Kafkapaviljongen

Samuelsson, Tony

| 2014

Ett Sverige på Hitlers sida Kafkapaviljongen är en kontrafaktisk idéroman, en fri fantasi, som liksom den kritikerrosade Jag var en arier (2009) skildrar ett Sverige efter att Tyskland vunnit andra världskriget. I centrum står författaren och motståndsmannen Sigge Eriksson, som vi följer, dels på fyrtiotalet efter krigsslut och nazistiskt maktövertagande, dels på sjuttiotalet då Sigge, nu upphöjd intellektuell, ingår i en nazistyrd kulturelit dit han motvilligt intvingats. Tony Samuelsson borrar här ännu djupare och ställer obekväma frågor om fascismens människoförakt och litteraturen som både ljusspridare och blind verklighetsflykt. Det handlar om ondska och förtryck, om underjordiska motståndsströmningar, om terrordåd. Om förnekelse och människors underliggande försvars- och överlevnadsmekanismer. Men framför allt: en tro ? från såväl maktens som från motståndets håll...

Anette Olsson

2017-03-04

Till att börja med är boken väldigt spännande och bra. Den berättar om en skrämmande verklighet som kunde ha blivit om Tyskland hade vunnit kriget och vilka följder det kunde ha fått. Men sedan i slutet går som luften ur berättelsen och det känns som om författaren ska skynda sig med bussen för att lämna in manuskriptet till tryckning. Den tappar fart och man står där snopen och fattar ingenting.

Teresia Kjellgren

2015-01-26

Även om den tar upp en viktig sak, och en utveckling som kunde och kan bli så fastnar jag ändå inte riktigt. Den är bitvis seg och tråkig. Den tar sig dock på slutet och är helt ok.

Ingrid Bergenudd

2015-01-25

En mycket intressant bok om hur Sverige kunde ha blivit om Hitler vunnit kriget. Känns som om handlingen skulle ha kunnat vara verklig. Väcker också nyfikenhet på hur tankegångarna gick i Sverige under kriget.