Kaffe med rån

När Fan blir gammal blir han kriminell På servicehemmet AB Diamanten bor Märtha, Anna-Greta, Stina, Krattan och Snillet. De sjunger i kör, ses på rummet och smuttar hjortronlikör i hemlighet, men för övrigt är tillvaron ganska långtråkig. Dålig mat, trist bemötande, ingen motion och allt hårdare besparingar. Föreståndaren, syster Barbro, anstränger sig inte i onödan för att de gamla ska få det drägligt. I stället flirtar hon med direktören ? som är förtjust både i henne och i kostnadsnedskärningarna. Märtha får en snilleblixt: Troligen skulle det vara bättre att bo på fängelset! De ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag ? Och allt de kammar hem ska läggas i en speciell Stöldfond för äldre och alla dem som behöver stålar. Utrustade med rollatorer tar Pensionärsligan in på Grand Hotel i Stockholm för att råna...

Rolig bok med mycket humor.

W

Weronica U

2019-06-08

Rolig bok.

Carina Larsson

2019-02-23

Jag saknar ord...En av de mest underbaraste böcker jag har läst! Här får man följa ett gäng missnöjda pensionärer som ger sig in på brottets bana. Total skrattgaranti :D Nu bara måste jag läsa den andra boken om denna Pensionärsliga, LÅNA ÄR SILVER, RÅNA ÄR GULD.

Maria Olofsson

2017-10-02

Svag trea på denna bok. Lite smårolig ibland, men jag trodde den skulle vara mycket bättre faktiskt! Så tyvärr blir inte betyget högre.

Linda Axelsson

2016-07-07

En rolig och underhållande bok

Madeleine Larsson

2016-06-11

Rolig bok, men blir lite för mycket ibland.

Magnus Johansson

2015-12-07

Lättsam underhållande och humoristisk. Men jag saknar det där lyftet, spänningshöjningen eller när man blir överrumplad av en tokighet som gör att man garvar käken ur led.

elinore järlehag

2015-09-01

Önskar jag hade lika spralliga och tokiga farföräldrar! Sjukt rolig bok, där pensionärer får vara i centrum.

Lotta Strandberg

2015-07-30

Ganska fånigt. Har svårt för böcker som vill vara roliga, det blir så krystat.

Inger Jonsson

2015-06-25

Boken kan nog ses som ett humoristiskt inlägg i debatten om äldreomsorgen.

Susanne Rosen

2015-06-07

Infantil historia med en personteckning, som får läsaren att undra hur författaren egentligen ser på äldre. Historien haltar, och ger intryck av att ha fnissats fram över ett kafferep som rånat läsaren på en peng, men inte lockat fram några skratt.

Lallamen

2015-04-04

Smågullig skröna

Lena L

2015-01-21

Orkade inte ens läsa ut...platt och genomtråkig bok...inte ofta jag ger en etta...

Ingrid Bergenudd

2014-12-27

Ger många glada skratt, även om innehållet är väldgit schablonartat.

Mirja Dimberg

2014-11-10

Så supertråkig bok. Hade hoppats på att den skulle vara i "Hundraåringens" och "En man som heter Ove" s klass (som jag älskade) men tyvärr... mil ifrån.

Matilda Krig

2014-10-28

Mjeeeh. Den var väl lite rolig och charmig, men inte nåt som hänförde mig särskilt mycket. Blev lixom trött på boken efter ett kapitel så den tog ett tag att ta sig igenom den...

Helene Robertson

2014-10-11

Väldigt annorlunda men rolig. Gillar man Hundraåringen o Ove gillar mammig denna

Jenny Wikander

2014-10-02

En helknasig bok, jätterolig och underhållande!
En komedifilm i bokformat!

Maria Jacobsson

2014-09-26

Småmysig bok som trallar på i lugn takt. Bra idé, men det blir varken jättekul eller jätteintressant.

SteffySivA .

2014-09-25

Mysigt gäng pensionärer ute på ett äventyr som underhåller. Gav mig flera skratt!

Sabina Wangenfors

2014-09-16

Väldigt svårläst, jag tyckte inte den var rolig alls tyvärr.

Maritha .

2014-09-12

Underhållande och lättläst, precis som jag förväntade mig.

Pernilla Engström

2014-07-13

Handlar om ett gäng pensionärer som vantrivs på servicehemmet. Märta hade sett ett tv-program att fångar hade det bättre än gamla på hemmet. De begår en tavelstöld och får fängelse.

Teresia Kjellgren

2014-06-11

Smårolig bok med pigga pensionärer. Härliga personer och en kul story.

Y

Yvonne Wallin

2014-01-28

En riktig sk må bra bok. Lätt läst, små rolig, man visste inte vad som skulle hända.

Sabina Svahn

2013-12-17

orkade ej läsa ut, tråkig

Isabella Sundström

2013-12-04

Underhållande och 'feel-good' bok! Fnissade många gånger under läsningen.

Ann-Sofie Jaredal

2013-11-09

Underbar liten berättelse men oxå ett intressant inlägg i debatten om hur vi behandlar våra äldre.

Heidi T

2013-10-18

Seg, blandning mellan "Hundraåringen.." och "Potensgivarna", gillade heller inte den första men konstigt nog den andre!

Thomas Karlsen

2013-10-14

Småputtrigt inlägg i omsorgsdebatten. Jönssonligan på ålderdomshemmet. Svag trea.

marlenes. nu

2013-09-25

Kunde kanske blivit en trea om inte Helge Skog förstört den så totalt. Men i övrigt var den ganska långtråkig och tramsig även om den hade en del humoristiska inslag. Det där med att förmedla hur våra seniorer kanske har det idag på sina äldreboenden blev lite av en flopp i denna så o-verklighetsförankrade historia som haltade i sitt samanhang. Läs gärna min recension på bloggen http://bokbloggen.marlenes.nu/2013/09/kaffe-med-ran-inte-for-mig-tack.html
Där hittar du annat mycket bättre av samma författare :)

Pia Ekeroth

2013-09-06

Känns som en dålig efterapning av Hundraåringen med en nypa av Karin Brunk Holmqvist.
Ungefär lika spännande som ett (smörgås)rån .

Linda Åslund

2013-08-20

Läste den i lättläst version, utgiven av LL-förlaget, där den återberättas - mycket effektivt och roligt - av Mats Wänblad. Rekommenderas för den som vill locka någon som inte gillar böcker särskilt mycket till läsning!

Diane Arbhage

2013-08-05

En söt historia med eftertanke. Klart värd att läsa

Cecilia Grip

2013-04-28

Glädje bok!!

Jan Banan

2013-04-18

Helge Skoog gör sitt bästa för att totalförstöra denna bok med sin enmansteater, med en dåligt imiterad dialekt till varje huvudperson. Om man försöker bortse från hans sabotage, vilket inte är lätt, så får man ändå en ganska enkel och lättsmällt sak som är hyggligt underhållande. Litegrann som en svensk Paasilinna...underhållning för stunden men boken gör inga djupare avtryck i min själ.

Elisabeth Andersson

2013-02-24

Nej, det här var inte alls i min smak ...

Gudrun Wendel

2013-02-21

Ja, det är ju en skröna. Ganska schablonaktig. Någon kopplade den till den dåliga åldringsvården i vårt land, men det är ju definitivt inte trovärdigt att såpass friska personer kring 80 år skulle låsas in på ett serviceboende med en maktfullkomlig sjuksköterska. Det är faktiskt tvärtom, att man måste bo hemma tills man är väldigt dålig och orkeslös och absolut inte längre klarar sig hemma. Okej, det är ju en skröna...

Anna Å

2013-02-04

kul bok

2013-02-02

Hade hört så mycket positivt om den här boken, om hur rolig och charmig den skulle vara. Men jag blev faktiskt lite besviken på den. Tyckte inte alls att den var så bra som jag hade trott att den skulle vara. Lite väl överdriven och naiv för min smak. Godkänt, en trea, får den, men inte mer.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Lotta Karlsson

2013-01-31

En stark trea för denna charmiga feelgoodsaga:)

Kerstin Hellgren

2013-01-16

Oerhört konstigt i min MP3. Huller om buller, vet inte vad som är slut och början. Kanske fel på min MP3-spelare. Kan inte bedöma om den var bra eller dålig!

Annika Winning

2013-01-09

Fjantig och full av schabloner.

Pia Stendahl

2013-01-04

Boken är underbart charmig och karaktärerna tar jag genast till mitt hjärta. Men boken lämnar också en bitter eftersmak när man tänker på hur de äldre behandlas i Sverige idag.

När jag läser boken smittas jag av Pensionärsligans återupptäckta livsglädje. När jag lyssnar går jag och myser och småflinar för mig själv mest hela tiden.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Marianne Strandberg

2013-01-04

Pensionärernas äventyr grep aldrig tag i mig.

Gunilla E

2012-12-30

Tilltalade mig inte alls - läste inte ut boken!

Caroline Karlsson

2012-12-21

Det här blev bara "too much!"

My.loved.books

2012-12-14

HELT Underbar bok! Feel good läsning på Hög nivå! :)

Elin Rickmarker

2012-12-11

Lite smårolig men blev lite besviken för jag hade hört att det var lite Karin Brunk över det hela och det var det INTE!!

Sofia Johnsson

2012-11-11

En varm och trivsam bok som ger upphov till många skratt.

Kickie Boman

2012-10-25

Kul underhållning med härliga Helge Skoog som uppläsare :)

Johanna Sand

2012-08-26

ok story, men fattigt språk.