
Ett Sverige på Hitlers sida Kafkapaviljongen är en kontrafaktisk idéroman, en fri fantasi, som liksom den kritikerrosade Jag var en arier (2009) skildrar ett Sverige efter att Tyskland vunnit andra världskriget. I centrum står författaren och motståndsmannen Sigge Eriksson, som vi följer, dels på fyrtiotalet efter krigsslut och nazistiskt maktövertagande, dels på sjuttiotalet då Sigge, nu upphöjd intellektuell, ingår i en nazistyrd kulturelit dit han motvilligt intvingats. Tony Samuelsson borrar här ännu djupare och ställer obekväma frågor om fascismens människoförakt och litteraturen som både ljusspridare och blind verklighetsflykt. Det handlar om ondska och förtryck, om underjordiska motståndsströmningar, om terrordåd. Om förnekelse och människors underliggande försvars- och överlevnadsmekanismer. Men framför allt: en tro ? från såväl maktens som från motståndets håll...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Kontrafaktiska romaner som går på tvärs mot vedertagna historiska fakta kan vara knepiga att ta till sig. Men Tony Samuelsson är en författare som lyckas. Hans skildring av ett Sverige som nazistisk lydstat efter Hitlers seger i andra världskriget möter knappt några trovärdighetsproblem. Det är en tragisk och skrämmande läsning om hur politiska motståndare torteras av svenska Gestapo, hur författare tvingas välja mellan att anpassa sitt skrivande till den nya ordningen eller tyna bort i fängsligt förvar.
2017-03-04
Betyg
Till att börja med är boken väldigt spännande och bra. Den berättar om en skrämmande verklighet som kunde ha blivit om Tyskland hade vunnit kriget och vilka följder det kunde ha fått. Men sedan i slutet går som luften ur berättelsen och det känns som om författaren ska skynda sig med bussen för att lämna in manuskriptet till tryckning. Den tappar fart och man står där snopen och fattar ingenting.