Kaffe med rån

Märtha, Anna-Greta, Stina, Krattan och Snillet bor på servicehemmet AB Diamanten. De sjunger i kör, ses på rummet och smuttar hjortronlikör i hemlighet.  För övrigt är tillvaron ganska långtråkig. Dålig mat, trist bemötande, ingen motion och allt hårdare besparingar. Föreståndaren anstränger sig inte i onödan för att de gamla ska få det drägligt utan flirtar istället med direktören - som är förtjust både i henne och i nedskärningarna i budgeten. Plötsligt får Märtha får en snilleblixt: Troligen skulle det vara bättre att bo i fängelse! De ska givetvis begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag ? Och allt de kammar...

Bokmalen

2023-07-21

Mysig bok med en rejäl skvätt humor

Ida Blohm

Rolig

W

Weronica

2022-10-09

Rolig bok med ett ovanligt ämne.

Gruvrisets 11:or 4A

2021-09-21

Den här boken är rolig och konstig för man får möta pensionärer som rånar banker.

Gruvrisets 11:or 4A

2021-09-21

Amanda Lindqvist

2021-04-07

En väldigt rolig bok med en ovanlig men rolig idé. Pensionärer som rånar banker - vad mer behöver man :)

Sjukt kul!

Anette Holgersson

2020-11-02

Jag tycker att det var en mysig bok med mycket trevlig humor. Jag tycker att den var bra skriven och den var lättlyssnad. Helge Skoog var en bra uppläsare.

2020-09-29

Trots min mycket mogna ålder gillar jag inte detta opsykologiska fjanteri.

Rama Pujara

2020-05-01

Rolig bok med mycket humor.

Maria Olofsson

2017-10-02

Svag trea på denna bok. Lite smårolig ibland, men jag trodde den skulle vara mycket bättre faktiskt! Så tyvärr blir inte betyget högre.

Linda Axelsson

2016-07-07

En rolig och underhållande bok

Madeleine Larsson

2016-06-11

Rolig bok, men blir lite för mycket ibland.

Magnus Johansson

2015-12-07

Lättsam underhållande och humoristisk. Men jag saknar det där lyftet, spänningshöjningen eller när man blir överrumplad av en tokighet som gör att man garvar käken ur led.

elinore järlehag

2015-09-01

Önskar jag hade lika spralliga och tokiga farföräldrar! Sjukt rolig bok, där pensionärer får vara i centrum.

Lotta Strandberg

2015-07-30

Ganska fånigt. Har svårt för böcker som vill vara roliga, det blir så krystat.

Inger Jonsson

2015-06-25

Boken kan nog ses som ett humoristiskt inlägg i debatten om äldreomsorgen.

Susanne Rosen

2015-06-07

Infantil historia med en personteckning, som får läsaren att undra hur författaren egentligen ser på äldre. Historien haltar, och ger intryck av att ha fnissats fram över ett kafferep som rånat läsaren på en peng, men inte lockat fram några skratt.

Lallamen

2015-04-04

Smågullig skröna

Lena L

2015-01-21

Orkade inte ens läsa ut...platt och genomtråkig bok...inte ofta jag ger en etta...

Ingrid Bergenudd

2014-12-27

Ger många glada skratt, även om innehållet är väldgit schablonartat.

Mirja Dimberg

2014-11-10

Så supertråkig bok. Hade hoppats på att den skulle vara i "Hundraåringens" och "En man som heter Ove" s klass (som jag älskade) men tyvärr... mil ifrån.

Matilda Krig

2014-10-28

Mjeeeh. Den var väl lite rolig och charmig, men inte nåt som hänförde mig särskilt mycket. Blev lixom trött på boken efter ett kapitel så den tog ett tag att ta sig igenom den...

Helene Robertson

2014-10-11

Väldigt annorlunda men rolig. Gillar man Hundraåringen o Ove gillar mammig denna

Jenny Wikander

2014-10-02

En helknasig bok, jätterolig och underhållande!
En komedifilm i bokformat!

Maria Jacobsson

2014-09-26

Småmysig bok som trallar på i lugn takt. Bra idé, men det blir varken jättekul eller jätteintressant.

SteffySivA .

2014-09-25

Mysigt gäng pensionärer ute på ett äventyr som underhåller. Gav mig flera skratt!

Sabina Wangenfors

2014-09-16

Väldigt svårläst, jag tyckte inte den var rolig alls tyvärr.

Maritha .

2014-09-12

Underhållande och lättläst, precis som jag förväntade mig.

Pernilla Engström

2014-07-13

Handlar om ett gäng pensionärer som vantrivs på servicehemmet. Märta hade sett ett tv-program att fångar hade det bättre än gamla på hemmet. De begår en tavelstöld och får fängelse.

Teresia Kjellgren

2014-06-11

Smårolig bok med pigga pensionärer. Härliga personer och en kul story.

Y

Yvonne Wallin

2014-01-28

En riktig sk må bra bok. Lätt läst, små rolig, man visste inte vad som skulle hända.

Sabina Svahn

2013-12-17

orkade ej läsa ut, tråkig

Isabella Sundström

2013-12-04

Underhållande och 'feel-good' bok! Fnissade många gånger under läsningen.

Ann-Sofie Jaredal

2013-11-09

Underbar liten berättelse men oxå ett intressant inlägg i debatten om hur vi behandlar våra äldre.

Heidi T

2013-10-18

Seg, blandning mellan "Hundraåringen.." och "Potensgivarna", gillade heller inte den första men konstigt nog den andre!

Thomas Karlsen

2013-10-14

Småputtrigt inlägg i omsorgsdebatten. Jönssonligan på ålderdomshemmet. Svag trea.

marlenes. nu

2013-09-25

Kunde kanske blivit en trea om inte Helge Skog förstört den så totalt. Men i övrigt var den ganska långtråkig och tramsig även om den hade en del humoristiska inslag. Det där med att förmedla hur våra seniorer kanske har det idag på sina äldreboenden blev lite av en flopp i denna så o-verklighetsförankrade historia som haltade i sitt samanhang. Läs gärna min recension på bloggen http://bokbloggen.marlenes.nu/2013/09/kaffe-med-ran-inte-for-mig-tack.html
Där hittar du annat mycket bättre av samma författare :)

Pia Ekeroth

2013-09-06

Känns som en dålig efterapning av Hundraåringen med en nypa av Karin Brunk Holmqvist.
Ungefär lika spännande som ett (smörgås)rån .

Linda Åslund

2013-08-20

Läste den i lättläst version, utgiven av LL-förlaget, där den återberättas - mycket effektivt och roligt - av Mats Wänblad. Rekommenderas för den som vill locka någon som inte gillar böcker särskilt mycket till läsning!

D

Diane Arbhage

2013-08-05

En söt historia med eftertanke. Klart värd att läsa

Cecilia Grip

2013-04-28

Glädje bok!!

Jan Banan

2013-04-18

Helge Skoog gör sitt bästa för att totalförstöra denna bok med sin enmansteater, med en dåligt imiterad dialekt till varje huvudperson. Om man försöker bortse från hans sabotage, vilket inte är lätt, så får man ändå en ganska enkel och lättsmällt sak som är hyggligt underhållande. Litegrann som en svensk Paasilinna...underhållning för stunden men boken gör inga djupare avtryck i min själ.

Elisabeth Andersson

2013-02-24

Nej, det här var inte alls i min smak ...

Gudrun Wendel

2013-02-21

Ja, det är ju en skröna. Ganska schablonaktig. Någon kopplade den till den dåliga åldringsvården i vårt land, men det är ju definitivt inte trovärdigt att såpass friska personer kring 80 år skulle låsas in på ett serviceboende med en maktfullkomlig sjuksköterska. Det är faktiskt tvärtom, att man måste bo hemma tills man är väldigt dålig och orkeslös och absolut inte längre klarar sig hemma. Okej, det är ju en skröna...

Anna Å

2013-02-04

kul bok

2013-02-02

Hade hört så mycket positivt om den här boken, om hur rolig och charmig den skulle vara. Men jag blev faktiskt lite besviken på den. Tyckte inte alls att den var så bra som jag hade trott att den skulle vara. Lite väl överdriven och naiv för min smak. Godkänt, en trea, får den, men inte mer.

Lotta Karlsson

2013-01-31

En stark trea för denna charmiga feelgoodsaga:)