Kaffe med mjölk

Nutti, Ella-Maria

| 2022

?En innerlig roman som sätter sig i magen och som lämnar spår. Detta är Ella-Maria Nuttis debutbok, skriven med bravur.? NSD?Det är förtvivlat vackert, och en väldigt stark debut.? GPEn mamma och en dotter. Ett avstånd mellan dom lika långt som mellan Gällivare och Stockholm. En mamma som har något hon måste säga till sin dotter, något som inte kan vänta. En lika vemodigt finstämd som skimrande berättelse om en förälder och hennes barn och om hur de tunnaste trådarna kan vara de starkaste banden.

2023-05-29

Betyg 3,5

Elina

2023-05-14

En fängslande berättelse om en komplicerad relation mellan mor och dotter som utspelar sig från en tisdag till onsdag veckan därpå. En relation som skaver obekvämt och ledsamt, en relation som även för mig till tankar om vad som hänt i deras relation tidigare i livet. Hur hamnade dom här? Hur blev allt så svårt?

Minus: Har inte många minus alls. Önskade dock en mer utvecklad berättelse som kanske utspelade sig över längre tid. Samtidigt tyckte jag om enkelhet med?!

Plus: Att själv vara från Norrbotten och läsa boken skapade en familjär känsla hos mig. Det kändes tryggt, bekvämt. Lättläst bok och jag fastnade snabbt i texten. Den var enkel men hade samtidigt ett djup i flera meningar som breddade innehållet fint.

4/5!

Gabriella Idril

2023-03-22

Stark bok om mor och dotter

AC

2023-01-06

Fin, men inte det bästa jag läst. Man drogs ändå med i handlingen och kunde känna både vrede och kärlek mot karaktärerna i olika situationer. Läsvärd!

Karolina Jonsson

2022-12-11

Jag lämnas utan ord. Tom. Vad var det för vacker skapelse jag precis läste? Åh, det gjorde så ont. Men den var också så fin. Fantastiskt fin. Det är korta kapitel, väldigt lättläst och jag plöjde andra halvan på en kväll. Det fanns inga alternativ, jag kunde inte sluta läsa. Och det var länge sen en bok fångade mig så. Känslosamt, rörande, sorgligt. Men jag väljer att se en strimma av hopp.

I Ella-Maria Nuttis Kaffe med mjölk finns en mamma med många hemligheter. Hon har fått sina törnar av livet och lärt sig att nöja sig. Med halvtaskig mat och halvljumma relationer. Ändå har hon kvar förmågan att njuta av de små sakerna i livet.
Det enda hon har gott om är minnen. De som finns i tankarna, de som finns i hennes egna och i hemmets skavanker. Varje repa är en händelse från förr. Den innehåller en sorg över det som inte blev, och en sorg över hur det blev.
Den största hemligheten är att hon är sjuk. Väldigt sjuk. Men hur ska hon kunna berätta för dottern när det inte är bra mellan dem? För i berättelsen finns en dotter med alla känslorna inom sig. En dotter som alltid strävat bort, till något annat, något större. En dotter med bara en förälder, som inte vet att hon kommer förlora även denna.
För att orka berätta om det svåraste måste man ju mötas. Det är inte enkelt även om man ser till att befinna sig på samma plats, i samma rum. Mamman och dottern har så långt mellan sig själva och orden. De har olika ålder, olika liv och olika världar. Ändå är det de som kommer från samma plats. De är två oerhört ensamma människor som ändå hör ihop. Samtalen blir som att gå på vattenpölar efter nattfrost. Isen är så skör att den krasar.
Det är en ömsint berättelse, och öm som ett blåmärke. Här finns den där ängsligheten i att vilja vara nära men vara så outsägligt rädd för att bli bortstött. Här finns moderns rädsla för att med sin sjukdom tvinga dottern att älska henne. Den är rakt på sak som en smocka i mellangärdet. Här finns inget onödigt, det är känslor, det viktigaste.
Det är en bok som är svår för mig att skriva om för vissa delar ligger så nära mig själv och mina egna upplevelser. För mig blir den så stark, så autentisk och sann. Men det säger ju en hel del om en roman, att den känns som livet självt.

Snabbt utläst välskriven, melankolisk berättelse om en mor, en dotter och en sjukdom (triggervarning: obotlig cancer). Korta kapitel som gick in i hjärtat. Sorgligt. Fint.

Kaffeläsaren

2022-05-04

Den var bra men hade på tok för höga förväntningar och det levde den inte upp till.

Katarina Nord

2022-03-13

Svårmodig, sorgsen, vacker och annorlnda

Att detta är en debut från författaren är enastående, vilken talang Ella-Maria besitter. Det är en kort roman med ett vackert språk som berör. Boken handlar om relationen mellan mamma - dotter och det avstånd som finns mellan dom inte bara avstånd i mil utan även avståndet mellan dom personligen. Till en början hade jag faktiskt lite svårt att få grepp om boken men efter hand släpper det och storyn växer mer och mer för varje sida. En stark berättelse som griper tag.

2022-02-24

Lite svår att få grepp om i början, men sen! Vilket språk! Tycker om denna bok. Kommer att bära med mig ”Lugnar pulsfladdret och smakar hemma.”

2022-02-24

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Romanen Kaffe med mjölk är författaren Ella-Maria Nuttis debutbok. En kort roman om förhållandet mellan en mor och en vuxen dotter. Jag tyckte mycket om boken, som var väldigt bra skriven, och den var berörande och gripande. Kan varmt rekommenderas.

Kerstin Kolm

2022-02-23

En bok om avstånd- så svårt och långt att nå varandra. Att få orden över läpparna.

💚💜Riktigt bra, Riktigt sorlig men ändå helt perfekt skriven😢
Denna bok sätter sig
Av mig så får den helt klart
😢😢😢😢 av 5st💜💚