Kabinettets hemlighet

Widmark, Martin

| 2008

Widmark skriver ungdomsroman!Med de kritikerrosade bckerna om Lasse-Majas detektivbyr, David och Larissa, Nelly Rapp och Sjrvar-Rakel med flera, r han pusseldeckarnas mstare. Flerfaldigt prisbelnade Martin Widmark ger nu ut sin frsta roman fr ungdomar. ?Det hr r precis den boken som jag hade velat lsa nr jag var 15 r?, sger han sjlv. ?Den handlar om krlek, historia och mnniskans villkor - ja, om livet.?Io r en ung man i slutet av 1700-talet i Linkping. Han gr som lrling hos boktryckaren i staden. En dag kallar domprost Samuel lf p honom. Io fr i uppdrag av den dende domprosten att teckna av samlingen i dennes kuriosakabinett. Hos domprosten bor Clara, en ung kvinna med ett mystiskt frflutet. Det ska visa sig att Samuel lf br p en vl bevarad hemlighet, och Ios uppdrag innefattar lngt mer n att nedteckna fremlen uppe i kyrkotornet. Genom resor i tiden...

Anna-Karin Sjkvist

2012-07-10

Bra om man har en viss frkunskap i historia. Liknar Slottets frbannelse i och med att huvudpersonen gr tidsresor till olika tidsldrar.

Emelie A

2012-02-28

Tyckte mycket om den, trots ngra sm faktamissar. Kanske lite vl "tung" gllande vissa saker fr att klassas som ungdomsbok? I alla fall fr yngre ungdom.

Monika Hgg

2010-06-06

Mycket spnnande och vlskriven historisk ungdomsbok. Ser fram emot nsta ungdomsbok av Martin Widmark.