Juvelskrinet

Mårtenson, Jan

| 2014

Dödliga diamanter Juvelskrinet är den 42:a Homandeckaren av genrens mästare Jan Mårtenson! ?Bingo?, sa Erik. ?Bolin. Tsarens hovjuvelerare.? Johan Kristian Homan, den stillsamme antikhandlaren i Gamla stan, har bett sin kollega Eric Gustafsson att värdera ett magnifikt smycke som hans flickvän Francine har ärvt. Hon har också dokument som hävdar att andra smycken från det ryska imperiet gömdes i ett palats i Sankt Petersburg under revolutionen. Homan blir inbjuden till ett jubileum i sin gamla skola, med anor från 1300-talet och där Olaus Petri en gång var elev. Bland hans klasskamrater finns Leif Carlson, som utgjorde ett problem både för sig själv och för skolan, men som numera är framgångsrik affärsman i Ryssland och handlar med olja och naturgas. Han sitter dessutom på viktig, hemlig information om Rysslands energipolitik som kan få stora konsekvenser för omvärlden. Men...

2017-07-02

Min första Homandeckare och min förtjusning var först stor. Så originell handling och huvudpersonen sympatisk. Hans och vännen Eriks föreläsningar blev i längden lite tröttsamma. Jag fann ut att boken var utmärkt godnattläsning, Får se hur det blir med fortsättning. Alla kan laddas ner som e-böcker från bibblan.

Jan Banan

2015-03-16

Ingen av de bättre böckerna i Homan-serien, men man vet vad man får när man väljer Mårtenson ur hyllan.

Lena L

2014-06-13

Jag älskar antikhandlare Homan och hans sätt att alltid hamna i händelsernas centrum. Spännande och som vanligt en upplösning med twist.