Kairos

Tichý, Andrzej

| 2016

Flag from da

Kairos er det græske begreb for et kriseøjeblik, et kritisk punkt mellem to begivenheder, i modsætning til kronos, den lineære tid. Andrzej Tichýs Kairos udforsker kritiske punkter i det 20. og 21. århundredes historie. Romanen er en kollage af skæbner, stemmer og billeder, der går på tværs af den lineære tid; gennem citatmosaikker og skiftende fortællespor undersøges krisen og volden, revolten og afmagten, håbet og fortvivlelsen, utopien og dystopien. Nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris 2014.Andrzej Tichý, f. 1978.  Kairos, som udkom på svensk i 2013, er hans tredje roman. På dansk findes desuden Omsorgen (Forlaget Virkelig, 2015).

Kenneth Olausson

2013-09-16

Det är en spännande och intellektuellt utmanande bok som tar sin tid att läsa, särskilt som textmassan ibland är avstyckad och korthuggen. Den är - om man väljer att läsa den så - som en slags idé- eller lärobok om möjliga vägar ur det kaos och den förvirring som Tichý menar präglar vår tid. Förutsatt då att vi - du, jag, våra förvirrade ledare, intelligentian - förmår se ett mönster i det kaos av händelser som präglat vår dåtid och präglar vår nutid. Ett mönster som kanske kan ge oss en hänvisning om en annan möjlighet, en annan väg. Boken är alltså en både sorgsen och argsint bildningsroman - annorlunda än annat du läst - som pekar på behovet av kamp, attitydförändring, kunskap och revolutionära förändringar av liv och samhälle. Men läst så, är den också en hoppfull bok.