktens första journalist. Det var Kaja Asklund, på 1910-talet...

Sofie berg

2016-12-19

spnnande men nd ingen bok som jag lsa ut direkt. bitvis blev det segt i lsningen men vl vrd att lsas

Johan Bengtsson

2015-08-14

Roman frn 2012. Berttelsen skildrar den s.k. "Ryssligans" mordserie 1910:talets Stockholm.
Detta r ingen faktabok och innehller bl.a. en ramberttelse i nutid. Jag gillar inte alltid romaner som pendlar mellan nutid och dtid, men hr tycker jag det fungerar bra, p.g.a. att
Hjulstrm klipper snabbt och smidigt mellan tidsperioderna och fr berttelser att smlta samman p ett bra stt. Boken r spnnande och skert lite av historielektion fr mnga
lsare. Jag kan tipsa om att Ryssligan ocks skildras i JOLO:s bok "...och deras
fall blev stort" frn 1961, en samling "true-crime" berttelser.

Ellinor Karlberg

2014-09-05

Vill grna tycka att den r vrd mer! Vilken historia. Men bara en 3a fr mig nd, ngt saknas

Pernilla Engstrm

2014-07-13

Frsta hlften var trg blev bttre p slutet.

Therese stman

2014-07-02

Mycket bra bok, bra skrivet d man hngde med nr hon bytte tidsperiod. Rekommenderas! Betyg: 4,5

Carin Lundberg Papp

2013-06-07

h s bra!

2013-05-12

Jag har lst Carin Hjulstrms tv tidigare romaner.

Hr r en lnk till Finns inte p kartan som kom 2009.

Och hr r en lnk till Hitta vilse som kom 2010.

Carin Hjulstrms tredje bok Kajas resa var lite annorlunda n dom tv tidigare, eftersom den baseras p verkliga hndelser.

Hr r en lnk till Kajas resa p bokfrlaget Forums hemsida, dr det finns en hel del information om hndelserna under det tidiga nittonhundratalet.

Jag tyckte att boken var rtt s bra, men inte lika bra som Carins tv tidigare bcker. Bst var att flja frhllandet mellan Helena och Henrik i nutid, och frhllandet mellan Kaja och Arvid i dtid. Inte lika intressant var sjlva berttelsen om ryssarna, tycker jag.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Maria Jnsson

2013-05-09

Den r bra. En fascinerande berttelse. Vilka livsden. Mycket bra skrivet dessutom. Sknt nr en frfattare inte fastnar i ett fack utan visar sig behrska skrivandet och gr ngot bra av det. Tack fr denna givande lsning.

Gudrun Wendel

2013-02-24

En riktigt bra bok! Jag knde inte till den autentiska historien om ryssligan, men tack vare ramberttelsen i tv parallella tidsldrar, om en nutida skribent och en journalist frn tiden, blev historien mycket levande. Boken var spnnande ocks.

Eva Jacobson

2013-01-26

Svag trea. Boken lyfte och blev bttre ju mer jag lste. Gillade Kaja vldigt mycket. Henne vill man lsa mer om. Historien hade jag inte hrt talas om. Intressant att f lsa om den. Lttlst.

Gunilla E

2013-01-05

Hur intressant hndelsen n r rent historisk s griper den inte tag i mig. Dremot gillar jag det som berttas om Kaja - journalisten och hennes man Arvid - kanske skulle detta ftt ta en strre plats i boken. Blir endast en tva.

sa Sjgren

2012-11-09

Har lst Carins bcker tidigare och haft nje av dom. Denna r inte alls liknande tidigare romaner av henne, tyvrr enligt min mening. Engagerar mej inte och knns p grnsen till trist.