Kaffe med musik

I Brantevik har vintermörket lagt sig över den lilla kustorten och väninnorna Inez, Olga och Viola har som vanligt symöte. Men den här kvällen har Viola med sig lotter från den lokala idrottsföreningen. Inez vinner en wekeendresa till en julmarknad i Tyskland, med buss och allt. De bestämmer sig för att åka allihop, ett äventyr i juletid är precis vad ett par äldre damer kan behöva. Tycker Olga och Viola i alla fall. Inez är högst tveksam, men följer med förstås. Det var ju ändå hon som vann resan. Det är med stor nyfikenhet och skepsis som damerna sätter sig på långfärdsbussen. Och en sak är säker, det blir inte alls den stillsamma weekendresa de tänkt sig. Om författaren Karin Brunk Holmqvist är en av Sveriges populäraste underhållningsförfattare och hennes böcker har sålt i över 500 000 exemplar.

PangPion

2022-11-06

En väldigt bra bokbas men upplevde mycket lämnades olöst eller så slätades det över väldigt snabbt.

2022-10-02

Jag har ett väldigt delat förhållande till Karin Brunk-Holmqvists böcker. Jag har läst ett par mycket trivsamma böcker av henne: Potensgivarna (1997), Villa Bonita (2006), Sirila gentlemen sökes (2007), Surt sa räven om rabarberna (2012) och Damen med bysten (2019) och den här boken hör definitivt till den bättre skalan av böcker. Men så har jag också läst minst sex böcker till av henne som jag inte alls har tyckt om. Jag tycker om att hon skriver om pensionärer på Österlen, gudarna ska veta att det inte finns många författare som specialiserar sig på böcker om de äldre i samhället. Men samtidigt tycker jag att hon är en mästarinna på att idiotförklara just landsortspensionärer som gamla reliker kvar i 1950-talets Sverige.
I Brantevik förbereder sig de tre syföreningsdamerna, Inez, Viola och Olga för en kommande bussresa till julmarknaden i Schwerin. Men vågar de åka? Att åka över Öresundsbron verkar väldigt farligt. Och hur ska de klara sig när de väl kommit fram till hotellet i Tyskland? Ett nyckelkort för att komma in på rummet, vad är det för något? Och en dusch på rummet, hur får man igång den? Det finns en fjärde medlem i syföreningen också. Den till trakten inflyttade Svea som tycks tro att hon är förmer än alla de andra. Hon är ju "Stockholmska" Och hon bär en sådan där bärbar "telefonlur" som hon stup i ett plockar upp ur väskan och fingrar på. En mobiltelefon, vad är det för något? Och hur ska deras kära gubbar klara sig hemma i Brantevik när damerna är bortresta. Arvid och Sigvard diskuterar hur länge ett ägg ska kokas. Är det 25 minuter eller 35 minuter? Men Arvid skryter med att han en gång faktiskt KLARAT av att steka ett ägg alldeles själv, ett gång i sitt sjuttioåriga liv! Och i Schwerin kan inte Viola sluta oroa sig för om Arvid minns att vattna hennes hyacint.
Trots min aningen cyniska text så är det en charmig och välskriven liten bok som det går fort att läsa, men karaktärerna känns hämtade från 50-talet. Eller är det normalt i de små byarna att gubbarna i dagens Sverige inte vet hur man kokar ett ägg? Det visste inte heller min morbror och han var född någon gång i seklets början.
Trots allt ler jag mig igenom berättelsen. Det skulle vara ganska skönt att vara som Inez, Viola eller Olga. Naiva och lite allmänt borta i huvudet. Ingen oro eller stress där inte.
Slutbetyg, en 4:a!

villa-freja.se

2020-02-06

Brunk Holmqvist är en skicklig författare som kan konsten att spegla vardagen och skriva trovärdiga och intressanta karaktärer. Hennes böcker är ren och skär njutning. Att läsa dem är som att sitta på ett fik och tjuvlyssna på människor runt omkring.

Maja Hallgren

2017-07-25

Så mysig bok med en bra uppläsare. Perfekt i höstmörkret.

2016-12-16

Karin Brunk Holmqvists böcker har jag sett och läst om på många bokbloggar. Jag har alltid tyckt att de verkar vara så där härligt feelgoodiga och många gånger tänkt att jag skulle läsa den bok som stått i min hylla i så många år. Först nu har jag kommit mig för att ge mig på den och prova själv. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/12/kaffe-med-musik-av-karin-brunk-holmqvist.html

Solveig Andersson

2016-07-24

Superb roman med många goda skratt, där igenkänningsfaktorn är mycket hög. Läs den!

elinore järlehag

2016-04-22

Inte hennes bästa, men mysig stereotypisk bok om glada gamla vänner :)
fastnade mest för deras individuella egenheter. Himla charmiga karaktärer!

Lotta Karlsson

2014-10-29

söt feelgoodsaga med väldigt stereotypa könsroller

Sofia Grundtman

2014-08-20

"Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd."

Jenny Majgren

2014-05-14

Jag skrattade rakt ut flera gånger på bussen, tåget, torget, löpbandet, you name it. Helt klart den roligaste av Brunks böcker som jag läst/lyssnat på hittills! :D

Maria Olofsson

2013-12-12

Mysig, varm å härlig bok!
Dock inte lika bra som "potensgivarna" och "rapsbaggarna"

2013-06-05

Boken liksom alla av Karins böcker är mysig och väldigt gemytlig. Den här anser jag är hennes allra bästa. Dock tycker jag att hon har en förmåga att fördumma de äldre. Det finns faktiskt pensionärer med iPod och sådana som vet vad en mobiltelefon är! Ändå är boken mycket trevlig!

Monica Carlsson

2013-02-04

Underbar bok. Rolig, lättläst och med en hög igenkänning.

Cecilia Hartmann

2012-11-11

Läs den, du blir inte besviken

Kristina Kleiner

2012-11-07

Mysig historia, men inte lika bra som hennes böcker jag läst tidigare.

Elisabeth E

2012-10-20

Det här var en trevlig och lättsam bok att läsa. Den handlar om syföreningsdamerna Inez, Olga, Svea och Viola som vinner en resa till julmarknaden i Tyskland. Redan i början av berättelsen anas det en känsla av bitterhet gentemot Svea, som är nyast i gänget. Hon klär sig finare och åker titt som tätt till Stockholm för att hälsa på sina barn. En gnutta avundsjuka är det som förmodligen har drabbat de andra damerna/tanterna.

På resan till Tyskland fortsätter intrigerna och Inez, Olga och Viola håller ihop och fryser ut Svea som de tycker uppför sig skandalöst. Protesterar på bussen och tar med en okänd karl upp på rummet. Men under berättelsens gång kommer de att få lära känna Svea på ett annat sätt och kanske, kanske ändrar de uppfattning om henne.

Som jag skrev i början så var det här en trevlig bok att läsa även om jag kände mig illa berörd över hur Inez behandlade de andra i sitt gäng. Jag vet inte om de här damerna är med i de andra böckerna av Holmqvist och då kanske man får en förklaring till vissas beteende. Måste nog i alla fall läsa Holmqvists första bok, Potensgivarna. Den verkar rolig!

Kaffe med musik är en sån där bok som man vill läsa med en kopp té och ett tänt ljus. Man myser med karaktärerna och det är nästan som att man själv är med på julmarknaden i Schwerin.

Elisabeth E

2012-10-20

Mysig höstläsning!

Kickie Boman

2012-09-11

Skönt med lite lätt mysig avkoppling ibland :)

Elin Rickmarker

2012-04-08

Rolig men inte hennes roligaste bok.

Caroline Johansson

2012-03-10

hennes böcker är alltid lite småroliga, man har ett leende på läpparna mellan varven.

Johanna Wemminger

2012-03-09

Tre tanter bestämmer sig för att åka¨på en bussresa till Tyskland. Charmig.

Johanna Wemminger

2012-03-09

Tre tanter bestämmer sig för att åka¨på en bussresa till Tyskland. Charmig.

Helena Rasmusson

2012-02-09

Lättläst! 4 damer, som inte är särskilt resvana, vinner en weekendresa till Tyskland. Söt och smårolig historia om vänskap och ensamhet! Får 3 av mig!

Marina Larsson

2012-01-07

Underhållande och små rolig!

Så pricksäkert, och småmysigt. Den är dessutom postiv, man blir glad.Suveränt!

Lena A

2011-12-09

Riktigt underhållande bok. ag som läser nästan bara deckare tycke denna var kul. Läste den på en regnig söndag!