Kafka på stranden

Murakami, Haruki

| 2006

Haruki Murakami skapar stor konst av fritt flytande fantasier och drömska associationer. Den 15-årige pojken, som kallar sig Kafka, rymmer hemifrån och bosätter sig i ett bibliotek. Där träffar han en mycket äldre bibliotekarie som blir hans älskarinna. I en parallellhandling får vi träffa en gammal man som kan tala med katter och möta den rödklädde eleganten Johnnie Walker (från whiskeyflaskan) och överste Sanders (från Kentucky Fried Chicken). Hittills har svenska läsare fått möta den återhållne Murakami i den smärtsamma lilla kärleksromanen Norwegian Wood och jättereportaget om Aun-sektens terrorattentat i Tokyo, Underground. Nu får vistifta bekantskap med den Murakami som öppnar dörrarna på vid gavel i en roman som flödar över av intryck från reklam, litteratur, dröm och myt. Haruki Murakami är Japans ledande författare i dag, och genom en rad översättningar ett stort namn...

Jenny Strid

2020-11-17

Udda kapitel till en start, samtidigt intressanta. Jag blev mer och mer nyfiken på berättelsen och det höll i sig till slutet. Älskar surrealism och Murakamis böcker är så basic, vardagliga och samtidigt så fantastiskt konstiga. Att kommunicera med en katt, inget konstigt? Eller? Love it.

Therese

2020-08-22

Modern och skruvad berättelse berättat med ett bra språk. Den ger en känsla jag uppskattar men inte kan sätta fingret på, men innehåller samtidigt delar som jag inte tycker är bra skrivna.

Linda

2020-03-11

Kafka skriver bra och det var väl en helt okej story men hade kanske lite för höga förhoppningar med tanke på hur ”crazy” alla sa att det skulle vara...

Niklas

2019-01-15

Bra!

Camilla Callenmark

2019-01-09

Grym!

Hanna Fries

2019-01-03

Älskade den. Den är så gränspsykotiskt underhållande.

Helene Ollo

2018-05-02

Underhållande och roligt skriven.

Jenny Olsson

2017-06-19

Bara konstig

Iris Eriksson

2017-04-01

Så knepig bok! Ingen riktig... handling och alla händelser verkade inte riktigt hänga ihop heller. Nog fanns det intressanta karaktärer och händelser som var häftiga, men väldigt... virrig.

Matilda El Rameid

2017-01-05

Way to underlig för min smak.

Ulrika Håkansson

2015-12-06

Underbar och alldeles speciell!

Pirjo Thorson

2015-06-24

När man lämnar mycket obesvarat åt läsaren att själv binda samman, bör romanen också skapa lusten till att göra det. Tyvärr gjorde denna inte riktigt det. Ingen tvekan om att Murakami är verkligt skicklig på att skapa ett djup i föreställningarna, men helheten kunde varit bättre.

Edwin Cole

2014-08-20

För många scenarion att försöka tolka. Lämnar alldeles för många frågor obesvarade.

Kamali 

2014-06-08

Fascinerande, vemodig, ryslig, fantastisk. Haruki Murakami kan som ingen annan blanda vardag med fantasi till något alldeles unikt. Vi får här möta bla en 15-åring som rymt hemifrån, en man som kan tala med katter, Colonel Sanders, Johnnie Walker samt några personer som arbetar på ett unikt bibliotek. Läs!

greger andersson

2014-05-08

Hade höga förväntningar på boken som dock inte riktigt infriades. Bitvis mycket bra men de olika historierna och händelserna hänger inte riktigt ihop. Vissa inslag är så galna så det blir lite svårt att ta boken på allvar.

Gunnel Lindström

2014-04-30

En av de märkligaste böcker jag läst. De mest fantastiska saker händer och kan ses som helt naturliga. Rekommenderas!

Sara Frimodig

2014-03-30

Första halvan av boken tyckte jag var väldigt bra, den var harmoniskt och fint skriven och var intressant. Sedan blev handlingen så himla konstig och där någonstans försvann mitt intresse? Jag älskade verkigen Norweigan Wood så jag blev ganska besviken. Totalt blir det en stark trea/svag fyra.

Emma Hortlund

2014-01-08

Det finns något som tilltalar mig i böcker med parallella världar, övernaturlighet och oklara gränser mellan dröm och verklighet. Samtidigt så kan jag bli ganska frustrerad av bildgåtor, ouppklarade mysterier och att läsaren får hitta sin egen sanning.

I Kafka på strandens vågskålar väger den som ger mig en fängslande läsupplevelse tyngre än den som innehåller alla obesvarade frågor. Det här är en bok som jag känner ett stort behov av att diskutera och reflektera över i efterhand. Det finns så många och stora frågor, och möjligheter till tolkningar, att det skulle vara givande att få några andras syn på historien. Men trots att jag inte får svar på alla frågor så är boken spännande och intressant, och det är den känslan som stannar kvar hos mig efteråt. Boken är lättläst och underhållande, och den känns aldrig rörig eller svår att hänga med i.

Jag tror att det bästa är att läsa den här boken helt förutsättningslöst, vilket jag gjorde. Jag hade inte ens läst baksidestexten och visste inte alls vad den handlade om.

Karin Lundberg

2013-11-02

Min första Murakami och jag blev inte besviken. Spännande berättelse och intressanta karaktärer. Mycket bra!

Nina Nyström

2013-08-26

Kommer inte in i boken.

Annimoure Nilsson

2013-04-27

Jag håller med det någon annan skrev - jag läser med hjärnan, inte med hjärtat.

Annars...kattavsnitten var sekundära för mig, märkte att många här inne tyckte att de var höjdpunkterna. (Är väl mer hundmänniska då?)

Förhuden? Denna förhud som återkommer i olika varianter. Jag är inte pryd, men lika lite som en beskrivning av ett näshårs dimensioner och lukt passar in i en vandrarguide - lika lite tyckte jag den femtonåriga pojkens förhud smälte in i texterna runtomkring.

Och...jag tänker att det är en kulturell skillnad. Han man, japan, äldre. Men...hade jag skrivit något liknande hade jag:
a) Aldrig blivit publicerad
b) fått en husrannsakan efter cannabis i mitt hem

Bara just därför kanske man ska läsa boken, för att den är så otroligt skruvad.

EVA Holmgren

2013-02-08

Fantastisk... vill inte missa en rad...

Marianne Beanier

2013-02-08

en av de bättre böcker jag läst

Tove Skarstedt

2013-01-09

Mycket intressant! Mycket Japan, det känns som om översättningen är mkt välgjord - tack. Finns en underlighet med den bara, den tar inte i hjärtat, men den tar helt otroligt i huvudet :)

Fantastisk.

M W

2012-12-12

Bra

Anna Kattson

2012-11-08

Jag kan bara inte med den här boken. Har försökt men den gör mig bara irriterad. Den tråkiga historien, uppstyckningen av två historier som inte kopplas samman på något bra sätt får mig att bläddra fram några sidor för att försöka få ett sammanhang i texten men icke. Alla hypar Murakami och jag kan inte hålla med. Jag är inte heller ett stort fan av metaforer bara för metaforernas egna skull, gör de ingen nytta så stör de bara (min smak). Synd, det var ju en fin framsida. Orkade inte ens läsa klart.

Hannes Skarin

2012-11-02

Fantastisk. Så full av vackra metaforer.

Den tråkigaste av de sex romaner jag läst av Murakami. Delvis, gissar jag, på grund att att de är så lika. Huvudkaraktären är i princip samma person i alla och samma element återkommer gång på gång. Jag kom inte in i berättelsen och kände inte av den fina kusligheten som funnits där i läsningen av de andra böckerna (särskilt "Sputnik älskling"). Det här var en utdragen läsning och jag ångrar att jag inte bara slutade. Det enda jag gillade i den här boken var de talande katterna.

Petra Backman

2012-09-07

Fantastisk bok och väldigt annorlunda jämfört med det mesta jag har läst.

Ingeborg Amnéus

2012-07-01

En njutning att läsa! Man har ingen aning om var man är på väg.

Emma

2012-04-28

Jag hade hemskt svårt att komma in i den är boken. Fler gånger har jag börjat läsa inledningen men det har bara slutat med att jag inte orkat med och lagt undan den. Sen när jag väl kommit in i den, slöts jag in totalt i denna märkliga bok med alla dess vinklar och vrår! Den är magisk och fascinerande och besynnerlig. Framåt slutet (och emellanåt) flippar den lite väl men Haruki Murakamis sätt att skriva är annorlunda och fantastiskt. Han väver in det overkliga och får det att kännas på gränsen till normalt. Talande katter är ett skönt påfund! Det är sällsynt att jag läser en bok där jag inte blir irriterad över att inte få förklaringar... Den är så bra ändå så att det kvittar. Det sagolika biblioteket som Kafka flyttar in på är en fullträff och bokens personligheter är grymma.

Linda Lagerström

2012-04-23

Underbart vacker bok där man inte har en aning om vart historien ska ta vägen.

Alva Ordnörden

2012-04-01

Femtonåriga Kafka rymmer från sin pappa i Tokyo, på jakt efter sin mor och syster som försvann när han var liten. Han sätter sig på ett tåg och har egentligen ingen aning om var han ska börja leta. Av en slump hamnar han brevid en ung kvinna på tåget, Sakura, som sedan blir hans vän och en hjälpande hand då han känner att livet inte vill honom väl. Hans resa fortsätter däremot utan Sakura, han hamnar istället på ett bibliotek där han känner en stark dragning till en kvinnliga bibliotekarien...

I en parallellhandling får vi bekanta oss med Nakata, en gammal enstöring som talar med katter. Förutom att det ryms hemifrån, regnar fisk och iglar och är helt magiskt, finns det självklart ett ont genius, en sadistisk kattfångare som är kusligt bekant från en helt annan tillvaro - Johnnie Walker, klädd i rött med hög hatt och svarta stövlar...

Haruki Hurakami är en superduktig berättare som skriver på ett medryckande och mysigt sätt. Dock är det lite mycket sex, vilket är ganska onödigt enligt mig. Många tycker säkert att det är intressant med kärleks- och sexromaner, men den här boken är så bra att det redan är tillräckligt intressant utan det.

Det är förstås en vuxenroman, men som läsvan 14-åring var det absolut inga problem att läsa den, tvärtom så tror jag att jag fick se den ur en helt annan synvinkel än vad en vuxen person skulle ha gjort. Så jag rekommenderar den starkt till äldre barn, ungdomar och vuxna som vill bli glatt överraskade när de har läst ut den!

Marina Trenkoska

2012-01-26

Början var jättebra. Men hans stil kanske inte riktigt är i min smak. Andra halvan drog ned det hela...stark trea då!

Claes Nilsson

2012-01-15

Roligt annorlunda men lite väl flippad ibland

Amanda Wide

2012-01-01

Det är böcker som den här som gör att jag älskar att läsa!

Murakami kommer att få nobelpris, runt år 2023.

elizabeth sundwall

2011-10-03

Fantastiskt fin historia som man önskar kunde fortsätta och fortsätta och fortsätta.

Kenneth Olausson

2011-08-29

Pretentiöst och obegripligt ... eller? Murakami balanserar över ett bråddjup, men bär åtminstone mig över till säker mark. Med nöd och näppe visserligen, men dock.

Johnny Lillkatt

2011-07-24

forsta halvan ar magnifik. sen BALLAR DET UUUUUR pa ett satt som inte tilltalar mig.

Charlotte Malm

2011-07-17

Jag blev som hypnotiserad av boken, har aldrig läst något liknande. Aningen för surrealistisk på några ställen för mig men samtidigt gav det boken det där underbart oförutsägbara. Denna bok passade att diskutera efteråt eftersom det fanns många frågor att vrida och vända på.

Natasha Illyés

2011-07-10

Efter en trög start så befinner jag mig i en oförutsägbar virvelvind som är spännande, magisk och förförande

Karin Söder

2011-06-29

Underbar bok! Precis i min vrickade stil. Lågmäld, fnoskig och... och... alldeles underbar!

Elouise

2011-06-13

Till en början väldigt intressant, men sedan blev det lite för flummigt, lite för förvirrande och lite för krångligt.
Kanske var det översättningen som sänkte betyget. På originalspråk och med djupare förståelse för japansk kultur kanske den hade hållit hela vägen.

Josephine Tholander

2011-06-11

En bok med en skön blandning mellan en surrealistisk och mer realistisk handling. I boken skiftar det mellan kanske mer vardagliga upplevelser till mer drömlika uplplevelser/illusioner av världen och de som finns i den. En mycket intressant bok, med fina och detaljrika beskrivningar av såväl miljöer som människor. Underbart!

Sofie Petersson

2011-05-15

Hela boken känns som en dröm, en surrealistisk värld där vad som helst kan hända. Kafka på stranden är fantastisk! Läs den!

Thomas Karolin

2011-05-03

Jag gillade det här en hel del. Boken är proppfull med ideér, metaforer, teman och referenser till populärkultur. Själv säger tydligen författaren att boken kan ses som flera olika gåtor som inte har några klara lösningar. Litegrann så är också min känsla när jag läser. Kafka är alltså vad huvudpersonen kallar sig. Vad han egentligen heter förblir oklart. Kafka På Stranden visar sig vara en gammal 7" singel. Kafkareferenser finns det även i övrigt. Liksom referenser till Hegel, japanska skrönor och grekiska myter. Dessutom är det roligt skrivet. Rekommenderas. Hade det hela slutat med ett riktigt knockoutslut hade det varit en gjuten femma. Nu blir det bara en fyra.

Merja A

2011-04-06

Den här romaner berörde mig inte lika mycket som "Norwegian Wood". Dock är Kafka på stranden en bok som jag sent ska glömma. Det hände så mycket fantasifulla saker i en blandning av dröm och verklighet. Sofokles verk "Kung Oidipus"spelar en stor roll i handlingen.