Kaikki se valo jota emme näe

Doerr, Anthony

| 2015

Flag from fi

Lukunäyte Kaikki se valo jota emme näe -kirjasta » Pulitzer-palkinto 2015 Jännittävä. Koskettava. Ahmittava. Suuri lukuromaani sodasta, rakkaudesta ja radioaalloista sekä mittaamattoman arvokkaasta jalokivestä joka määrää kahden erikoisen lapsen kohtalon. Saksalainen Werner asuu orpokodissa ja kuuntelee öisin ranskankielisiä radiolähetyksiä. Sokea Marie-Laure elää isänsä, Pariisin luonnontieteellisen museon lukkosepän, kanssa. Sota syttyy. Werner sijoitetaan radiolähetyksiä vakoilevaan SS-yksikköön, ja Marie-Laure pakenee Bretagneen, Saint-Malon kaupunkiin. Mukanaan hänellä on salaperäinen, mahdollisesti kirottu, jalokivi. Vuosi vuodelta Wernerin ja Marie-Lauren polut lähenevät toisiaan. Mitä tapahtuu kun heidän tiensä viimein risteävät? Antony Doerr (s.1973) on palkittu amerikkalainen...

Cecilia U

2024-01-14

Boken var rätt seg i mitten, men fick revansch mot slutet!

Kerstin Kolm

2022-02-02

Oj- vilken bok!
Grep tag i mig med en gång. Härligt, flödigt språk fullt av metaforer.
Genialt med minst fyra handlingar i växlande takt- flickan, pojken, kriget och mänskligheten.

Kerstin Kolm

2022-02-02

Oj- vilken bok!
Grep tag i mig med en gång. Härligt, flödigt språk fullt av metaforer.

Josefine Malmer

2021-08-24

Jag verkligen älskar denna boken! Visst, som en del andra skriver, är den lite svår att komma in i, men det är värt det. Fantastisk sorlig berättelse som verkligen stannar kvar.

Katarina Nord

2021-05-11

Jag hade svårt att komma in i boken först. Förväntningarna var också höga. Men det är en fantastisk bok. En underbar , hemsk berättelse där jag ser allting framför mig.

Katarina Nord

2021-05-11

Anna Kreissl

2021-02-10

Fantastisk bok! Det kommer jag inte glömma. Lämnat dock några frågetecken?

Anna Kreissl

2021-02-10

Fantastisk bok! Det kommer jag inte glömma. Lämnat dock några frågetecken?

Safira Blom

2020-12-07

Systrarnaböcker

2020-10-22

Den här boken kommer jag minnas LÄNGE! Den är så bra! Jag älskar verkligen Doerrs språk och sättet att beskriva allt Marie-Laure ”ser” är bara fantastiskt! Jag tycker om handlingen och att det växlar mellan olika karaktärer. Jag tycker också att boken är väldigt drömsk på något vis. Det ger en lite magisk touch på historien. Det jag tycker allra mest om är hur Doerr beskriver kriget. Jag är med i kriget och ser och känner allt som karaktärerna gör! En helt klart läsvärd bok!!

Bokdjungeln

2020-06-11

Efter att ha läst alla fina recensioner denna bok fått så förväntade jag mig en hel del, även om jag tänkte att det skulle bli svårt för en bok på närmare 600 sidor att leverera boken igenom. Men jag måste ändå säga att det gick bra. Det kändes inte som att boken var så tjock vilket kanske berodde på de korta kapitlen. Historien är vacker, och samtidigt sorglig. Dock känner jag inte riktigt att jag förstår varför den vunnit så många priser. Boken är bra o h jag tycker absolut att den är läsvärd, men jag ger den inte mer än en 4:a i betyg.

2020-05-01

Bara att stämma in i hyllningskörerna. En fantastiskt vacker och gripande bok. Sorg, grymhet men också godhet och kärlek. Tyvärr var jag nära att avbryta lyssnandet pga av Uppläsaren Magnus Roosman som tyvärr är kass på denna typ av böcker. Han har en betoning och inlevelseförmåga som är bedrövlig för att vara av en skådespelare.

Håkan Bang Rapp

2020-02-18

Så vacker, sparsmakad och tankeväckande

Susanna Almgren

2019-08-15

En fantastisk roman, bästa bok jag någonsin läst. Så vacker att det gör ont, samtidigt som krigets hopplöshet och avsaknad av ”vinnare” skildras brutalt.

Isabell L eklund

2019-01-29

Så vacker!

2019-01-12

Den här boken syntes precis överallt när den kom och den är mer eller mindre nedlusad med priser. Så, när jag såg den på bokrean 2016 kunde jag naturligtvis inte låta bli att köpa den. Och så blev den stående. Ända tills jag bestämde mig för att ansluta mig till en samläsning på Instagram, under taggen #tegelstensläsning som @kulturistanmia med jämna mellanrum drar igång. Läs mer på min blogg

2018-09-16

Gripande, fängslande, vacker... Ja, vad mer ska man kunna ta till? Läs den.

Sara Johansson

2018-01-05

Två historier varvas, korta korta kapitel. Lite hoppigt, men storyn växer med boken och trots alla krigets ohyggligheter så skildras ändå vardagen på ett fint sätt. Inser så här i efterhand att boken har gjort avtryck. Det är ett gott tecken.

Axel Fern

2017-12-06

Oerhört vacker bok. Denna underbara historia tappar något av den inledande magin längs med vägen, men rekommenderas ändå utan tvekan.

Therese A

2017-11-24

Underbar och gripande! Sögs in direkt

Matilda W

2017-09-23

Underbar!

Karin Johansson

2017-08-29

En underbar bok som stannar kvar i hjärtat länge.

Jenny Olsson

2017-06-19

Å

ÅH

2017-04-07

Underbar bok och mycket vackert uppläst. Poetiskt språk.

Lovisa Ståtenhag

2017-03-11

Doerr skriver på ett välgenomtänkt sätt två unga människors öden i och efter andra världskriget. Parallellt får man läsa om franska Marie-Laure som är blind och tyska Werner som i kunskapstörst lärt sig allt om radioapparater. Kapitlen om Marie-Laure tvingar läsaren att läsa med alla sinnen vilket förstärker upplevelsen av krigets alla opålitliga nycker. I kapitlen om Werner möter vi en ung man som innerst inne vet vad som gott är, men vars bakgrund gör att krigets möjligheter är hans enda chans att bli den vetenskapsman han drömmer om att bli. En bok om det som aldrig skulle bli, det som blev och det som inte kunde bli, på grund av kriget. Med tankekittlande formuleringar och beskrivningar gör Doerr en språkligt stark bok. Slutet blev dock så väldigt abrupt, halvavslutat, jämfört med de 550 sidorna att läsa för att ta sig dit, att det inte riktigt betalade sig. Men kanske var det också syftet - att bokens slut skulle spegla alla halvfärdiga situationer och liv som skapades av kriget och vars pusselbitar så många försökt sätta ihop, men som inte gett någon fullständig bild av allt som hände.

Charlotte Olsson

2017-02-26

Stark fyra. En gripande och vacker bok.

Jouni Gustafsson

2017-01-21

En fascinerande berättelse men för mig känns den inte riktigt realistisk utan mer lik en saga. Karaktärerna känns alltför overkliga eller "idealiserade"
Vackert berättad dock!

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Den bästa bok jag läst

Sara Nyman

2017-01-03

Kanske den bästa bok jag någonsin läst!

MaPa

2016-12-29

Gripande berättelse. Fantastiskt språk. Bladvändare. Perfekt julhälsning.

Lotta Strandberg

2016-10-15

En väldigt finstämd gripande historia från andra världskriget om den blinda Marie-Lourdes och Valter (eller om det var Verner). Bra inläst, kanske lite långsamt, men det går ju att vrida upp.

Annika Wahlström

2016-10-11

Underbar bok, kunde inte sluta läsa. Gripande berättelse, vackert språk och samtidigt väldigt spännande.

Maria Klamas

2016-08-22

oj vad jag blev besviken på denna bok. jag hade skyhöga förväntningar. Jag menar den utspelar sig i Frankrike och till råga på allt i en av mina favoritstäder, Saint Malo...

Det var inte något större fel på storyn om de två barnen/ungdomarna och deras skilda historier och hur de kom att mötas... men det är på tok för långdraget berättande... det blir ingen nerv, ingen lust att vända sida för att läsa mer, snarare en lust att vända sida i förhoppning att något ska hända alternativt att boken ska ta slut... nej, denna kunde redaktören kraftfullt strukit i och tightat till

Elouise

2016-08-13

Det var länge sedan jag blev så här uppslukad av en bok. Ville inte lägga den ifrån mig och längtade hem till den när jag inte kunde läsa.

Nina Gustafsson

2016-08-07

Som ljudbok är denna bok som en lång poesiafton med ett vackert men samtidigt skrämmande beskrivande hav av detaljer om hur ett flertal personer lever och upplever främst andra världskriget.

borene

2016-06-18

Levde inte alls upp till mina förväntningar. Mycket har nog gått förlorat i den svenska översättningen tyvärr.

Zack Simone

2016-04-19

Tjatig. Skulle behövt en rejäl sanering

Tarja Ahlgrén

2016-04-15

Jag älskar den här boken! Unna dig den, läs den!

Linda O

2016-04-14

Bästa boken på länge!

Kristina Carlsson

2016-04-13

Underbar tegelsten! Lättläst och en bladvändare.

Inger Jonsson

2016-03-16

En underbar bok. Fantastiskt språk.

Mariann Winge

2016-02-10

Gripande historia. Vackert språk.

2016-02-10

Det tar några kapitel innan jag kommer in i den. Det är hopp mellan olika tider och mellan pojken och flickan. Men sedan är jag fast. Det Doerr beskriver är så lätt att se framför sig när man läser. En fängslande bok som är svår att lägga ifrån sig.

Monica Brandts

2016-02-09

Ni som har kvar upplevelsen att läsa boken: Skatta er lyckliga! Mycket bra. Rekommenderas å det varmaste.

2016-01-12

Inte alls i min smak. Jolmig.

Harriet Axelsson

2015-12-30

Fick denna rekommenderad och skickar vidare: läs och njut. Miljöskildringarna är fantastiska. De brukar ofta trötta ut mig men i den här boken läser jag om dem, läser dom högt och läser om igen. En fin lite intrig eller tråd men inte påträngande eller bladvändande. Ändå kunde jag inte sluta läsa. Grattis till dig som inte läst den än!

Kim M. Kimselius

2015-12-26

En gripande skildring av Andra Världskriget ur en blind flickas synvinkel. Det är en berättelse som håller mig fast genom hela boken. Den franska flickan Marie-Laure har nyligen blivit blind när kriget bryter ut. Hennes pappa bygger modell av staden för att hon trots det ska kunna ta sig fram. Då kommer tyskarna...

I Tyskland drömmer barnhemspojken Werner om att bli radiotekniker. Han är enastående duktig på att reparera radioapparater. Han har två alternativ, att arbeta i kolgruvan eller gå med i Hitlerjugend.

Tillsammans med sin far måste Marie-Laure fly från det ockuperade Paris, samtidigt som Werner skickas på ett hemligt uppdrag. I Saint-Malo möts de båda ungdomarna medan staden förintas av bomber runt dem.

Att se kriget ur Marie-Laure synvinkel, se hur hon kämpar mot eld, sönderbombade hus, människors förakt, det griper verkligen tag i mig. Att få följa Werners kamp mot ett godare liv, samtidigt som han tvingas utföra saker i de ondas kamp, det ger hopp om att godheten segrar över det onda.

Efter att ha skrivit två böcker om andra världskriget, På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa, kan jag en hel del om andra världskriget. Den här boken gav mig nya synvinklar på kriget. Läs den!!!